Zumba® - fitness, posilování i tanec

Cvičení Zumby® je radostí a zábavou. Je to ale také kombinace aerobního a fitness cvičení, které předpokládají dodržování určitých pravidel, aby se dostavil požadovaný výsledek. Podívejte se na některá z nich a dosáhněte tak maximálních výsledků.

Proč cvičit Zumbu®?

Určitě si každý z vás položí základní otázku, proč bych měl právě já cvičit Zumbu®. Existuje přece řada dalších jiných a atraktivních cvičení, které vám mají pomáhat při hubnutí nebo zlepšování tělesné kondice. Jsou tu ovšem faktory, nad kterými můžete popřemýšlet, když se budete rozhodovat, do jakého cvičení si zajdete.

  • Cvičíte, tancujete, hubnete!
  • Jedná se o pohybově nenáročné cvičení.
  • Hudba a lektor vás vedou sami.
  • Dá se hubnout i s úsměvem na tváři.
  • Cvičit mohou ženy, muži i děti.
  • Bavíte se, jste uvolnění.
  • Pečujete o své tělo i duši.
  • Je to ta nejlepší párty!

Jak vznikla Zumba®

Vznik Zumby® se datuje do poloviny 90. let v Kolumbi, Cali. Zumba® vznikla úplnou náhodou, kdy věhlasný fitness trenér a choreograf Alberto Perez zvaný Beto zapomněl svou hudbu na hodinu aerobiku. Byl nucen improvizovat a jediné, co v dané chvíli měl u sebe, byla latinsko-americká hudba. Hudbu použil pro svou hodinu aerobiku, která se tímto stala nestandardní, do svého cvičení zapojil taneční prvky, uvolněnost, prostor pro kreativitu. Účastníci kurzu aerobiku si tento styl cvičení zalíbili a tím byl dán základ vzniku nového fitness cvičení nazývaný Zumba®.

Zumba®

Po obrovském úspěchu tohoto cvičení v Kolumbii se rozhodl v roce 1999  Zumbu® představit ve Spojených státech amerických. V roce 2001 byl osloven dvěma podnikateli, Alberto Perlmanem ** Alberto Aghionem**, aby vytvořili mezinárodní společnost založenou na fitness filozofii.  Tito tři mladí podnikatelé si zakoupili ochrannou známku na jméno Zumba® a začali šířit svůj podnikatelský záměr po celém světě.

 

V roce 2002 se tito podnikatelé rozhodli nabídnout na americkém trhu tisíce videokazet se Zumbou®. Obrovská poptávka po tomto cvičení nakonec vedla Zumba Fitness® ** k vytvoření lektorského programu, který se setkal s vysokým úspěchem.** V srpnu 2006 se již po celém světě pohybovaly tisícovky instruktorů Zumby®.

Pomocí podnikatelských kontraktů dokázali rozšířit Zumbu® do španělsky mluvících zemí. V roce 2007 již byla Zumba® rozšířena do Severní Ameriky, Jižní Ameriky, Evropy, Afriky, Asie a Austrálie.  Nyní se dostala i do České republiky, kde si získává své postavení.

Slovo „Zumba" = kolumbijský slang pro slovo „rychlý". V současnosti se Zumba® učí v 60.000 lokalitách ve 105 zemích světa, vydalo se přes 105 milionů DVD a cvičí ji přes 7,5 milionů nadšenců.

Zumba® je cvičení, tanec, zábava

Zumba® ** není jen ryze cvičení nebo tanec. Je to kombinace obou aktivit.** V Zumbě® se kombinují taneční prvky latinsko-amerických tanců, jako jsou salsa, merengue, samba, mambo, flamenco, tango s efektivními posilovacími cviky. Lektor vytvoří takovou taneční a cvičební sestavu, ve které se na latinsko-americkou hudbu střídají různé kratší či delší časové intervaly. V těchto intervalech se provádí jednodušší cvičební a taneční prvek.

Zumba® se zaměřuje na všechny důležité partie vašeho těla, nohy, paže, trup, břicho, hýždě, dále má pozitivní vliv na plíce a posilující účinek na vaše srdíčko. Při Zumbě® posilujete nohy, provádíte úkroky, hýbete a posilujete paže, skáčete, vrtíte se v bocích, kloužete se, otáčíte se kolem své osy. Je to tanec, je to zábava.

 

Je nutné, aby byl součástí Zumby® silový trénink?

Silový trénink je jistě nepříjemný pro mnohé z vás. Trápí vaše tělo, vaše svaly, potíte se a musíte pořádně zabrat. Zumba® posiluje všechny partie těla, od zad, přes ramena, ruce, hrudník, břicho, stehna a lýtka. Vše je založeno na správném postupu cvičení, který neděláte jen náhodným mácháním končetin, ale cíleným pevným a silovým pohybem.

Ale jak jinak se zbavit přebytečného tuku? Není jiná cesta, než do svého cvičebního programu zařadit i silový trénink, který vám pomůže spalovat hlubší vrstvy tuků. Tím si vytvarujete postavu, posílíte svaly a rozhodně to je příjemnější, než abyste drželi řadu drastických a ve finále neúčinných diet.

Jak dlouho a s jakou intenzitou mohu vůbec cvičit s ohledem na mé srdíčko?

Toto je také častá otázka, na kterou se ptá řada z vás. Co je pro vás bezpečné, o je pro vás účinné, co vám neublíží? Vše záleží na vašem zdravotním stavu a kondici, kterou znáte nejlépe vy a váš osobní lékař. Pokud si nejste jisti, že je pro vás určité cvičení vhodné, nebo konkrétní cviky by vám mohly působit bolest nebo by měly vést ke zranění, vždy je nutné se nejdříve poradit s lékařem. Na tuto otázku vám totiž neodpoví žádný lektor.

Všeobecně se v rámci aerobního či fitness cvičení rozlišuje mezi cvičením při nízké srdeční frekvenci nebo při vysoké srdeční frekvenci.

Cvičení při nízké intenzitě srdeční frekvence znamená, že srdíčko pracuje na 60% - 65% vaší maximální srdeční frekvence. Zde se zahrnuje cvičení rozložené do délky 30 - 60 minut.

Cvičení při vysoké intenzitě srdeční frekvence předpokládá výkon mezi 75% - 85% a více vaší maximální srdeční frekvence. Tento způsob zátěže je možné aplikovat na dobu kolem 20 - 30 minut, zpravidla formou střídajících se intervalů.

Kdy začínám spalovat tuky?

Vše záleží na vašem těle, množství tuků a cukrů a na intenzitě cvičení. Dá se zde stanovit jedno stručné pravidlo, že po 16 minutách cvičení tělo spaluje cukry a teprve potom se dostává k zásobám tuků a začíná je rovněž spalovat.

Jaké jsou zásady správného cvičení všeobecně?

Existuje několik základních pravidel, na která byste měli pamatovat při jakémkoliv aerobním či fitness cvičení a platí samozřejmě také pro Zumbu® . Ne vždy síla, rychlost cviků nebo větší množství jejich opakování vede ke správným výsledkům. Buď z daného cvičení nebudete mít žádný efekt, nebo se jen zadýcháte, nebo si přivodíte nějaký drobný úraz. Čím se tedy máte řídit?

Zpevněte si „korzet" těla

Při cvičení je důležité, abyste nacházeli oporu v břišním svalstvu a v zádovém svalstvu. Snažte se mít trup těla pevný, vyrovnaný. Jedná se o hluboké břišní svalstvo a svalstvo táhnoucí se podél páteře a pánev. Pokud cítíte v této oblasti nedostatky, zkuste se zajímat také o cvičení Pilates, které vám napomůže posílit tyto partie.

Nepodceňujte jednoduché cviky rukou

V průběhu cvičení jistě narazíte na cviky, které vám připadají neúčinné, jednoduché a bez efektu. V žádném případě je nepodceňujte. Jedná se zejména o údery rukou, jejich rytmických pohybů, držení v určitých polohách. Pokud budete tyto cviky provádět správně, je zaručené, že po několika opakováních uvidíte a ucítíte jejich účinek.

Postavení nohou

Při pohybu nohou je důležité si uvědomit, že se jedná o lehký a ladný pohyb, noha není křečovitá, kolena jsou lehce ohnutá, nikdy je nepropínejte a vaše tělo je vyvážené a symetrické k příslušné ose (dle toho, kam směřuje pohyb nohy).

Pokud jsou součástí cvičení kopy, nedělejte je příliš vysoko. Jste-li začátečník, směřujte kopy do výšky kolena svého protivníka. Je to způsob, jak se naučit správně daný pohyb a nezpůsobit si žádné zranění. Pokud jste již pokročilejší, kopy, dle druhu cviku, mohou být vyšší, ale maximálně do výše úrovně vašich hýždí. Nikdy ne výše. Vyšší kopy mohou vést ke zranění kloubů, zejména kyčlí, a ke zbytečnému přetížení svalstva. Může se vám také stát, že neudržíte tělo vyvážené a „zbortí" se vám jeho „korzet".

Necvičte příliš rychle

Základem správného cvičení je všechny pohyby dělat dokonale, musí být dotáhnuté do svého konce, nikoliv polovičaté. Polovičaté pohyby nevedou k očekávaným výsledkům a ve finále ani nemusí posílit a protáhnout tělo. Pokud je rytmus huby na vás příliš rychlý, zpomalte, cvičte i dle svého tempa tak, aby cviky měly význam. Protože méně v tomto případě znamená více!

Pomalejší rytmus cvičení je také výhodný v tom, že lektor dokáže řádně vysvětlit podstatu cviku a vy máte prostor se jej správně naučit. Každá lekce totiž obsahuje kombinaci různých cviků, které se mění. Lekce nejsou monotónní a vždy se přiučíte něco nového.

Dýchejte pravidelně

Chybou, kterou se často řada cvičících dopouští je, že zadržují dech. Buď se příliš soustředíte na provedení daného cviku, nebo nestíháte tempo rytmu. To vše vede k tomu, že přestanete pravidelně dýchat. Pro cvičení je důležitý správný nádech a výdech ve správnou dobu. Jen takovéto dýchání vám dodá dostatek kyslíku a zajistí vám potřebné množství energie pro další cvičení.

Pokud s dechem opravdu nestačíte, zpomalte. Necvičte tak rychle, cvik opakujte raději méněkrát, ale s maximální účinností. Výsledky se po několika cvičeních dostaví.

Posilování s činkami

Zapojíte-li do cvičení činky, dělejte tyto posilovací cviky plynule, nikoli rychle za sebou a trhaně. Plynulý pohyb předchází úrazům a natažení svalů a hlavně správnou formou a postupem posiluje vaše svalové partie. Čím pomaleji činky zvedáte, tím více zapojujete sval do tohoto pohybu. Pohyb činky nahoru a zpět by měl být rozložen na 2 vteřiny nahoru a 2 vteřiny dolů.

Otázka na vás: Jaký je váš cíl cvičení Zumby® či jiného fitness cvičení?

Cíle si vždy musíte stanovit sami. Je na vás, jestli chcete zhubnout do plavek, posílit partie rukou nebo zadečku nebo si jen tak zacvičit pro radost a setkat se s přáteli. Důležité je, že tento cíl si stanovujete vždy jen vy sami.

Při jeho určení ovšem dbejte na veškerá pro i proti, která s cvičením souvisí. Nepřeceňujte své síly a nechtějte dosáhnout heroických výkonů během 2 týdnů. Takovýto cíl je nereálný, zničí vás a může ve vás vybudovat nechuť k jakékoli další fyzické aktivitě. Vždy se řiďte i tím, co vám říká vaše tělo a buďte trpěliví. Věřte, že síla a vytrvalost vám přinese požadovaný výsledek.

Hodně štěstí!

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15964 (rodina-finance.cz#20643)


Přidat komentář