Vitamíny a minerály - doporučené dávky

Bez vitamínů nemohou dobře fungovat naše tělesné orgány a systémy. Jsou také nutné pro růst, celkovou vitalitu a obranu před různými chorobami. I při konzumaci vitamínů je však potřebné dodržovat doporučenou denní dávku, jelikož přemíra tělu mnohdy škodí.

Až na několik výjimek, si lidské tělo neumí vitamíny samo vytvořit, a tudíž je nutné získávat je spolu s potravou. Pokud tyto přirozené dávky nedostačují, je nutné zvyšovat jejich příjem pomocí výživových doplňků. Nic se však nemá přehánět, a u vitamínů to platí také. Především přemíra vitamínů, které jsou zdrojem pro tvorbu antioxidantů, může našemu tělu uškodit. Platí tedy, všeho s mírou. Klíčem ke zdraví je bezpodmínečně důležitý zdravý životní styl, rozmanitá zdravá strava zastoupená ovocem, zeleninou, vlákninou, mléčnými výrobky, přiměřený pohyb. Přemíra jednoho vitamínu může mít rušivý vliv na metabolismus jiného. Například přespříliš mnoho zinku ovlivňuje vstřebávání železa, zatímco přemíra železa má negativní vliv na metabolismus mědi.

Potřeba vitamínů pro lidský život

Vitamíny se podílejí na mnoha biologických procesech, jako jsou například enzymové děje, imunitní reakce, podpora růstu a obnovy organismu. Pokud jíte vyváženou stravu, měli byste vitamínů přijmout dostatek. Existují však určitá životní období či situace, kdy se hodí vitamíny doplňovat, třeba i ve formě tabletek. Jedná se především o zimní a jarní období, období rekonvalescence po nemoci, během průjmu, během zvracení, těhotenství, období kojení, období růstu a další.

Pokud chcete tělu dopřát to nejlepší, nejobsáhlejší výběr přírodních produktů pro zdraví naleznete u této společnosti.

 

Rozdělení vitamínů

Z hlediska rozpustnosti dělíme vitamíny na rozpustné ve vodě (hydrofilní) a rozpustné v tucích (lipofilní). Příkladem vitamínů rozpustných ve vodě jsou vitamíny C, vitamíny B komplexu, H, P a další. Vitamíny rozpustné v tucích jsou například vitamín D, E a F.

Stanovené denní dávky vitamínů

Lidskému tělu neprospěje ani větší, ani menší množství vitamínů. Menší dávky vitamínů tělo v podstatě nezaregistruje, nadbytek některých vitamínů však může tělu dokonce škodit. Pro každý vitamín nebo minerální látku je stanovena takzvaná doporučená denní dávka (DDD). To je množství vitamínů, které by měl denně zkonzumovat normální zdravý Středoevropan.

Doporučené denní dávky se liší pro různé věkové skupiny: pro děti, dospělé, seniory, a dále pro těhotné a kojící ženy. Například děti vzhledem k jejich rychlému růstu musí v určitých obdobích některých látek přijímat i více, například vápníku. To samé platí pro těhotné a kojící ženy, u kterých je nutná zvýšená spotřeba vápníků, železa, kyseliny listové aj.

Užití vitamínů ve formě potravinových doplňků

Pokud chcete, aby vitamíny ve formě tablet měly na Vaše zdraví pozitivní vliv, měli byste je užívat přibližně po dobu třech až čtyř týdnů. Každou tabletku je dobré pořádně zapít, alespoň dvěma decilitry vody. A po dobu, co si dopřáváte vitamínovou kúru, nevynechávejte ani vitamíny v přírodní formě, tedy hlavně ovoce nebo zeleninu.

Vliv předávkování vitamíny na naše zdraví

Doporučená denní dávka je tedy to, co nám stačí. I vitamíny se můžete předávkovat. Nejspíš se tak však nestane z běžného jídla. Pokud ale ve větším množství užíváte vitamínové tablety, můžete se setkat s určitými obtížemi.

Na rozdíl od vitamínů rozpustných v tucích (vitamín A, D, E, K) není předávkování vitamíny rozpustnými ve vodě (B, C, H) nebezpečné. Jejich přebytečné množství se zpravidla z organismu velmi rychle vyloučí močí, proto jejich jednorázové předávkování nemívá žádné následky. Pouze vzácně se může u Vás objevit podrážděnost, pálení žáhy, pocit na zvracení a jen zcela výjimečně kopřivka a zarudnutí kůže. Doporučenou denní dávku u vitamínů rozpustných ve vodě je ještě bezpečné překročit až desetkrát. Vyloučí se totiž z těla v moči. U vitamínů rozpustných v tucích je to však pouze třikrát.

Vitamíny

Vitamín B1

Vitamín B1 je rozpustný ve vodě. Jako u všech vitamínů tohoto komplexu jej nelze v těle skladovat a jakýkoliv přebytek je okamžitě vyloučen. Proto je nutný jeho každodenní příjem

Přírodní zdroje vitamínu B1

  • arašídy
  • celozrnná mouka
  • česnek
  • luštěniny
  • maso, vnitřnosti
  • mléko
  • ořechy
  • ovesné vločky
  • pivovarské kvasnice
  • pšeničné klíčky
  • rýžové otruby
  • vaječný žloutek
  • většina druhů zeleniny
  • ryby
  • řeřicha
  • sójové boby

Předávkování vitamínem B1

Tento vitamín nepůsobí ani ve větších dávkách toxicky na náš organismus. Každé případné předávkování je bezprostředně likvidováno vyloučením přebytku močí. Zcela excesivní náhodné dávky v gramech mohou však vyvolat svalový třes, otoky, opar, bušení srdce a alergické projevy.

Doporučená denní dávka vitaminu B1

Výživové doplňky jsou k dispozici v dávkách po 50, 100 a 500 mg. Nejlepším řešení je užívat celý B-komplex, obsahující také B6 a B2. Obvyklé dávky jsou od 100 do 300 mg.

Vitamin B2

B2 neboli riboflavin je ve vodě rozpustný vitamín a snadno se vstřebává. Jako ostatní vitamíny tohoto typu se nemůže v těle hromadit, a proto se musí neustále dodávat. Po uspokojení okamžité potřeby se vylučuje zbylé množství, které provází i současná ztráta bílkovin.

Přírodní zdroje vitaminu B2

  • avokádo
  • dýňová semínka
  • játra
  • jogurt
  • ledviny
  • listová zelenina
  • mandle
  • mléko
  • ryby
  • sýry

Předávkování vitamínem B2

Toxické působení riboflavinu není známo. Při zcela výjimečně velké dávce by se mohlo objevit případné svědění kůže a pocity pálení žáhy.

Doporučená denní dávka vitaminu B2

Pro zdravé dospělé osoby se doporučuje 1,2 - 1,7 mg denně, během těhotenství a kojení se potřeba zvyšuje na 2 mg. Potřeba se také zvyšuje hromaděním stresových situací.

Vitamin B3

Vitamín je ve vodě rozpustný a je součástí komplexu B vitamínu.

Přírodní zdroje vitaminu B3

  • arašídy
  • avokádo
  • bílé drůbeží maso
  • datle
  • fíky
  • játra
  • obilné klíčky
  • pivovarské kvasnice
  • ryby
  • švestky
  • vejce
  • výrobky z celozrnné pšenice

Předávkování vitaminem B3

Extrémně velké dávky mohou zvyšovat hladinu kyseliny močové a tím vyvolat u osob trpících touto chorobou záchvat dny. Dalším negativním vlivem je porucha ukládání glukózy, kterou může způsobit vyšší hladina niacinu u osob s diabetem nebo se sklonem k němu. Nehledě na přechodné možné zarudnutí kůže a svědění nemají dávky větší než 100 mg vitaminu žádné toxické příznaky.

Doporučená denní dávka vitaminu B3

Potřebná dávka vitaminu B3 je 13 - 19 mg pro dospělé, u kojících matek dosahuje potřeba až 20 mg.

Vitamín A

Vitamín A je rozpustný v tucích, a proto je nutná jeho přítomnost pro řádné vstřebávání v zažívacím ústrojí. Vstřebávání vitaminu A zvyšuje přítomnost dostatečného množství minerálů. Vitamin A má schopnost ukládání v organismu, proto není nezbytné jej doplňovat každý den.

Přírodní zdroje vitamínu A

  • Játra
  • listová zelenina
  • mléko a mléčné výrobky
  • mrkev
  • vajíčka
  • žluté ovoce
  • žlutá zelenina

Předávkování vitamínem A

Na rozdíl od vitamínů rozpustných ve vodě se vitamín A nevylučuje. Předávkování může způsobit osteoporózu i otravu. Při dlouhodobém překročení 10x vyšších dávek než jsou dávky doporučené, je vitamín A toxický. Opatrné by měly být těhotné ženy, z důvodu možného poškození plodu.  Takto vysokých dávek je možné dosáhnout zpravidla užíváním velkého množství vitamínových doplňků nebo při pravidelné konzumaci jater. Předávkování se projeví nevolností, zvracením, apatií, suchou kůží, padáním vlasů, poruchami vidění, krvácením a bolestmi kloubů.

Doporučená denní dávka vitamínu A

Doporučená denní dávka vitamínu A pro děti do 3 let činí 0,4 mg, pro děti od 4-6 let se doporučuje dávka 0,5 mg denně, pro děti od 7-10 let je doporučená dávka 0,7 mg denně, pro děti starší 10 let a dospělé je dostačující dávka 1 mg denně. Těhotní ženy by neměly překračovat denní přísun vitamínu A nad 1,2 mg, kojící ženy by neměly překročit hodnotu 1,6 mg vitamínu A denně.

Vitamin K

Předávkování vitamínem K

Nadbytek vitamínu K i předávkování se téměř nevyskytuje. Pokud byste ale užívali 600 miligramů denně, mohla by se u Vás objevit horečka a nechutenství.

Doporučená denní dávka vitamínu K

Doporučené denní dávky vitaminu K pro děti jsou množství 15-30 mikrogramů, pro dospělé muže 80 mikrogramů, pro ženy, těhotné a kojící ženy stačí 65 mikrogramů denně.

Vitamin D

Předávkování vitamínem D

Samotným sluněním si nikdy předávkování vitamínem D nezpůsobíte. Vitamin D není rozšířen ani v potravinách, které lze běžně konzumovat, předávkování tedy v podstatě nehrozí. Pokud dodáváte tělu vitamín D z jiných zdrojů, zpravidla ve formě vitamínových preparátů, je dávka, která 4x převyšuje denní doporučenou dávku, považována již za toxickou.

Doporučená denní dávka vitamínu D

Doporučená denní dávka vitamínu D pro kojence ve věku 0-6 měsíců činí 7,5 mikrogramů, ve věku 6-12 měsíců činí 10 mikrogramů, ve věku 1-3 roky by měly mít děti přísun vitaminu D 10 mikrogramů. Pro děti ve věku 3-6 let se doporučuje rovněž 10 mikrogramů denně. Pro děti od 7-18 let se doporučuje stejně jako u dospělých dávka ve výši 5 mikrogramů denně. Těhotným a kojícím maminkám je doporučovaná denní dávka 10 mikrogramů denně.

Vitamin E

Předávkování vitamínem E

Předávkování se většinou nevyskytuje, neboť je vitamín E v porovnání s ostatními vitamíny relativně málo toxický. Při konzumaci denní dávky vyšší než tři gramy se však u Vás může objevit nevolnost, průjem, únava, svalová slabost. Při dlouhodobém užívání vysokých dávek může dojít ke snížení krevní srážlivosti z důvodu zhoršeného vstřebávání vitamínu K.

Doporučená denní dávka vitamínu E

Denní doporučená dávka pro kojence ve věku 0-6 měsíců je 3 mg, pro věk 6-12 měsíců 4 mg, pro věk 1-3 roky činí 6 mg, pro děti ve věku 3-10 let 7 mg, pro děti od 11 let se doporučuje 10 mg. Denní doporučená dávka pro dospělé muže činí 10 mg, pro dospělé ženy 8 mg, pro těhotné ženy se doporučuje 10 mg, pro kojící ženy 12 mg.

Vitamin C

Předávkování vitamínem C

Předávkování vitamínem C nebylo doposud zaznamenáno, neboť si tělo stejně jako u dalších vitamínů rozpustných ve vodě, nevytváří zásoby. Případné přebytky vitaminu C vylučuje tělo ledvinami. Na druhou stranu nadměrný přísun vitamínu C způsobuje zvýšení hladin kyseliny močové a šťavelové v moči, snižuje hladinu cukrů v krvi, způsobuje nadměrné vstřebávání železa a zatěžuje játra. Dávky vyšší než 4 g denně mohou za vznik ledvinných kamenů.

Doporučená denní dávka vitamínu C

Doporučená denní dávka vitamínu C pro kojence ve věku 0-1 rok je 50 mg, pro věk 1-3 roky je 50 mg, pro děti ve věku 4-6 let se doporučuje 55 mg denně a pro děti školního věku 65-80mg. Doporučená dávka vitamínu C pro dospívající a dospělé je 100 mg na den, pro těhotné ženy 110 mg a pro kojící ženy 130 mg denně.

Vliv předávkování minerály na naše zdraví

Vápník

Je důležitou součástí našich kostí a zubů, zodpovídá za jejich tvrdost a pevnost. Vedle toho se také podílí na vedení nervových vzruchů a uplatňuje se při srážení krve a regulaci srdečního rytmu.

Předávkování vápníkem

Příliš mnoho vápníku může způsobit zácpu, únavu a svalovou slabost.

Hořčík

Hořčík ovlivňuje výměnu energií v buňkách, a to hlavně svalových a nervových. Minerál má také zklidňující účinky, protože uvolňuje napětí, má vliv na srážlivost krve a funkci srdce a zlepšuje paměť a myšlení.

Předávkování hořčíkem

Naproti tomu nadbytek hořčíku vede k průjmům.

Zinek

Zinek podmiňuje správné vidění, chuť a je důležitý pro udržení normální koncentrace vitamínu A v krvi. Minerál patří k antioxidantům chránícím buňky před působením volných radikálů a je nazýván "strážcem krásné pleti".

Předávkování zinkem

Velká přemíra zinku může způsobit nevolnost, zvracení nebo průjem.

Fosfor

Fosfor patří k základním kamenům, ze kterých jsou sestaveny naše nukleové kyseliny - nositelé dědičné informace. Fosfor je důležitý i při přenosu energie a spolu s vápníkem tvoří fosfáty.

Předávkování fosforem

Nadbytek fosforu je spojen se ztrátami vápníku, což může oslabit kosti.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15948 (rodina-finance.cz#20481)


Diskuze a zkušenosti

VeraZUB | 17.01.2013 15:22
Zuby-Price No ale jak si vysvětlit, že příroní národy, které studoval dr. Price, žádné kartáčky neměli, ale neměli zubní kazy? Synergií vitamínu A, D a K2. zubeni.org


Přidat komentář