Spinningem k lepší kondici a pevnější postavě

Znáte cvičení, které spojuje zábavu, hudbu, motivaci a čistou mysl? Představujeme Vám oblíbený spinning, cvičení, které se těší stále větší oblibě. Připravte se, že z Vás doslova bude stékat pot. Přijdete-li mu na chuť, stane se Vám spinning drogou.

Spinning udrží Vaši fyzičku v každém věku, ať už se jedná o střední či starší generaci. Od spinningu očekávejte to, že se rozhodně nejedná o sport typu golf, kulečník apod., tj. poklidný sport, při kterém se nezapotíte. Na druhou stranu však nemusíte být žádní super trénovaní sportovci, abyste nezvládli spinningovou hodinu.

V čem spinning spočívá

  • Spinning vychází ze základu - hudba, instruktor, kolo.
  • Trénink je založený na vyšších frekvencích s nižším odporem zátěže, kopírující polohu těla jezdce a nastavení kola jako při jízdě v terénu. Při jízdě jsou zapojovány nohy, svaly břicha, zad, páteře.
  • Podle věku, individuální výkonnosti cvičence, lektor reguluje rychlost a poměr jízdy v sedu a ve stoje. Správný lektor pracuje s cvičenci v průběhu celé spinningové lekce, průběžně u nich opravuje nesprávně provedenou techniku při jízdě.
  • Spinning je skupinové cvičení, nejedná se o individuální sport. V tomto je jeho výhoda, protože se navzájem ještě více vyhecujete k vyšší výkonnosti.
  • Spinning nepředstavuje jen jeden typ lekce, naopak se rozděluje pro začátečníky až po pokročilé.

V čem spinning nespočívá

  • Spinning rozhodně není jízda na rotopedu.
  • Nemusíte se bát, že po spinningu budete mít stehna jako kulturista. Při spinningu totiž cvičíte s lehkou zátěží.
  • Spinning není dogma, skutečně si můžete zátěž i intenzitu volit sami. Nikdo Vás nebude nutit do jedné skupinové zátěže a intenzity.
  • Při spinningu se rozhodně nemusíte obávat a stydět, že nebudete druhým stačit. Nikdo Vám hlavu neutrhne, ani nebude ostuda, když prostě lekci nedokončíte a slezete z kola dříve.

Průběh lekce spinningu

Každá spinningová lekce je vedena zkušeným lektorem. Lekce probíhají na speciálních kolech, tzv. spinnerech. Každý cvičenec si může individuálně volit zátěž, která právě jemu vyhovuje. Tempo určuje rytmický hudební doprovod.

Na začátku je tzv. rozjezd, pro zahřátí všech cvičenců, který trvá zhruba 5 minut. Následuje hlavní část lekce. Závěr každé lekce spinningu je ukončena velmi důležitým strečinkem, který trvá zhruba 5 až 10 minut, aby Vaše zahřáté svaly nebyly zkrácené a přetížené. Nepodceňujte závěrečné protažení. Je důležité, abyste uvolnili namáhané svaly.

Pokud se budete během jízdy unaveni, nic se neděje, zpomalte, zhluboka dýchejte a přidat k ostatním se můžete kdykoliv. Rozhodně odpočívat není ostuda. Vězte, že nejen začátečník potřebuje odpočinek. Někdy prostě není den a energie chybí, takže kolikráte i zkušený cvičenec může odpočívat. Nikdy však nejezděte bez alespoň minimální zátěže. Výjimku však tvoří úvodní zahřátí a závěrečné vyjetí.

Na spinning přijďte s časovou rezervou, zhruba 15 minut před zahájením lekce, abyste se stihli připravit, převléci a nastavit kolo, podle Vaší výšky. V případě, že byste šli na spinning poprvé, nebo se setkali s kolem, které neznáte, nestyďte se požádat instruktora lekce, aby Vám kolo nastavil sám. Kdybyste přišli pozdě, počítejte s tím, že na Vás instruktor čekat nebude. Kdyby se tak stalo, mohlo by se stát, že se bude vždy čekat na některé cvičence, a místo cvičení byste jen posedávali. To by jistě žádného ze cvičenců nepotěšilo. Počítejte s tím, že po Vaší lekci může za chvíli následovat další lekce, takže čekání na opozdilce není možné ani z tohoto důvodu.

Pro koho je spinning vhodný

Kdo si chce udržet nebo zlepšit svoji kondici, je pro něj spinning rozhodně dobrou volbou. I když jste před tím moc nesportovali, nemusíte se spinningové lekce obávat. Je jedno, zda jste střízlíci nebo při těle, jste-li muž nebo žena. Cvičení je nenáročné na koordinaci pohybů, směřuje k celkovému procvičení svalů nohou a hýždí, dále paží a svalů trupů.  Pomocí měřiče Vaší tepové frekvence, můžete sami stimulovat konkrétní zátěž - rychlost, vytrvalost apod.

Spinning ocení i vrcholoví sportovci, kterým také poskytne vytrvalost, rychlost, výbušnost, intervalový trénink, který je pro ně hodně důležitý.

Účinky spinningu

Při jedné spinningové hodině, která trvá 45 minut (+ cca 10 minut strečinku), průměrně spálíte okolo 2200 kJ, tj. 400 až 600 kCal, což je až 12krát více než při aerobiku. Již po několika cvičebních hodinách zaznamenáte úbytek tukových zásob a zlepšení fyzické kondice. Při tomto sportu nezatěžujete Vaše klouby, jako tomu je například u běhu, volejbalu, basketbalu, aerobiku aj. Díky spinningu se pobavíte, zlepšíte náladu, získáte lepší kondici, zpevníte postavu, shodíte kila, najdete nové přátele.

Vhodná strava před spinningem

Před jízdou, stejně tak, jako před každým cvičením není vhodné se hodně najíst. Riskovali byste tak, že se Vám během cvičení udělá špatně. Necvičte však ani na lačno. Dejte si něco lehkého, třeba salát (zeleninový nebo ovocný), jogurt apod.

Vhodné oblečení na spinning

Na spinning se nemusíte oblékat mnoho, co se týče množství oblečení. Kromě pohodlných sportovních bot a ponožek, si vezměte triko, nejlépe odvětrávací, hlavně, aby odvádělo pot a Vám nebyla zima. Dále jsou velmi vhodné přímo cyklistické kalhoty s vložkou. Nezapomeňte si vzít s sebou i ručník a případně nákotníky na zápěstí a hlavu. Určitě oceníte i ruce (bez prstů), které zaručí jednak Vaše pohodlí, tak bezpečnost během cvičení. Rukavice pohltí vlhkost a zabrání případnému kluzkému povlaku na řidítkách. Dále si vezměte s sebou butylku s vodou. Kdybyste si vzali obyčejné šortky či kraťasy, mohl by Vás časem bolet zadek.

Důležitost tekutin při spinningu

Počítejte s tím, že při spinningu vydáte hodně energie i potu. V průběhu cvičení je důležité doplnit ztracené tekutiny, ideálně iontový nápoj s energizujícím účinkem, který je přímo určený k doplnění tekutin během sportovního výkonu. Iontový nápoj snižuje pocit únavy, zlepšuje regeneraci, zabraňuje dehydrataci organizmu. Nápoj obsahuje směs sacharidů, která zabezpečuje dlouhodobě vysokou hladinou energie. Nápoj dále obsahuje glukózu, která je zdrojem rychlé energie, fruktózu, která slouží k zabezpečení obnovy jaterního glykogenu a maltodextrin zajišťující postupně uvolňování energie. Právě kombinace glukózy a sodíku je účinným prvkem bránicím dehydrataci. Obsah minerálů a vitamínů dostatečně vyrovná jejich úbytek vzniklý pocením v průběhu spinningové lekce.

Během jedné lekce vypijte zhruba 1,5 l tekutin. Možná se Vám to bude zdát hodně, ale uvidíte, že to zdaleka není nemožné vypít. Před samotnou jízdou vypijte 0,25 l, během jízdy vypijte největší část, kolem 1 l tekutin a po jízdě vypijte zbylých 0,25 l tekutin.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15942 (rodina-finance.cz#20448)


Přidat komentář