Saunování a kde se saunovat?

Blahodárný vliv má saunování na klidnější činnost srdce, uvolnění dýchacích cest, zmírnění bolesti kloubů a svalů. Návštěvou sauny prospíváte též své duševní pohodě, kdy dochází k ústupu nervozity či případné migrény.

Co je to vlastně sauna?

Sauna je původní finské slovo označující malé stavení nebo místnost, která se po vytopení používá jako ohřívárna při saunování. Vnitřek sauny je velmi dobře izolovaný od okolí a vykládaný dřevem, které působí dobře na psychiku člověka. V sauně jsou saunová kamna, která obvykle vyhřejí místnost na teplotu od 60 do 120 ˚C, ale lze nalézt sauny i o teplotě 130 až 140 ˚C.

Ve finské sauně jsou na kamnech kameny, na které se čas od času nalévá voda, aby vzniklá pára na chvíli zvýšila vlhkost vzduchu. Vlhkost vzduchu v sauně je obvykle relativně malá, několik desítek procent.

Z historie sauny

Původ sauny je nejasný.

První popisy sauny se objevují v 11. a 12. století. Ve středověku byla parní lázeň vcelku oblíbená v celé Evropě, ale přesto se v 16. století Klaus Magnus zmiňuje, že nikde není parní lázeň tak důležitá jako v severní Evropě.** Veřejnou saunu měla prakticky každá vesnice.** Pro Finy již tehdy byla součástí jejich každodenního života, místo, kde se setkávali a mluvili spolu. Zároveň byla sauna zřejmě i nejčistší místo ve vesnici, případně domě, takže se používala například i při porodech.

Finská sauna se v těch dobách od dnešní sauny lišila. Byla to tzvn.** kouřová sauna**. Jejím hlavním znakem je, že je uvnitř celá černá od sazí, protože při jejím vyhřívaní se kouř valí z kamen do místnosti. Jakmile je velká zásoba kamenů v kamnech zahřátá, přestane se topit, sauna se umyje od sazí a může se začít saunovat. Ačkoli saze špiní, jsou sterilní. Dnes se s takovou saunou můžete stále setkat, i když relativně vzácně.

Například nejstarší fungující veřejná sauna ve Finsku, Rajaportin sauna v Tampere, je sauna kouřová.

V čem je saunování prospěšné?

  • Tělo se zde silně okysličuje.
  • Rozšiřují se kožní póry a cévy, nastane tedy lepší dýchání kůže a prokrvení končetin. Díky silnému pocení jsou z těla vylučovány též škodlivé látky.
  • Při pravidelném** ** saunování vám bude pozitivním výsledkem celková otužilost těla a vyšší odolnost proti infekcím.
  • Saunování má také příznivý kosmetický účinek.
  • Zlepšuje se vláčnost kůže, její svěžest i vzhled.

Jak se na saunu připravit a jak se v ní chovat?

Před vstupem do sauny se nejprve důkladně omyjte mýdlem. Obvyklou zásadou je, že do sauny vstupujeme nazí, což je nejvhodnější právě z důvodu vylučování toxických látek z těla. Odložte též raději veškeré šperky a hodinky. Do sauny je vhodné vzít si ručník, na který usednete či se na něj položíte.

Právě poloha vleže je zde doporučována, protože svaly jsou při ní krásně uvolněné. Doporučovaná délka saunování je asi 15 minut, pro děti zhruba 5 - 10 minut. V sauně je patrný teplotní rozdíl, který může dosahovat až  25°C. Od země směrem výše se teplota pohybuje od 80 °C až po 105 °C.

Ze ** začátku je tedy lepší sednout si na nejnižší místo**. Samozřejmě nemusí být pobyt v sauně všem příjemný, proto pokud byste se necítili dobře, je lépe saunu opustit a nepřemáhat se.

Před odchodem ze sauny chvíli setrvejte sedět na nejnižší lavici. Po opuštění saunovací místnosti si nejprve opláchněte rukama obličej, ze začátku můžete vynechat ochlazení v bazénu. Pokud se pro vstup do bazénu rozhodnete, vstupujete do něj po schodech, nikdy do něj neskákejte.** Až se budete cítit řádně ochlazeni, můžete se opět vrátit do sauny.**

Vhodné je opakování celého cyklu třikrát - třikrát ohřátí a třikrát ochlazení. Na závěr se osprchujte  vlažnou vodou, tentokrát** bez použití mýdla nebo šamponu, a to z toho důvodu, aby nedošlo k podráždění pokožky.** Osušte se a setrvejte v odpočívárně. Po saunování nezapomeňte doplnit tekutiny, např. pomocí minerálek či neslazených ovocných a zeleninových šťáv.

Jestliže jste se rozhodli navštívit saunu i s dětmi, měli byste to zprvu pojmout spíše jako hru a jen krátké seznámení s celou procedurou. Pokud by dítě projevovalo neklid, nebo se mu zde vyloženě nelíbilo, jistě není na místě ho do něčeho nutit a prostor v klidu opusťte.

Optimální doba pro návštěvu sauny je v podvečer a za doporučenou frekvenci bývá považováno saunování jedenkrát týdně. Během půl hodiny zde můžete vypotit asi půl litru vody, což se samozřejmě na úbytku váhy projeví, ale tyto tekutiny brzy opět doplníte. Ke zmenšení tukové zásoby tedy nedochází.

Není vhodné navštěvovat saunu při virózách a zánětlivých onemocněních, kardiovaskulárních chorobách, horečce, po vydatném jídle či nalačno, s žízní nebo po vyčerpávající námaze. Rovněž po požití alkoholu, který by mohl rozhodit běžné chování organizmu. Je třeba respektovat fakt, že saunování není pro každého a pokud máte nějaké pochybnosti o vhodnosti právě při vašem zdravotním stavu, měli byste se poradit s lékařem.

Co to je infrasauna?

Infrasauny slouží k zrychlenému prohřátí svalstva a kloubů. Používají se především ve sportovních střediscích a fitnesscentrech k předehřátí organismu před provozováním fyzicky výjimečných aktivit, v rehabilitačních centrech před masáží, v kosmetických salonech před ošetřením pleti, ale také i před pobytem v chladném prostředí, což předurčuje infrakabiny k použití v hotelech, penzionech i běžně v bytech či rodinných domech.

Čím se topí v saunách?

V saunových kamnech se obvykle topí dřevem, ale velmi častá jsou ** elektrická kamna**, zejména v bytech. Někdy je možno se setkat i s naftovými kamny.

Primitivní sauna může fungovat bez použití saunových kamen. Základem je opět dobře izolovaná stavba, která je ale vytápěna kameny, rozžhavenými venku v otevřeném ohni. To je nejspíš i původní princip vytápění sauny.

Co dodat k sauně?

Sauna je místo, kde si perfektně odpočinete a, kde se Vám podaří zbavit se všeho špatného, co Vám blokuje mozek. Navštěvováním sauny se Vám zcela vyčistí Váš organismus a Váš** imunitní systém bude daleko silnější**.

Není nic krásnějšího, než si zajít do sauny, když venku řádí sněhová vánice. Vy si můžete v sauně vyhřívat Vaše životem znavené tělíčko a pomoci mu, aby se uzdravilo a stalo se silnějším proti špatnému vlivu, který na náš organismus dnešní životní prostředí má.

Saunu bychom měli využívat alespoň jednou týdně, aby měla ten správný regenerační účinek. Navštěvování sauny dnes není žádný přežitek. Je to doslova nutnost, chceme-li si zachovat náš imunitní systém silný a odolný.

Proto lidičky, vyhledejte co nejdříve saunu, která je nejblíže Vašemu domovu a co nejdříve ji navštivte, abyste pomohli svému tělu. Vaše tělíčko se Vám odvděčí svým dlouhodobě dobrým zdravotním stavem.

**
**

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id16041 (rodina-finance.cz#22207)


Přidat komentář