Sauna versus polárium

Myslíte si, že obranyschopnost lze posilovat klasickým saunováním? Pak jste na omylu, protože to jde i při mínus 120 stupních Celsia! Zní to jako nesmysl? Celá tato metoda se jmenuje kryoterapie. Pojďme si ji blíže představit!

Jak kryoterapie funguje

Polárium je zařízení, které je určeno k tzv. kryoterapii, čili léčbě mrazem. Kryoterapie se v poslední době hodně rozšiřuje, a tak má sauna tak trochu konkurenci. Člověk pobývá v extrémně nízkých teplotách, které na něj mají léčivé účinky. Teploty se mohou pohybovat od – 110 stupňů až po – 160 stupňů. Zní to neuvěřitelně a spousta lidí si říká, jak to vlastně lidské tělo může vydržet. Jádro věci spočívá v tom, že vzduch v kryokomoře neobsahuje vlhkost, takže hluboký mráz naše tělo nepoškodí, nýbrž mu naopak prospěje. Nesnižuje se vnitřní teplota organismu, pouze ta venkovní, a to poměrně prudce. Práce s nízkými teplotami se sice v léčitelství už dlouho využívá (například obklady), ale samotná kryoterapie je poměrně mladá.

Blahodárné účinky kryoterapie

Kryoterapie pomáhá při nejrůznějších zdravotních problémech. Extrémní chlad aktivizuje receptory v kůži, díky čemuž dojde k vyvolání reakcí organismu, které mají za úkol chránit život. Metoda má uvolňující účinky na kosterní svalovinu, napomáhá funkci kloubů, prokrvuje celý organismus. Blahodárně působí při léčbě otoků, zánětů, bolestí rukou nebo nohou. Významně posiluje imunitu a hojí psychiku. Navíc dochází po ledové terapii k vyplavování hormonů štěstí- endorfinů, obdobně jako u sportu nebo sexu. Člověk je po kryoterapii plný energie a elánu. Kdo bude proceduru provádět pravidelně, údajně podpoří svou výkonnost až o 20 %! Proto je zmiňovaná léčba hojně využívána zejména sportovci. Během terapie jste pod dohledem vyškoleného personálu, který by vám měl poradit a vše objasnit.

Příprava na kryoterapii a samotný průběh

Než vstoupíme do polária, musíme podstoupit celkovou kontrolu našeho zdravotního stavu. Posuzuje se dokumentace a následují odborná vyšetření, aby léčba člověku neuškodila. Před vstupem do samotné kabiny obdržíte speciální prádlo vyrobené z přírodního materiálu, čelenku, roušku na obličej, rukavice, ponožky, dřeváky. Nejprve budete asi půl minuty pobývat v teplotě kolem mínus 60 až mínus 70 stupňů a posléze 2- 3 minuty v teplotách od mínus 120 stupňů. Nemusíte se bát velkých tepelných ztrát protože se jedná o krátkou chvíli. Jakmile bude kryoterapie u konce, musíte ještě prodělat tzv. kryorehabilitaci, která spočívá ve cvičení s cílem optimálního prokrvení.

Kdy je kryoterapie vhodná

  • pokud trpíte celulitidou, lupénkou

  • při bolestech kloubů, zad a páteře

  • při postižení chronickým únavovým syndromem, při přepracování

  • ke zmírnění deprese

  • k léčbě dny, osteoporózy

  • při zánětech měkkých tkání a kůže

  • při astmatu

  • k léčbě migrény

  • k urychlení hojení pooperačních jizev, úrazů kloubů a rehabilitaci svalů

  • při zvonění v uších

  • u chronických dýchacích potíží

  • k utlumení některých negativních projevů spojených s přechodem

Zákaz kryoterapie!

  • po 3. měsíci těhotenství
  • u klaustrofobiků (trpí strachem z uzavřených prostor)
  • pro lidi, kteří užívají alkohol či drogy
  • u lidí s alergií na přílišný chlad
  • pokud trpíte vysokým krevním tlakem- hypertenzí
  • u lidí s těžkými chorobami srdce, oběhu krve, po prodělání infarktu
  • osobám s kardiostimulátorem
  • při onkologických problémech, tuberkulóze plic

Klasické saunování

Sauna je zařízení, které už pravděpodobně navštívil každý z nás, narozdíl od výše zmiňovaného polária. Sauna upevňuje zdraví člověka, působí preventivně proti různým nemocem, posiluje odolnost a obranyschopnost, je vhodná k otužování. Pojmenování „sauna“ vzniklo z finštiny a značí lázeň používanou severskými národy (typický je pobyt v horkém a suchém vzduchu, pocení a posléze ochlazování).

Chystáme se do sauny

Sauna je určena pro zdravé jedince (nemocní se musí vždy poradit s lékařem). Aby mělo saunování nejlepší účinky, měli bychom být optimálně zasyceni (ani hladoví, ani úplně sytí). Vždy se před vstupem ve sprše umyjeme a osušíme (z důvodu zabránění zvyšování vlhkosti v komoře).

Jaká teplota a doba pobytu se doporučuje

Pro regeneraci je nejlepší teplota od 80 do 110 stupňů Celsia a vlhkost asi 5 %. Teplota by se měla měřit alespoň ve vzdálenosti jednoho metru od zdroje tepla, dále pak 1, 5 metru nad zemí a minimálně 20 cm od stěny. V blízkosti stropu je teplota vždy nejvyšší, u podlahy nejnižší. Co se týká doby, každý by si měl najít tu svou ideální. Na dveřích sauny ale bývá zpravidla doporučení o vhodnosti délce pobytu. Pohybuje se kolem 10 minut, nicméně záleží na typu sauny. U dětí nesmíme zapomenout na skutečnost, že se jejich organismus zahřívá rychleji a pobyt musíme zkrátit.

Zchlazení organismu

Jakmile se naše tělo začne opravdu vydatně potit, měli bychom přistoupit k další fází- ochlazení. Zpravidla si můžeme vybrat mezi více způsoby (rychlostí) zchlazení- přechod do chladného prostředí, studená sprcha, nebo skok do vody, který se doporučuje nejvíce. Zchlazení skokem do bazénu by nemělo vyvolat nepříjemné pocity, můžeme dokonce pocítit teplo v důsledku podráždění kožních receptorů. Za chvíli by měl člověk začít pociťovat chlad a právě v tomto okamžiku bychom měli ochlazování ukončit. Celý postup prohřátí a zchlazení by se měl opakovat dvakrát nebo třikrát.

Sauna- neodmyslitelná součást kultury Finska

Sauna je ve Finsku povýšena doslova na kulturu. Ve Finsku je sauna běžně zabudována do domu či bytu, ale lidé zde samozřejmě využívají i veřejné sauny. Zajímavost: ve Finsku existují i sauny, které stojí na podvozku přívěsu za auto, tzv. kärrysauny.

Sauny a svět

  • Pro Estonsko je sauna skoro stejnou kulturní součástí, jako je tomu ve Finsku.
  • V Rusku se sauny podobají těm finským a jmenují se baňa.
  • Turecko je proslulé svými lázněmi hamam, což nejsou tak úplně sauny v pravém slova smyslu.
  • V Japonsku se praktikuje systém, kdy se jedinec nejprve prudce ohřeje v horké vodě a pak se pozvolna ochlazuje na vzduchu.
  • Ve Švédsku jsou sauny také často součástí domovů, ale není v nich tak veliká teplota a vlhkost.

V České republice se setkáme zejména s dvěma druhy saun:

  • Pára (Teplota je sice jen o něco málo vyšší, než tělesná teplota, ale je zde vysoká vlhkost. Tělo se neprohřívá, ale zato dobře prokrvuje.
  • Suchá sauna (V suché sauně se setkáme s teplotou kolem 100 stupňů Celsia.

Ať už si zajdete do sauny či polária, rozhodně tím prospějete svému zdraví!

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15926 (rodina-finance.cz#20040)


Přidat komentář