Poznejte jógu!

Chcete získat duševní i tělesnou harmonii? Chcete poznat sami sebe? Cvičte jógu! Nemusíte se obávat fyzické náročnosti. Jóga totiž přináší zejména úlevu pro tělo a relaxaci pro duši. Zacvičte si jógu po namáhavém pracovním dni a pocítíte příliv energie!

Jak vznikla jóga?

Jóga pochází ze starověké Indie, kde vznikla před více než 2000 lety. Uvádí se, že principy jógy jako filozofického učení sepsal Patanjali ve své knize Jóga-sutry. Patanjali žil v letech 200 – 150 před naším letopočtem. Název jóga pochází ze staroindického jazyka Sanskrtu a znamená „spojit se, sjednotit“. To znamená spojení těla i mysli v jedno. Pokud najdeme toto spojení, uvedeme se do stavu absolutní harmonie.

Jaké jsou styly jógy?

Chcete začít se cvičením jógy? Nejprve si najděte styl nebo formu jógy, která je pro vás nejvhodnější. Každý styl má své odlišnosti. Rozdíly mohou být ve fyzické náročnosti, technice cvičení, zaměření, to může být buď meditativní, nebo spirituální a v dalších různých parametrech. Některá studia jógy provádí jen určitý styl, ta větší praktikují obvykle více stylů, takže si můžete vybrat. Většina však vychází ze starého stylu hatha jógy, která vede k sebezlepšování pomocí dýchacího a fyzického cvičení.

Znáte čínskou jógu, tzv. čchi-kung?

Čchi-kung je starověké čínské umění, společně s tchaj-ťi patří v Číně k nejoblíbenějším formám cvičení. Stejně jako jóga využívá účinků meditace, dechových a pohybových cvičení k vyrovnání čchi (energie) v těle. Čchi-kung v češtině znamená:

  • "kultivace energie" nebo "efektivní zacházení s životní energií" nebo také "pěstování energie"

Čchi-kung a jeho účinky:

  • posiluje a uvolňuje tělo i mysl
  • zlepšuje krevní oběh, odstraňuje únavu, snižuje vysoký krevní tlak
  • zlepšuje pružnost všech kloubů i páteře
  • posiluje svaly
  • přináší a probouzí energii
  • působí proti stresu
  • celkově zlepšuje zdraví a posiluje imunitu

Čchi-kung je vhodný pro každého. Kurzy jsou rozděleny do kategorií od začátečníků po pokročilé. Je možné domluvit i individuální lekce.

Kurzy čchi-kung pořádá Institut ms v Českém Krumlově, Praze a Českých Budějovicích.

Navštívit můžete i stránky občanského sdružení Světlo Slunce na www.svetloslunce.cz.

Dozvíte se zde mnoho zajímavých informací a můžete se informovat o kurzech čínské jógy a čchi-kung.

Pro koho je jóga vhodná?

Je vám něco přes dvacet, třicet, čtyřicet či padesát? Nevadí, jógu může cvičit každý! Díky józe se můžete cítit zdravější, dostat se do celkové rovnováhy, získat vyšší sebevědomí…Máte problémy s bolestmi zad či krční páteře? Nebo vás trápí štítná žláza či zvýšený cholesterol? I s těmito problémy jóga pomáhá. Díky pravidelnému cvičení se aktivuje energie, která je uvnitř našeho těla a právě ta nám pomůže s našimi problémy. Jóga nám pomáhá více poznat naše tělo a jeho potřeby.

  • Provozovat čchi-kung mohou i lidé s handicapem

Co potřebuji ke cvičení jógy?

Záleží na cvičení, které praktikujete. U některých cviků nepotřebujete žádnou pomůcku a naopak u některých se vám může hodit podložka, přikrývka-deka,popruh-pásek či židle.


Jak probíhá cvičení jógy ?

Nejvíce známé je cvičení jednotlivých póz jógy. Tyto cviky předcvičují učitelé jógy, kteří nejprve seznámí své studenty s filozofií jógy a pak je učí správnému dýchání, relaxaci a cvičení. Záleží na tom, jaký typ kurzu si vyberete. Některé kurzy jsou určeny pro začátečníky či pokročilé, jiné jsou pak zaměřeny na různé druhy jógy a různá cvičení. Učitel jógy vždy volí cviky dle věku i tělesné zdatnosti žáků.

Hlavní cíl cvičení jógy

Cvičení je orientováno k tomu, aby každý žák v sobě našel svou životní energii k odstranění svých problémů. Během cvičení by si měl každý žák uvědomit své dýchání. Hluboký nádech a výdech zklidní naši mysl, abychom se mohli soustředit na své tělo a tak vycítit, co nám naznačuje.

Co nám přinese praktikování jógy?

Jóga, jako každé cvičení, přináší mimo jiné i zlepšení naší fyzické kondice. Mnozí ji praktikují pouze jako doplňující cvičení k jiným aktivitám, například k různým druhům sportu, posilování a jiným. Mnohým příznivcům** jóga pomáhá ke zklidnění a odpočinku po náročném pracovním dni.** Cítíte se unavení hned po ránu? Zkuste cvičit jógu ještě před vaším odchodem do práce! Poznejte speciální cviky, které ve vás probudí energii! Díky ní pak hravě zvládnete věci, které byste jinak zvládali s námahou. A ještě k tomu začnete nový den svěží a s dobrou náladou.

Můžu cvičit jógu i doma?

Ano, můžete. Obzvláště, pokud patříte mezi ty, kteří cvičí raději v soukromí anebo vám časově nevyhovují žádné kurzy jógy ve vašem okolí. Chcete začít se cvičením jógy, ale nevíte jak na to?
Na trhu je nepřeberné množství odborných publikací nebo CD či DVD nosičů o józe. Mnoho informací naleznete také na internetových stránkách.

Jak začít s Jógou?

Nejprve si určete místo a čas, kdy chcete cvičit. Také se rozhodněte, kolik času chcete tomuto cvičení věnovat. Je potřeba si vytvořit vyhovující podmínky. Prostor, ve kterém chceme cvičit, by měl být příjemný. Zkuste si zapálit vonnou svíčku nebo poslouchat meditativní hudbu! Důležitá je také volba oblečení. Volte proto oděv, ve kterém se cítíte pohodlně a volně. Před cvičením jógy se doporučuje alespoň dvě hodiny nejíst, aby náš trávící systém nebyl zatěžován.

Jak dlouho je dobré cvičit?

Klasická lekce jógy trvá obvykle 90 minut. Pokud ale cvičíte doma, můžete si dobu cvičení přizpůsobit dle vlastního uvážení. Zkuste začít cvičit nejprve 15 minut a pak podle svých možností cvičení prodlužujte. Záleží na vás, kolik času věnujete józe. Můžete také cvičit kdykoli během dne,
například ráno a večer nebo o polední přestávce. Časem si cvičením vybudujete rituál, který se pro vás stane radostí! Jóga vám přinese uklidnění, pomůže vám zvládnout stres a zároveň procvičí vaše tělo i mysl.

Zacvičte si jógu v přírodě!

Máte rádi procházky v parku? Rozkvetlé louky, zahrady, les…Spojte si příjemnou procházku či projížďku na kole se cvičením jógy! Zastavte se a najděte nerušené místo pro cvičení! Jógu můžete cvičit kdykoli a kdekoli. A co může být při cvičení lepšího než pozorovat přírodu a vdechovat čerstvý vzduch!

Můžu cvičit i v těhotenství?

Záleží na tom, jestli jste jógu cvičila před otěhotněním. Pokud ne, nedoporučuje se začínat v prvních třech měsících těhotenství. Po 14.týdnu už klidně můžete začít. Jestli jste cvičila jógu už před otěhotněním, můžete pokračovat dále s výjimkou některých cviků, které jsou pro budoucí maminky zcela nevhodné.

O vašem stavu také informujte vašeho učitele jógy!

Aby vám poradil s cviky, které pro vás budou nejvíce vhodné. Jóga navíc může pomoci vašemu tělu vypořádat se se změnami během těhotenství a zároveň uklidnit vaše myšlenky na blížící se porod. Jóga vám v tomto období posílí tělo, abyste byla na něj lépe připravená. Pokud trpíte často únavou, využijte jógu jako možnost relaxace!

Jóga pro nejmenší…

Máte malé dítě a cvičíte jógu? Vezměte své dítě s sebou! Pro miminka je důležitý fyzický kontakt s maminkou. Pomáhá jim ke zklidnění nervového systému a posiluje obranyschopnost. Existují kurzy jógy pro maminky s dětmi, které podporují rozvoj a růst dítěte. Maminka cvičí spolu s dítětem, což podporuje jejich vzájemný vztah a důvěru.

Jóga a způsob výživy

Věděli jste, že horliví příznivci jógy jsou laktovegetariáni? Jóga totiž doporučuje vegetariánství – konkrétně laktovegetariánství. Toto odvětví dovoluje jíst pouze stravu vytvořenou z obilnin, ovoce, zeleniny a mléčných výrobků, zakázáno je maso a vejce. Podle učení jógy strava ovlivňuje nejen naše tělo, ale i mysl.

Zpestřete si dovolenou!

Rádi cestujete? A patříte mezi milovníky jógy nebo ji chcete jen tak zkusit? Využijte některou z nabídek studií jógy nebo některé z cestovních agentur! Ty nabízí relaxační pobyty spolu se cvičením jógy, ať už pro začátečníky nebo pokročilé. Spojíte si tak dobré s užitečným. Oddychnete si a zároveň se naučíte něco nového!

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15930 (rodina-finance.cz#20094)


Přidat komentář