Jak se přimět k pohybu?

Pokoušíte se po letech vrátit k pohybové aktivitě? Nutí Vás k tomuto rozhodnutí snaha zbavit se přebytečných kilogramů? Bohužel člověk, který nebyl od základní školy v tělocvičně, často nemá po zahájení pohybové aktivity pocit euforie.

Člověk dělá to, co je mu příjemné

Mnozí z Vás mají za sebou nesčíselné pokusy o zhubnutí pomocí zázračných diet, které slibují rychlé, bezpracné váhové úbytky. Zrovna tak existují návody slibující rychlou změnu postavy dosaženou cvičením pomocí nejrůznějších přístrojů. Ani v této oblasti se však zázraky nekonají. Naopak, nevhodné diety a cvičení mohou někdy nadělat více škody než užitku.** Co je tedy příčinou neúspěchu?** Tyto návody po Vás chtějí, abyste se změnili rychle, nejlépe hned a ve všem. Neradí však, jak svých předsevzetí dosáhnout, jak změnit léta zažité nevhodné návyky. Zcela obecně platí, že pouze chování, které je ihned odměňováno, se upevňuje a je pravděpodobné, že vydrží dlouhodobě.

Zhoršení fyzické kondice

A proč většina z těch, kteří s velkým odhodláním vstoupí do tělocvičny, brzy své předsevzetí vzdá? Přicházejí tam totiž s nereálnými cíli a ztroskotají na problému, že hned nejsou pozitivně posíleni. I pro ty, kteří zvolí vhodný druh, frekvenci a intenzitu pohybu jsou první zkušenosti s cvičením spíše méně příjemné. S dlouhodobou tělesnou nečinností se Vám zhoršila fyzická kondice, ochably a zkrátily se svaly, stouplo množství tuku v těle na úkor svalové hmoty a přibyla kila. S tímto handicapem vstupujete do tělocvičny a očekáváte, že uvidíte okamžité změny k lepšímu.

Praxe je však taková, že** i po zahájení cvičení pokračuje po jistou dobu pozvolné snižování zdatnosti**, pouze se zpomalí jeho tempo. A tady číhá největší nebezpečí. Začnete cvičit nebo se jinak hýbat, což Vám komplikuje život - ve Vašem uspěchaném životě je to něco navíc, okolí Vás často nepodpoří. Věnujete se tedy činnosti, která nepřináší bezprostřední úspěch. Pozitivní posílení bohužel nefunguje hned. A v tomto okamžiku to většina vzdává. Pokud však toto období překonáte, máte vyhráno.

Úbytek svalové hmoty

Naše tělo je zkonstruováno pro pohyb. Nepoužíváním pohybového ústrojí se ztrácí svalová hmota, druhotně dochází k poškození kloub a kostí a to je začátek začarovaného kruhu, kdy pro nedostatek pohybu dochází k omezení funkcí a bolestivosti, takže odmítáme dále cvičit. Špatné zacházení se sebou samým si tělo pamatuje a po nějaké době se nám odmění. Čím déle je sval v nečinnosti, tím obtížněji se vrací ke své funkci. Ti z Vás, kteří měli někdy například ruku v sádře, si určitě vzpomenou, že i když svaly nebyly poškozeny, stačilo, aby určitou dobu nepracovaly, a zcela zeslábly. Tak to může dopadnout se všemi svaly, pokud je nebudeme úměrně zatěžovat.

Přimění se k pohybu

Lidstvo neustále tloustne. Nejíme o mnoho více, než naši předkové, ale méně se hýbeme. Částečně je nám již dáno do vínku, zda se narodíme jako buchty, či pohybliví jako rtuť. Zejména u těch, kterým není dána dědičně šikovnost a láska k pohybu, by pohyb měl být systematicky rozvíjen. A jak je to doopravdy? Když dítě něco neumí ve škole, například má problémy se čtením, psaním, musí si svůj nedostatek dohonit zvýšeným nácvikem. Dítě vrozeně pohybově nešikovné naopak většinou podněcováno k pohybu není. Spadne z prolézaček - už na ně nesmí. Spadne z kola - kolo je zamčeno ve sklepě. Bludný kruh se uzavírá a nešikovné dítě se stává v porovnání s ostatními stále nešikovnějším. Obézní dítě je často těžší přimět ke kroku navíc, než jej ochudit o sousto jídla. A když už jej přimějeme k pohybu, je méně aktivní a celkově pomalejší než dítě, které nemá s váhou problémy. S postupujícím věkem se potom hýbe stále méně. Takový člověk dlouhodobě žije v těle, které nepoznalo radost z pohybu.

Často se stává, že špatný pohyb ze sebe sama přisuzujete nadváze, a přitom hlavním důvodem je špatná kondice v důsledku nedostatku pohybu.

Pozitiva pohybu

Při hubnutí jde o to, abyste se zbavili tkáně tukové, nikoli svalové. Zatěžujete-li při snižování váhy svaly, cvičíte, sportujete, pak Vám neubývá svalová hmota, ale převážně tuková tkáň.

Navíc pohyb snižuje chuť k jídlu. Kdo pravidelně cvičí nebo se jinak hýbe, má velkou naději, že si váhový úbytek udrží. Stále se hledají určitá kritéria, která by pomohla odlišit, proč jsou někteří lidé v hubnutí úspěšní, zatímco jiní ne. A právě pohyb přispívá k úspěšnému hubnutí a k udržení váhových úbytků, protože cvičení samo o sobě má tendenci měnit vzorce životního stylu. Pohybově aktivní jedinci směřují ke zdravější výživě, nekuřáctví, dbají na svůj způsob života.

Nejčastější výmluvy proč nezačít s cvičením

Není čas - To bývá nejčastější výmluvou. Uvědomte si, že cvičení je zrovna tak důležité jako spánek nebo jídlo. Pravidelný pohyb Vám navíc zvýší kvalitu života. A to snad stojí za to. Když člověk opravdu chce něco dělat, najde si na to i čas. Času je totiž dost, jen je třeba s ním umět hospodařit.

Chybí peníze - Pokud je výmluvou, že nemáte peníze, zařaďte vydání za cvičení do výdajů za léky. Tato investice se Vám jak z hlediska financí, tak i času bohatě vrátí.

Nechce se mi - Dalším důvodem, který si však často nepřiznáte, je, že jste prostě líní nebo se Vám nechce do zahájení nové činnosti.

Naběhám se doma, na zahrádce a vůbec - Obvyklou výmluvou bývá, že máte dost cvičení při úklidu doma či práci na zahrádce. To je ale velký omyl. Každodenní práce nemusí člověka zaměstnávat zdravě, naopak jen většinou zatěžuje určité svalové skupiny.

Jsem unavený z práce - Dalším argumentem bývá, že jste unavení. Ale únava je často spíše duševního charakteru. A pohyb Vás zbaví únavy z úmorně se opakujících denních povinností určitě daleko lépe, než sezení před televizí.

Začnu cvičit, až udělám zkoušky, až.. - Pohyb Vám pomůže tyto úkony zvládnout lépe.

Jak začít s cvičením?

Nejlepší je samozřejmě cvičit pod odborným vedení. Jestliže se stydíte jít cvičit mezi neznámé lidi, najděte si kurzy snižování nadváhy, kde najdete kolektiv, se kterým budete moci pohybovou aktivitu provozovat. Je velmi důležité, abyste zejména při zahájení pohybové činnosti měli v někom oporu. Můžete zkusit i** redukčně - kondiční pobyty**, kde si v partě lidí vyzkoušíte nejrůznější druhy pohybu a třeba přijdete na ten, který těší právě Vás. Nedávejte si nereálné cíle, například, že budete cvičit bez výjimky každý den. Jestliže občas cvičení vynecháte, neznamená to konec světa. Špatný pocit z toho, že jste cvičení zanedbali, může být škodlivější než samotné vynechání cvičení.

Ideální cvičení má být zábava, ne dřina. Je velmi důležité se rozhodnout pro takový druh pohybu, který Vás bude těšit, pro který si budete moci pravidelně najít čas a prostor a který se bude moci stát pravidelnou součástí Vašeho denního režimu.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id16145 (rodina-finance.cz#23339)


Přidat komentář