Důležité vitaminy pro ženy

Vitaminy a minerály potřebujeme k tomu, aby procesy v našem těle probíhaly správně. Většinu vitaminů a minerálů si organismus neumí vytvořit sám, proto mu je dodáváme s potravou. Některé z těchto minerálních látek jsou právě pro ženy obzvláště důležité.

5 vitaminů důležitých pro ženy

VITAMIN B 9 neboli kyselina listová

  • Jak působí: vitamin B9 je především zodpovědný za růst a dělení buněk. Spolu s vitaminem B12 je nezbytný pro tvorbu krvinek.
  • Co způsobuje jeho nedostatek: většina z nás tělu dostatek kyseliny listové nedodává. Je tomu tak proto, že jíme málo ovoce, zeleniny a celozrnného pečiva.
  • Následky: nedostatek této kyseliny vede k anémii, zvyšuje rovněž hladinu homocysteinu v krvi, což má za následek větší riziko infarktu. U těhotných žen by mohl zapříčinit vývojové vady plodu.
  • Proč se doporučuje právě ženám: čím dál více žen trpí nemocemi srdce a je ohroženo infarktem. Proto by měly vitamin B9 užívat denně - nejlépe v kombinaci s vitaminem B6 A B12. I ženy užívající antikoncepci (vyšší riziko nedostatku kyseliny listové) a plánující těhotenství (vitamin B9 působí preventivně proti vadám nervové soustavy plodu) by na něj neměly zapomínat.
  • Zdroj vitaminu (mg v 100 g): různé** ** druhy zelí a růžičková kapusta (zhruba 0,4 mg), špenát (asi 0,3 mg), banány a celozrnné pečivo (asi 0,2 mg).
  • Doporučená denní dávka: 0,4 - 0,6 mg

VITAMIN C neboli kyselina askorbová

  • Jak působí: vitamin C je jeden z nejsilnějších antioxidantů. To znamená, že chrání organismus před škodlivými volnými radikály, které ničí buňky lidského těla. Kromě toho spoluvytváří kolagen, což je látka nezbytná pro růst a regeneraci tkání, dásní, cév, kostí a zubů. Významně posiluje rovněž náš imunitní systém.
  • Co způsobuje jeho nedostatek: nevhodná strava, zejména chudá na čerstvé ovoce a zeleninu, zato přemíra alkoholu, kouření a stres - to jsou faktory, které zodpovídají za nedostatek vitaminu C u většiny populace.
  • Následky: nedostatek vitaminu C především snižuje imunitu, vyvolává krvácení dásní, oslabuje organismus a může přivolat i depresivní stavy.
  • Proč se doporučuje právě ženám: stres ničí vitamin C, a protože právě ženy zažívají podle lékařů více stresových situací než muži, jsou i více náchylné k nedostatku vitaminu C.
  • Zdroje vitaminu (mg v 100 g): šípky (500 až 1000 mg), plody rakytníku (až 600 mg), černý i červený rybíz (250 mg), paprika (105 mg), jahody (60 mg), také zelí, citrusové plody - pomeranče, grapefruity, mandarinky - (42 mg), kiwi a brambory.
  • Doporučená denní dávka: asi 60 mg; více ho potřebují těhotné ženy, kuřáci, starší lidé a nachlazené osoby.

VITAMIN E neboli tokoferol

  • Jak působí: bývá nazýván elixírem mládí. Chrání buňky před volnými radikály, které jsou příčinou stárnutí organismu. Mimo to předchází vápenatění cév.
  • Co způsobuje jeho nedostatek: vitamin E je velmi citlivý na působení světla a kyslíku. Za vysokých teplot se ztrácí (např. při vaření), proto je jeho nedostatek častým jevem.
  • Následky: když nedodáváme tělu potřebné množství tohoto vitaminu, riskujeme poškození červených krvinek, dále bolesti svalů a nemoci rozmnožovací soustavy.
  • Proč se doporučuje právě ženám: každá z žen si právem přeje zachovat mládí a dlouhá léta. Vitamin E je prevencí proti stárnutí, a proto je tak cenný pro každou ženu (velmi mnoho volných radikálů vzniká např. v těle žen, které intenzivně sportují). Chcete-li neutralizovat působení škodlivých radikálů, pravidelně užívejte vitaminy E, C a selen.
  • Zdroje vitaminu (mg v 100 g): rostlinné oleje, z toho např. slunečnicový a řepkový (5 mg v jedné lžíci), lněné semínko, pšeničné klíčky, kukuřice a ořechy.
  • Doporučená denní dávka: 12-15 mg

VITAMIN D neboli kalciferol

  • Jak působí:Vitaminu D vděčíme za zdravé kosti a zuby. Díky vitaminu D je totiž vápník zapracováván do struktury kosti, takže je kostra pevnější. Jeden z typů vitaminu D také posiluje imunitní buňky a podporuje kardiovaskulární systém. Někteří odborníci jsou přesvědčeni, že tento vitamin pomáhá předcházet nádorům střev a prsů.
  • Co způsobuje jeho nedostatek: naše pokožka vytváří vitamin D pod vlivem slunečních paprsků. Z toho plyne, že nedostatkem „déčka" trpíme od listopadu až do února.
  • **Následky:** mimo jiné osteoporóza, poruchy spánku a hlavně nespavost.
  • **Proč se doporučuje právě ženám:** osteoporóza postihuje nejvíce ženy (tvoří až 80 % pacientů).Proto by právě ony měly soustředěně pamatovat na to, aby v jejich stravě nechybělo klíčové duo posilující kosti - vitamin D a vápník. Podstatné je to zejména kolem menopauzy, protože v tomto období ženské hormony (estrogeny) přestávají kosti chránit
  • **Zdroje vitaminu (mg v 100 g):** mořské ryby (např. 100 g tuňáka pokryje 108 % doporučené denní dávky), rybí tuk, vejce, mléko i mléčné výrobky. Po dohodě s lékařem užívejte od podzimu do jara preparáty s obsahem vápníku a vitaminu D.
  • Doporučená denní dávka: 5-10 mg. Přes zimu potřeba vitaminu D vzrůstá.

VITAMIN H neboli biotin

  • Jak působí: je synonymem vitaminu krásy, protože povzbuzuje růst buněk. To je důležité proto, abychom měly pěkné vlasy nehty a pokožku. Biotin rovněž reguluje proces využití energie z potravy a přeměnu tuků a bílkovin.
  • Co způsobuje jeho nedostatek: dbáte-li na to, aby byl váš jídelníček rozmanitý, nedostatek vitaminu H vám nijak zvlášť nehrozí. Biotin se navíc vytváří ve střevech. Pokud se však stravujete nezdravě, pijete hodně alkoholu a kouříte, tělo dostává tohoto vitaminu málo.
  • Následky: pokožka i vlasy se mastí, vlasy vypadávají, objevují se lupy a nehty se lámou.
  • Proč se doporučuje právě ženám: díky biotinu se mohou pyšnit hustými a lesklými vlasy, silnými nehty a zdravou pletí bez akné. Vitamin H také podporuje syntézu látek vyvolávajících srážlivost krve.
  • Zdroje vitaminu (mg v 100 g): biotin se nachází ve většině potravin, hlavně v játrech, droždí, žloutcích, mléku, špenátu, žampionech a jiných druzích hub, ve většině zeleniny a obilných zrnech a celozrnných produktech, jako jsou ovesné vločky.
  • Doporučená denní dávka: 30-60 mg více biotinu potřebují kojící matky, mládež a děti.

Minerály vhodné pro ženy

Železo proti chudokrevnosti

Je nezbytné pro vytváření hemoglobinu - červeného krevního barviva, které transportuje kyslík do tkání. Nedostatek železa znamená chudokrevnost, která se projevuje bledostí, krátkým dechem, slabostí a zimomřivostí, padáním vlasů, lámavostí nehtů, problémy s koncentrací a oslabenou imunitou. Ženy ztrácejí mnoho železa během menstruace, zvlášť tehdy, když je krvácení silné a dlouhé.

Denní dávka pro ženy se pohybuje okolo 18-19 mg železa.

Nejcennějším zdrojem této látky je maso - obsahuje totiž tzv. hemové železo, které organismus dokáže využít nejlépe. Železo naleznete také v melase (21 mg ve 100 g), ve vepřových (18,7 mg) a telecích (10,3 mg) játrech, žloutcích (7,2 mg), jahelné kaši (4,8 mg), žitném chlebu (2,5 mg) a řepě (2,2 mg).

Hořčík proti následkům stresu

Hořčík podporuje správnou činnost svalů nervové soustavy. Kdykoli jste ve stresu, tělo využívá právě tuto látku. Když nestihnete doplnit zásoby, riskujete, že se uvás objeví tyto příznaky: třas svalů a časté křeče, zhoršení celkového stavu, poruchy spánku.

Každý den potřebujete zhruba 350 mg hořčíku - proto jezte například čokoládu nebo kakao (440 mg ve 100 g), mandle (170 mg), banány (36 mg) a ořechy (130 mg).

Jód na štítnou žlázu

Potřebují ho zejména hormony štítné žlázy, zodpovědné za látkovou přeměnu - jód je jejich „stavebním prvkem". Nedostatek může zapříčinit hypofunkci štítné žlázy.

A jaké jsou symptomy? Pocit únavy, ospalost, přibývání na váze, bledost, vypadávání vlasů apod.

Každý den naše tělo volá po 200 mg jódu (těhotné ženy potřebují 230 mg denně).

Dostatečné množství mu dodáte, budete-li každý den používat jodizovanou sůl (ale ne víc než půl lžičky denně) a dvakrát týdně si dopřejete mořské ryby.

Přečtěte si nový článek v Českém magazínu o vitamínech pro ženy - Acai Berry zde.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15946 (rodina-finance.cz#20471)


Přidat komentář