Bolest zad při práci s počítačem

K udržení zdravé páteře je důležité se pohybovat, cvičit, provozovat rekreační sporty, upravit životosprávu. Naše páteř není uzpůsobená, abychom delší dobu nečinně seděli. Jak to však udělat, když se naše práce převážně sestává z činnosti na PC?

Způsobení bolesti zad při dlouhém sezení

Stalo se Vám, že Vás intenzivně bolela záda? Museli jste přerušit svoji práci, postavit se a protáhnout? Snižuje se Vaše koncentrace už po několika hodinách sezení u počítače? Míváte někdy pocit tíhy a tlaku v nohou? Je to způsobeno tím, že v průběhu dne sedíte více než 4 hodiny. Pokud však pracujete v kanceláři a Vaše práce spočívá v tom, že musíte vykonávat činnost s počítačem, těžko omezíte způsob sezení, když pracovní doba činí kolem 8 hodin denně. Kupříkladu pozice jako operátor, sekretářka, asistentka, zapisovatelka, programátor, obchodní asistentka apod., si vyžaduje práci vsedě s počítačem na stole.

Funkce zad při stání a sezení

Naopak ve vzpřímené pozici se část zatížení, které působí na meziobratlové ploténky, přenáší na páteřní svaly. Při sezení svaly a meziobratlové úpony nepracují, a proto tlak na meziobratlové ploténky roste. Pokud máme při sezení nesprávnou polohu, tento tlak se ještě zvyšuje.

Bolesti zad při našem stylu života

Moderní životní styl a způsob naší práce vyžaduje dlouhé sezení, často v nesprávné poloze. To způsobuje bolesti v bederní, hrudní nebo krční části páteře, bolesti hlavy, snížení aktivity a produktivity, kumulaci stresu, zvýšenou únavu, omezení krevní cirkulace. Bolesti zad alespoň jednou v životě potrápí čtyři z pěti lidí. Včasnou prevencí můžeme však bolesti zad zabránit.

Zánět šlach při práci s počítačem

Kromě bolesti zad, zhoršeného zraku, kdy hledíme upřeně na monitor, se u nás může objevit i zánět šlach, a to z jednostranného používání počítačové myši. Správné držení těla při sezení zlepšuje krevní oběh v rukou, a tím se významně snižuje riziko problémů se zápěstím.**
**

Kvalitní židle předcházející bolesti zad

  • Židle, na které sedíme, by měla vycházet z principu funkce rehabilitačního míče a zajišťovat tzv. aktivní neboli dynamické sezení, což znamená funkce pohybu sedadla ve všech směrech do 360°. Dále by měla mít sedadlo výškově nastavitelné a rovněž případnou opěrku, ideálně nastavitelnou i hloubkově. Židle mít opěrku nemusí, pokud ji má, měla by pouze fixovat správnou polohu zad.

  • Při nastavení židle, by měla být pánev výše než Vaše kolena. Úhel svírající pod koleny by měl být přibližně 105° a úhel mezi sedákem a opěradlem by neměl být menší než 90°.

  • Ideální je anatomicky tvarovaný sedák, který je dostatečně široký i hluboký. V přední části by mělo být sedadlo zaoblené. Okraj židle (sedák) nesmí tlačit na zadní stranu kolen, aby nebyl omezován oběh krve v nohou.
  • Moderním trendem ve vyspělých zemích je sedadlo ve tvaru koňského sedla, kde se vychází jednak z filozofie hippoterapie a jednak tvar tohoto sedadla umožňuje sedět a pracovat ve zvýšené poloze jako ve stoje.
  • Bederní opěrka by měla být přesně tvarována na Vaše záda.
  • Potahový materiál by měl odpovídat tomu, jak často a také v jakém prostředí židli používáte. Některé židle mají sedák i opěrku čalouněnou z prodyšného povrchu, jiné jsou z materiálu se snadnou údržbou určeného pro zdravotní, laboratorní nebo prašná a podobná prostředí.
  • Budete-li kupovat židli s područkami, měly by být také nastavitelné, případně také do šířky. Výhodou je, pokud je můžete zcela odsunout nebo sklopit k zemi. Při určitých činnostech Vám mohou totiž překážet.
  • U židle rozhodně není dobré šetřit. Máte-li tu možnost, požádejte zaměstnavatele o židli, která na to pamatuje a splňuje požadavky správného sezení. Ani doma neochuďte Vaše tělo a investujte do kvalitního sezení. Inspiraci zdravotních židlí můžete hledat na internetu. Sledujte recenze jednotlivých židlí. Vybírejte takové židle, které zabezpečují zdravé a komfortní sezení i po extrémně dlouhou dobu.

Správný styl sezení předchází bolesti zad

  • Měli byste sedět na co největší ploše sedáku, ne tedy pouze na jeho okraji. Nezapomínejte také na určitý zlozvyk: nemějte překřížené nohy, ale volně spuštěné na zem, kdy plocha chodidel se dotýká země. Nohy nemějte ani různě zkroucené kolem židle. Nemějte ani jednu nohu na sedátku tak, že byste na ní seděli. Lokty držte v pravém úhlu k tělu, nejlépe podepřeny opěrkou židle.

Vhodně nastavený monitor předchází bolesti zad

  • Základním řešením je dbát na správné rozložení a uzpůsobení pracovního místa. Nepomůže-li Vám při snížení židle, aby se oči dostaly do správné roviny k obrazovce, lze využít pohyblivý držák monitoru, nebo podložit notebook.
  • Horní část monitoru nebo notebooku by měla být ve výšce očí.
  • Nezapomínejte na pravidelné mrkání, sledujete-li obrazovku monitoru. Schválně, až budete pracovat na počítači, uvědomte si potřebu mrkání, uvidíte, že se přistihnete, že kolikráte mrkat prostě přestanete. Budete-li se však upřeně delší dobu dívat na obrazovku, Vaše oči, respektive spojivky budou vysychat. Pořiďte si oční kapky, určitě se u Vás neztratí a plně je upotřebíte. Cítíte-li, že jsou Vaše oči unavené, dopřejte si vlahé osvěžení očí, a to vychladlými sáčky čaje nebo máty, které přiložíte na zavřená víčka. Takto můžete pět až deset minut báječně relaxovat.
  • Váš pohled na monitor by měl nejlépe směřovat mírně dolů. Myslete na to, že příliš nízko umístěný monitor může u Vás vést ke špatnému držení krku, páteře a způsobit i jiné zdravotní problémy.
  • Každý den ráno, kdy usedáte k počítači, otřete z monitoru nebo notebooku částečky prachu. Pokud byste si prachu nevšímali, mohli by elektricky nabité prachové částice dráždit oční spojivky i Vaši pokožku.
  • U obrazovky si nastavte správné obnovovací frekvence, jejich optimální hranice se pohybuje okolo 75 Hz výše. Nevíte-li, kde si obnovovací frekvenci nastavit, požádejte příslušného pracovníka, který má na starosti správu počítačů (správce sítě, programátor, servisní technik apod.).

Styl práce s notebookem pomáhá předcházet bolesti zad

  • Pokud v práci využíváte notebook, ne klasický počítač, nedávejte si ho na klín, ale na pevnou podložku, nejlépe však na stůl. Nezaujímejte ani tzv. relaxační posed, tj. nohy natažené na stole, notebook na klíně.

Nastavení klávesnice předchází bolesti zápěstí

  • Máte-li možnost vybrat si klávesnici pro Vaši práci, volte raději klasickou, bez zdvižené zadní strany. Na plocho umístěnou klávesnici totiž ocení především Vaše zápěstí. Zápěstí by se při psaní nemělo vychylovat do stran, ani ohýbat vzhůru.

Zařazení přestávek během práce na PC

  • Každou hodinu, kterou strávíte sezením u počítače, vystřídejte jinou polohou. Udělejte si krátkou přestávku, vstaňte, jděte si udělat pití, projděte se. Přerušení sezení se také pozitivně odráží na menším objemu v pase a nižší hladině triglyceridů.

Masáž proti vzniku bolesti zad

  • Sedíte-li delší dobu u počítače, můžete využít masáže, kterou Vám může udělat kolega, nebo Vy sám. Je potřeba uvolnit především napjaté trapézové svaly sahající od středu páteře až po ramena. Právě tam se shromažďuje veškeré napětí i bolest z příliš dlouhého sezení.

Relaxační dýchání proti vzniku bolesti zad

  • K uvolnění zad Vám pomůže i správné dýchání. Často jsme totiž u počítače shrbeni, s břichem a hrudníkem stlačeným. Tím začne naše tělo po určité době trpět nedostatkem kyslíku. Posaďte se zpříma, ruce položte dlaněmi na stehna, spojte ukazováček a palec ruky. Zavřete oči, zhluboka se pomalu nadechněte do břicha. Opačným směrem vydechujte. Takto opakujte nácvik dýchání alespoň pětkrát za sebou. Toto cvičení můžete provádět každou půlhodinku, kterou strávíte při práci na počítači.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15945 (rodina-finance.cz#20458)


Přidat komentář