Bojujeme se stresem

Stres je spojený s konfliktem. Stres má také blízko k úzkosti, frustraci, situacím, které nepříjemně pociťujeme. Hromadíme-li si uvnitř nás napětí, zákonitě jednou vypluje na povrch. Mnohem lepší je se naučit odbourávat stres a snažit se mu předejít.

Míra stresu

Stres, jako takový, není v jedné rovině. Někdo je totálně a dlouhodobě vystresovaný. Další zase prožívá „jen“ občasné stresové situace. Pro někoho je stres výzvou a pomůže mu v dosahování lepších výsledků. Je však třeba znát „zdravou“ míru stresu. Stres, jako takový, nás totiž drží v pozoru, a to tak dlouho, dokud vnitřně nepocítíme, že hrozba, či nebezpečí již nepominulo. Pokud budete v takovém pozoru dlouhodobě, pak Vás naopak bude stres sužovat a ničit.

Průběh stresu

Když se dostaneme do stresu, můžeme zaznamenat hned několik stádií. Vše má totiž svůj začátek, konec a celkový průběh. To samé platí u stresu. V prvé fázi, kdy zažíváme stresovou situaci, se snažíme, i když si to třeba neuvědomujeme, mobilizovat veškerou možnou sílu, abychom mohli odvrátit stres.

Adaptace a vnitřní rezignace na stres

Pokud se však jedná o dlouhodobější situaci, pak si náš organismus začne postupně zvykat na existenci nahromaděného napětí. Dochází k jisté adaptaci na vzniklou zátěž. Je-li pak situace neměnná, respektive problém zůstává a nemůžeme se ho zbavit, pak začneme být vyčerpáni a unaveni.

Dlouhotrvající působení stresu

To však nejsou jediné důsledky** dlouhotrvajícího stresu**. Je velká pravděpodobnost, že onemocníme. Stres je totiž příčinou řady, ne-li většiny nemocí. A to i těch smrtelných. Jsme-li v nepohodě, a to dlouhou dobu, zákonitě se tato nerovnováha promítne do našeho zdraví.

Projevy stresu

Jak poznáte na druhých, že právě prožívají stresovou situaci? Zornice očí jsou náhle rozšířené, dech je zrychlený, stejně jako tep srdce. Ten, kdo je v prvotní fázi stresu se také může potýkat s tzv. husí kůží, odkrvením prstů aj.

Nabalující se problémy ke stresu

Jakmile se ve Vás hromadí problém, který neřešíte, postupně se nabaluje. To samé se týká i situace, která Vás sužuje, ale nevíte jak se z ní dostat. Stres má velmi blízko k depresi, vyčerpanosti, ale také úzkostným stavům, sexuálním i zdravotním problémům.

Stres a vyčerpanost

Jste-li pod neustálým tlakem, pak je celkem logické, že budete mít problémy s usínáním i samotným spánkem. A jakmile nemáte možnost dobít baterky, pak je jen otázkou času, kdy budete unaveni. Půjde-li to takto den, za dnem, pak přestanete být schopni fungovat v práci, ale i doma.

Stres a problémy v rodině

Již v předchozím odstavci jsme se dotkli toho, že stres má následný vliv i na situaci doma. Nejen v práci totiž plníme úkoly. I doma máme určité povinnosti. Jsme-li však vystresovaní, unavení, pak se asi nebudeme do domácích činností pouštět s vervou. Naopak si budeme chtít spíše odpočinout. A zde může být kámen úrazu. Nikdo za nás danou práci třeba neudělá a ostatní členové rodiny „nedostanou“ to, na co jsou zvyklí.

Stres a psychosomatické nemoci

Pobolívá Vás hlava? Sužuje Vás bolest páteře? Potýkáte se náhle se zvýšeným krevním tlakem? Trápí Vás zažívací potíže? Jste často nachlazeni, přepadne Vás kdejaká rýma? Nemůžete zhubnout, či ještě k tomu navíc přibíráte? Viník má své pojmenování – stres. Ve všech těchto případech si moc nepomůžete, pokud budete užívat léky na bolest. Sice může pominout na krátkou dobu bolest, ovšem příčinu tím neléčíte. A tak by se mohlo stát, pokud se nezbavíte problému, který Vás sužuje, že z Vás bude pravidelný zákazník v lékárně.

Projevy, které můžete pociťovat při dlouhodobém stresu

Příznaky stresu je možné rozdělit na akutní, a to při počínajícím stresu. Příznaky však také mohou být chronické, když stres převládá delší dobu. Jaké příznaky můžete pociťovat při dlouhodobém stresu? Kupříkladu se jedná o sníženou koncentraci, podráždění, frustrovanou, depresi, pocit osamění, pocit bezmoci aj.

Stres, který nás přemohl

Podlehli jste stresu? Nechcete nikoho dalšího obtěžovat s Vaším problémem? Předpokládáte, že si ostatní nevšimnou, že se s Vámi něco děje? Ovšem, to byste museli žít na pustém ostrově. Jak rodina, tak kamarádi, kolegové v práci, nadřízení, si mohou všimnout Vaší změny. Začnete se totiž například vyhýbat společnosti. Budete „raději“ sami, než v kolektivu, kde byste mohli být středem zájmu. „Utíkáte“ k berličkám v podobě léků na bolest, ale také alkoholu, či jídlu. K ostatním se můžete začít chovat nepřátelsky, agresivně, posměšně aj.

Ne zrovna ideální řešení nahromaděného stresu

Ke stresu je možné se postavit různými způsoby. Nejprve se podíváme na ty, které nejsou zrovna vhodné. Spíše se jedná o „utíkání“ od problému, nastolené situace. Řada z nás však tak činí. Zkuste se však Vy vypořádat se stresem vhodnějším způsobem, než je žít v myšlenkách ve svém vlastním vysněném světě, pít alkohol, užívat léky, uchylovat se k jídlu, odkládat řešení, vyhýbat se řešení, vymlouvat se, spoléhat se na druhé apod.

Odbourávání nahromaděného stresu

Mnohem lepším řešením, než jsou výše uvedená, je soustředit se na jiné faktory. „Vzpomeňte si“, co u čeho se uvolníte, usmějete. Může to být například oblíbená kniha, hudba, pohyb, návštěva nějakého představení.

Naučte se odpočívat

Důležitý je odpočinek. Ostatně, o tom jsme již výše hovořili. To, že půjdete večer spát, ještě neznamená, že se ráno probudíte odpočatí. Dopřejte si třeba před spaním uvolňující koupel. Nechte se od druhého z partnerů namasírovat apod.

Navštěvujte rodinu, přátele

Neuzavírejte se jen doma. Váš svět by neměl být jen práce a domov. Jděte s přáteli do restaurace, na diskotéku apod. Navštěvujte se navzájem aj.

Každá, i sebehorší situace se dá řešit

I když se Vám může zdát Váš problém neřešitelný, určitě lze najít způsob, jak ho vhodným způsobem vyřešit. Snažte se změnit Váš pohled na celou situaci. V tomto případě určitě platí, že „ráno moudřejší večera“. Vězte také, že na Váš problém jistě nejste sami. Je tu rodina, blízcí, kamarádi. Sdílejte s nimi Vaši situaci. Mohou Vám pomoci, poradit.

Jak předejít dalšímu stresu

Vše je v podstatě ve Vaší hlavě. Pokud změníte Vaše životní postoje, uvidíte, že jen tak snadno nepodlehnete dalšímu stresu. Mohli bychom začít příslovím, že není na světě člověk ten, který by se mohl zavděčit všem. Skutečně, nesnažte se být perfektními. Nesnažte se mermomocí zalíbit všem okolo sebe. Stejně toho nedocílíte. Při každém neúspěchu o dané se o to více budete užírat a trápit.

Úzkost a napětí patří k životu

Je zcela normální, že při určitých životních situacích pocítíte úzkost, napětí. Jsme totiž lidmi s city a emocemi. Úzkost i napětí patří k životu. To, že se dostanete do neznámé situace a budete z toho celí nesví, ještě neznamená, že danému musíte podlehnout.

Nepodceňujte se

Co si sami o sobě myslíme? Jak o sobě vnitřně mluvíte a smýšlíte? Pokud se budete sami před sebou shazovat, nebo říkat třeba před partnerem/kou, že jste k ničemu, hloupí, zlí apod., pak ubližujete jen sami sobě. Sice se říká „opakování, matka moudrosti“. Ne však v tomto případě. Budete-li si často říkat zmíněné, pak tomu za čas sami uvěříte.

Nesouhlas ještě neznamená, že nejste milováni

To, že Váš partner/ka, manžel/ka nesouhlasí s Vaším názorem, přesvědčením apod., ještě neznamená, že Vás nemá rád/a. Každý z nás je osobností a individualitou. Máme právo na svůj názor. Rozhodně byste neměli mít skloněnou hlavu „jako ovce“ a poslušně dbát příkazů druhých. V partnerském soužití by měla panovat harmonie a rovnováha.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id16152 (rodina-finance.cz#23386)


Přidat komentář