Výživové poradenství - Králův Dvůr

Potřebujete poradit se stravou a vůbec celkovým životním stylem? Pak se obraťte na výživového odborníka. Poradíme vám, jak na to a seznámíme vás se základy zdravého životního stylu.

Proč využít služeb výživového poradce?

Spousta lidí má dnes zdravotní potíže, které souvisejí se stresem a shonem, jaký vedeme. I když je ve všeobecném mínění zakořeněno, že výživový poradce pomáhá lidem s nadváhou, tak vždy tomu tak není. Už jen z hlediska názvu, kde je výraz „výživa", se nabízí, že daný odborník poskytuje rady dle správného stravování. To se pak může týkat nejen různých složení jídelníčků, které mají pomáhat ke snižování hmotnosti, ale také se daná strava obohatí o potraviny, jež obsahují různé vitamíny a prvky. Pokud je člověk štíhlý a nic mu nechybí, neznamená to, že mu v jídle nechybí důležitý komponent, jehož absence bude pak znát v budoucnu. Je tedy vhodné třeba už jen preventivně oslovit výživového poradce a ukázat mu, jaká je vaše strava v současnosti. Daný odborník vám pak sám sdělí, jestli něco neděláte špatně a co je třeba zlepšit.

Nezanedbatelným faktem je i skutečnost, že pokud máte někoho, kdo nad vámi bdí, tak se přeci jenom přinutíte daná pravidla dodržovat. Je to jako v případě, když cvičíte. Pokud se rozhodnete, že budete sami cvičit doma nebo zajdete do posilovny, tak snadněji spousty cviků ošidíte (ne-li, pokud je občas vynecháte). Když ale máte svého instruktora, tak ten vás bude vést, abyste správně prováděli dané cviky a také pravidelně.

Do profese a nabídky výživového poradce se proto podíváme více.

Co nabízí výživový poradce?

Existuje spousta oblastí, kde vám může výživový poradce pomoci. Z okruhů bychom mohli jmenovat poradenství v případě žádosti úbytku na váze nebo naopak přibrání. Rovněž se nabízí specifika, jak shodit poporodní kila, jak pracovat s nárůstem svalové hmoty, jak doplnit svůj jídelníček a podobně. Pak se nabízí i sestavení harmonogramu jídla. Možná jste už slyšeli, že by se mělo jíst vícekrát denně v menších porcích. Zde je nutné, aby byly dávky i v pravidelných intervalech, protože nejen tím, co jíte, stabilizujete organismus. Rovněž ho učíte i daným zvyklostem. Pokud se naučí, že každé dvě hodiny dostane potravu, tak si nebude dělat tukové zásoby. Tímto způsobem se tak zlepší i fungování metabolismu. Ne každý má ale čas a možnost jíst v daných časech, proto se skladba živin a harmonogram musí upravit dle potřeby daného klienta.

Výživový poradce je tu pak od toho, aby vám upravil jídelníček znovu tak, aby se docílilo kýženého výsledku.

První návštěva výživového poradce

Až půjdete za výživovým poradcem, tak ten s vámi nejprve projde vaši životosprávu, to znamená, jak často, kdy a co denně jíte a jaké jsou vaše pohybové aktivity. Zeptá se, čeho byste chtěli dosáhnout a může vám změřit i počáteční hodnoty určitých parametrů (např. obsah tuku v těle, váhu, míry apod.). Díky těmto údajům pak lze snadno sledovat výsledky daných postupů. Zároveň díky naměřeným hodnotám a zjištěním, kolik vydáte energie se sestaví jídelníček tak, aby vaše tělo dostalo potřebné živiny a dále, aby se dle specifikace došlo k daným výsledkům.

Stravování podle plánu, sestavení jídelníčku

Pokud chcete řešit nějaký problém, tak se sestavuje speciální jídelníček na určitou dobu. Lze ale také doporučit stravování na celý život. Samozřejmě, že pokud máte před sebou vidinu denního harmonogramu jídla do konce života, tak vás to může vyděsit. Až se vaše tělo dostane do určitého balancu, tak jde víceméně o to, aby se optimální stav dodržoval. To znamená, že se například opět nebudete přejídat, že nebudete jíst tučná jídla a nasadíte zdravé prvky, které vám výživový poradce nasadil. Není to ale zase tak hrozné, protože spousta lidí si během nového stravovacího plánu zvykne na dané potraviny. A jestli občas zahřešíte, tak to také není tragédie.

Co se týká samotného jídelníčku, který je sestaven na danou dobu, tak zde platí několik zásad, které jsme už zmínili. Jednak se většinou jí celkem často, ovšem v menším množství než jsou lidé obvykle zvyklí a v pestřejším složení stravy. V dané momenty se proto musí dodržovat množství i složení stravy, aby se tělo optimálně zasytilo a dostalo potřebnou energii. Jakmile zjistíte, že třeba z časových důvodů nemůžete daný harmonogram dodržovat, tak kontaktujete svého výživového poradce. Nelze totiž určité časy vynechat nebo třeba dva spojit v jeden. Tělo si musí hlavně zvyknout na pravidelnost, protože když je zmateno příjmem stravy, tak nepracuje tak, jak by mělo.

Po určité době se poměří výsledky a ukáže se, jak byl jídelníček účinný. Pak záleží na vás, zda chcete dál pokračovat. Pokud se klient opravdu snaží a dodržuje daný program, tak si vštípí zvyky a už nemusí být jeho poradce tolik k dispozici. Závěrem vám je pak doporučeno, jaký životní styl byste měli nadále vést. Nejedná se o to, že byste po dané kúře mít doživotní askezi v určitých typech stravy, ale měli byste své tělo navyknout na určitý režim.

Jaké jsou zásady zdravé výživy?

Existuje několik předpokladů pro to, abyste se nejen cítili lépe, ale abyste byli zdraví. Co organismus, to jiné specifikum a potřeby. Ovšem všeobecně platí, že pokud budete jíst vitamíny a váš jídelníček bude pestrý, tak to bude lepší než kdybyste donekonečna jedli tučné a sladké. I když jste třeba ten typ člověka, o kterém se tvrdí, že může jíst cokoli a tukem se maximálně obalí jeho srdce, tak i přesto vás mohou potkat zdravotní potíže, i když se třeba objeví v pozdějším věku.

Jak často a kolik jíst?

Neboli méně stravy, ale vícekrát denně. To je velmi podstatné. Jak jsme už uvedli, tak tělo si musí zvyknout, že dostane pravidelně nějaké sousto, a tudíž si nebude muset dělat zásoby na „horší časy". Spousta lidí, kteří chtějí zhubnout a dostanou takto vypracovaný jídelníček, se pak diví, že toho jedí více a častěji. V podstatě se jedná o psychologický efekt, kdy má člověk pořád pocit, že je zasycen, což v případě, kdy se pořádně nají až večer, se nedostavuje.

Pestrá strava

Vitamíny, tuky, sacharidy a další prvky by měly být ve stravě zastoupeny. V podstatě v žádné potravině není ale takové množství, aby zastoupila denní dávku, proto jídla musíte střídat. Je to též o zvyku. I kdybyste jedli dietní jídlo, ale pořád to samé, tak si na to vaše tělo zvykne a rovněž nebude metabolismus pracovat správně. Proto je zapotřebí dopřát tělu pestrou výživu, aby bylo denně překvapováno a motivováno dané jídlo zpracovat.

Jak dlouho před spaním nejíst?

Zapomeňte na rady typu, že po páté hodině odpoledne se nemá už nic jíst. Pokud chodíte spát v jednu v noci, tak je to nesmysl. Vaše tělo má biologické hodiny, nikoli ty časové. Všeobecně platí, že tak dvě hodiny před spaním byste si měli dát jen něco lehkého, ideálně třepa grep nebo meloun na odvodnění.

Zdravá strava pomáhá zdravému tělu, ať už se snažíte hubnout nebo odstranit problém. Váhové obtíže jsou nejčastější, ovšem pokud chcete přibrat, tak to neznamená, že vaším denním jídlem bude jen sladké a tučné. I zde platí vyváženost a daná jídla se hodnotí dle složení a energie. Pokud se chcete cítit uvolněně a být fit, tak dodržujte zásady zdravé výživy. Nemusí to být striktní plán do konce života. Uvidíte ale, že poté vám bude lépe a nebudete doporučené jídlo jíst s odporem. Právě naopak.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id18122 (novesluzby.cz#22831)


Přidat komentář