Vitamíny rozpustné ve vodě - 2. část

Vitamíny rozpustné ve vodě jsou vitamíny, které naše tělo vstřebává bez nutnousti přítomných tuků. Patří mezi ně vitamíny skupiny B a nejslavnější vitamín, vitamín C. Obvykle jsou netoxické a bohatě obsaženy v pestré denní stravě.

Vitamín B7 – také vitamín H – biotin

Vitamín H neboli biotin je látka, kterou částečně produkují naše střeva, přesněji střevní mikroflóra a část získáváme ze stravy. Potraviny bohaté na biotin jsou játra, žloutek, ořechy, luštěniny, květák, nebo obiloviny. Tento vitamín je velice stabilní, neničí ho teplo, světlo a ani kyslík. Naše tělo ho potřebuje pro látkovou výměnu sacharidů – cukrů a tuků a také pro případné využití bílkovin jako zásoby energie, jsou-li vyčerpány hlavní zdroje. Zdravý organismus se s nedostatkem biotinu nesetkává. I u onemocnění je spíše vzácnější. Pokud se objeví, tak u alkoholiků, nebo u lidí s poruchou snížení vylučování žaludeční šťávy. Projevuje se zvracením, nechutenstvím, zánětem jazyka, někdy i zánětem kůže. Naopak nadbytek nebo dokonce předávkování biotinu neexistuje. V potřebném množství ho obsahuje běžná denní pestrá strava.

Vitamín B8 - karnosin

Karnosin, jak se jinak vitamín B8 jmenuje, je méně známý vitamín. Je přímým účastníkem látkové přeměny ve svalech. Také podporuje využití tukových zásob pro pohybovou, tedy svalovou činnost. Proto je velice důležitý pro vrcholové sportovce a osoby, které buďto sportují, anebo osoby s fyzickou zátěží. Přírodnímu zdroji jsou sladové výtažky, luštěniny anebo ovesné vločky.

Vitamín B9 - kyselina listová

Vitamín B 9, znám jako kyselina listová, jež je důležitá při buněčném dělení, ale její nepodstatnější vlastnost je důležitost pro vývoj lidského plodu. Proto by na správný dostatek měli dbát pečlivě těhotné ženy a dámy, které se chystají přijít do jiného stavu. Chrání proti vrozeným vadám, důležitou úlohu hraje při vývoji nervové soustavy. Dospělým je prospěšná pro snížení rizika některých rakovin, přispívá k zmírnění podráždění a depresím.

Vitamín B 12 - kobalamín

Kobalamín, neboli vitamín b12 je látka důležitá při tvorbě nukleových kyselin v organismu. A nejen jich. Potřebný je totiž pro všechny buňky lidského těla, zvláště v nervovém systému, kostní dřeni nebo trávicím ústrojí. Důležitou úlohu také hraje při přeměně sacharidů (cukrů) a nepostradatelný je pro tvorbu červených krvinek. Vitamín B12 je obsažen jen a pouze v živočišných produktech, proto při radikálních vegetariánských stravách není dostatkový. Opět je nutno zmínit, že pestrá denní strava a konzumace jak rostlinných, tak i živočišných produktů je nezbytná pro zdravý organismus a správně fungující tělo. Nejvíce je kobalamín zastoupen v játrech, vejcích, a v mléku. Nedostatek vitamínu B12 se projeví jako anémie – nedostatek červených krvinek. To zná každý, kdo chodí darovat krev a občas má snížený obsah červených krvinek. Takového se lékař ptá, zda je vegetarián. Avšak nějaké zvláštní poruchy při nedostatku kobalamínu se běžně nevyskytují. Je to dáno vlastností vitamínu B12, který je schopen být v těle zásoben několik let dopředu.

Vitamín B 13 - kyselina lipoová

Vitamín B13 není tak časté označení jako kyselina lipoová. I ta však není pro všechny jedince dostatečně známa. I když je obsažena ve všech rostlinných i živočišných buňkách. Je pravou rukou vitamínu B1 a také podle toho má obdobné účinky jako tento vitamín. Čím je ale výjimečný je to, že je důležitý při otravách, kdy působí jako protijed. Nedostatek vitamínu B13 způsobuje záněty nervů, zadržování vody anebo zpomalení srdeční frekvence. Bohatými zdroji jsou vnitřnosti. Nejvíce játra a ledviny, zelenina a kvasnice. Tepelná úprava vitamínu B13 neškodí, obsah v potravinách však snižuje působení světla.

Vitamín B15 - kyselina pangamová

Vitamín B 15 známe jako kyselinu pangamovou a poprvé byl objeven v jádrech meruňkových pecek a rýžových otrub. Později bylo zjištěno, že je obsažena i v dalších jádrech ovocných pecek, ale nejbohatěji je obsažen v pivovarských kvasnicích anebo játrech. Lidské tělo vitamín B15 potřebuje pro látkovou přeměnu tuků a dalších látek. Také podporuje svalovou činnost a tím je prospěšný při léčbě srdečních, cévních a revmatických onemocnění. Co je důležité, šetří kyslík zejména při tísňových situacích, jako je snížený tlak vzduchu, tzn. Při sníženém tlaku a při svalové námaze. Dokonce působí jako protijed a snižuje účinky takových toxinů jako alkohol či jiná narkotika. Vitamínem B15 se nedá předávkovat, avšak omezení patří pro osoby s vysokým krevním tlakem, neboť kyselina pangamová tlak zvyšuje.

Vitamín C

Snad nejznámější vitamín co existuje. Znají ho již malé děti, mládež ve škole při jmenování vitamínů jej jmenuje jako první a není dospělého, který by nevěděl, že vitamín C je bohatě obsažen v citrónech a citrusech vůbec. A i když byl objeven až v roce 1932, jeho nedostatek, tedy tenkrát ještě neznámé látky, znám byl. Souvisel s nemocí kurděje a to již ve starověku. O něco později, asi ve středověku kurděje léčili podáváním čerstvé zeleniny. Nejblíže objevu byli námořníci, kteří se příznaků nemocí zbavili po pojídání citrusů. No a konečně zmíněny rok 1932 a s ním laboratorní objevení vitamínu C maďarským biochemikem Albertem Szentem Györgym.

V dnešní době již víme, že vitamín C ovlivňuje v našem těle 13 důležitých a řadu dalších funkcí. Zabraňuje zvyšování a stejnou měrou přispívá ke snižování cholesterolu v krvi. Omezuje účinnost většiny jedovatých látek, také brání přeměně některých látek a zamezuje štěpení rakovinotvorných buněk.

Nejenže chrání, ale také posiluje náš imunitní systém, a je silným preventivním opatřením v onemocnění srdce a cév tím, že posiluje cévní stěny a srdeční svalstvo. Udržuje je pevné a elastické. Příznivý vliv má také na náš nerovový systém. Posiluje zvládání stresových situací, což je jistě pro zdravý organismus velice důležité.

Svoji úlohu hraje také při redukčních dietách a to tím, že zasahuje do látkové přeměny tuků. Výrazně ovlivňuje krvetvorbu a také ne nepostradatelný při tvorbě kolagenu a dalších pojiv jako jsou kolagenní vlákna, tuhé tkáně, chrupavka, zuby a kosti a díky tomu je vitamín C nutný jak pro každý organismus, tak zejména v tomto případě pro sportovce a další osoby, namáhající klouby a pohybovou soustavu vůbec. Vitamín C je také důležitý při vstřebávání dalších vitamínů a minerálů. Příkladem může sloužit vstřebávání železa a podpora štěpení bílkovin. Nutno zmínit, že zvýšený přísun toxických látek snižuje aktivitu vitamínu C. Příkladem může sloužit často se vyskytující kouření.

Vitamín C také ničí dlouhodobě působící vysoká teplota. Potraviny bohaté na vitamín C je téměř veškerá syrová zelenina, zejména již zmíněný citrón a citrusy vůbec. Dále zelené papriky, šípky, kiwi, černý rybíz, jahody, křen, pažitka, zelí, špenát, kapusta anebo květák. Doporučená denní dávka dospělého člověka je 100 miligramů. Ovšem je nutno podotknout, že vitamín C není toxický, nepotřebné množství tělo snadno z těla vyloučí. Proto není nutné omezovat a omezeně kombinovat potraviny s vyšším obsahem vitamínu C.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15867 (rodina-finance.cz#20518)


Přidat komentář