Vitamíny - druhy a výběr

Víte, že některé vitamínové doplňky našemu zdraví prospívají a jiné nám mohou škodit? Mohou škodit i v kombinaci s různými léky, nesprávným dávkováním, skladbou našeho jídelníčku a podobně.

Vitamínový paradox

Najděte si ve vyhledávači slovo vitamíny, budete zavaleni doplňky stravy, které zaručeně dodají vašemu tělu denní dávku vitamínu A,E, C ..., stimulují srdeční, svalovou či mozkovou činnost, mohou předejít rakovině, pročistí vám tepny, zkvalitní sexuální život, dodají energii. Kdo by odolal takovým slibům? Proto ochotně utrácíme za nejrůznější pilulky a koktejly.

Prodej vitamínu  přes e-shop kapkazdravi.cz

Kapka zdraví

Vitamínů existuje 13 základních typů. Platí, že lidský organismus, kromě několika výjimek, nedokáže vitamíny vyrobit sám. Jedinou možností získání vitamínů je příjem prostřednictvím stravy a potravinových doplňků. Vitamíny se podílejí na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Vitamíny mají funkci katalyzátorů biochemických reakcí. Název vitamin vznikl dle latinského vital a amine, tj. životně důležité aminy. Nedostatek vitamínů přivodí poruchy funkcí organismu, mnohdy i velmi vážná onemocnění.

Pokud si chcete objednat vitamíny objednávejte přímo zde, nebo shlédněte internetové stránky www.kapkazdravi.cz

 

Pozor na antioxidanty

Už v r. 2007 vydal časopis Americké lékařské komory zprávu, podle které u lidí, kteří pradidelně užívají antioxidanty vzrůstá až o 16% riziko úmrtí a v r. 2006 zjistili vědci z Washingtonské univerzity, že pokud kuřáci berou vysoké dávky vitamínu E po dobu deseti let, je vyšší pravděpodobnost, že onemocní rakovinou. Tak bychom mohli pokračovat. Je vhodné se poradit s svým lékařem jaké vitamíny a dopňky můžeme brát.

Kapka zdraví

Multivitamín? Pro muže riziko v podobě rakoviny prostaty

Zneklidňující je zjištění amerického Národního institutu pro výzkum rakoviny. Muži, kteří berou multivitamíny častěji než jednou denně, je pravděpodobný výskyt rakoviny prostaty v o 32% . Multivitamín neuškodí lidem, kteří nejedí denně celozrné pečivo, čerstvé ovoce a zeleninu.

Kapka zdraví

Bez céčka ani ránu

Mezi lidmi se traduje, že vitamín C je nejvhodnější při léčbě chřipky. Tato tradice není zcela pravdivá. Dlouhodobé studie prokázaly, že vitamín C nijak zvlášť před chřipkou nechrání ani neurychluje její léčbu. Pomáhá však lidem zatíženým dlouhodobé námaze, stresu a sportovcům.

Nebezpečné dávkování vitamínů

Výrobci vitamínů a potravinových doplňků nás přesvědčují, že dobrého není nikdy dost a to, že se prodávají v lékárnách a obchůdcích se zdravou výživou nás utvrzuje v tom, že jsou přírodní a bezpečné. Relativně ano, ale pouze pro naprosto zdravé osoby. Pokud máme problémy s játry, ledvinami, srdcem, krví, vysokým nebo nízkým tlakem, mohou nám škodit - i proto, že se vážou s léky, které případně musíme brát.

Předávkování - vitamíny

Konzumenti často zapomínají, že vitamíny a minerály se přidávají do různých křupek, tyčinek, minerálek, džusů a limonád. Jestli jíme a pijeme často a pravidelně tyto výrobky a přidáme hrst vitamínových pilulek, koledujeme si o předávkování, což může způsobit vážné zdravotní problémy. Patří sem například osteoporóza, vyvolaná nadbytkem vitamínu A. Přebytek kyseliny listové spolu s nedostatkem vitamínů B6, B12 může způsobit neurologické potíže, bolest hlavy, závratě, celkovou zmatenost.

Vysoké dávky vitamínů - kdy mohou škodit

Vitamín A

  • při vyšších dávkách se může v těle hromadit a působit toxicky-rozostřit vidění, vyvolat zvracení, může vést k potížím s játry, kostmi a centrálním nervovým systémem. Přírodním zdrojem vitamínu A je špenát, hlávkový salát, brambory

Betakaroten

  • tělo ho přeměňuje na vitamin A, proto zvlášť kuřáci by ho neměli brát kvůli zvýšenému riziku rakoviny plic. Dostatečné množství betakarotenu získáme z tmavozeleného ovoce a zeleniny.

Vitamín C

  • neexistuje přesvědčivý důkaz o vlivu proti chřipce a srdečním chorobám. Sklenice pomerančového džusu obsahuje denní dávku vitamínu C, kuřáci mohou dávku zvýšit.

Vitamín E

  • vyšší dávky ředí krev, u osob, které mají problémy s krevním tlakem mohou způsobit mozkovou mrtvici. Například 60 gramů mandlí pokryje denní dávku vitamínu E.

Kyselina listová

  • není prokázán význam v boji proti srdečním chorobám, rakovině nebo depresi. Teorie, že pomáhá při Alzheimerově chorobě je opravdu pouhou teorií. Přírodní kyselinu listovou najdeme v zelenině s tmavozelenými listy, celozrnném pečivu a obohacených cereáliích.

Vitamín B (niacin)

  • se používá na snižování hladiny cholesterolu jen pod lékařským dohledem. Může mít totiž vedlejší účinky a způsobit poškození jater. Je v libovém mase, drůbeži, rybách, vejcích a ořeších.

Železo

  • prospívá těhotným nebo ženám se silnou menstruací, osobám s poruchou krvetvorby. Jinak může ovlivnit účinky jiných léků, a tím zhoršovat průběh některých chorob, třeba žaludečních vředů. Dobrým zdrojem železa je červené maso, drůbež, zelenina s tmavozelenými listy, fazole, čočka a obohacené cereálie.

Zinek

  • vysoké dávky zinku mohou oslabit imunitní systém, protože mohou snižovat hladinu HDL („dobrého" cholesterolu). Doplňky ze zinku též negativně ovlivňují působení některých antibiotik, léků na krevní tlak, ale i obyčejného acylpyrinu. Zinek najdeme především v masu, drůbeži, mléčných výrobcích, obilovinách, fazolích, čočce a ořeších.

Vitamíny - příroda nebo chemická laboratoř

Vědci se stále nemohou shodnout jak vlastně vitamíny a potravinové doplňky působí, kdy je doporučit a kdy ne. Já osobně si myslím, že je lepší investovat do čerstvých přírodních vitamínových zdrojů (alespoň vím co jím) a po pilulkách sáhnout jen výjimečně.

Z toho vyplývá, že stejně jako u konzumování potravin plati: všeho s mírou. Vhodná je správná vyváženost jak u potravin, tak u vitamínů a potravinových doplňků, nad kterými na rozdíl od léků neexistuje žádná přísná státní kontrola. To zvyšuje různá rizika (co vlastně užívám) a nejasnosti-nemám možnost kontroly o obsahu pilulek a potravinových doplňků.

Kapka zdraví

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15858 (rodina-finance.cz#20223)


Přidat komentář