Strava před sportovní aktivitou

Každé jídlo je důležité, ale to ze všech nejdůležitější je jídlo před tréninkem či před závodem. Musí dodat energii, ale musí být také lehce stravitelné. Špatně zvolné jídlo, hodně jídla, málo jídla i jeho načasování může špatně ovlivnit vaši výkonnost.

Správné načasování

Načasování posledního jídla před tréninkem je velmi důležité. Ideální doba je maximálně 4 hodiny a minimálně 2 hodiny před. Tehdy má tělo dostatek času, aby strávilo živiny a uložilo si dostatek energie, která začne být využívána až v době sportovní aktivity.

Sportovní aktivita ráno

Patříte mezi ty lidi, kteří vstávají ráno dříve, aby si mohli zaběhat, nebo zajít do posilovny? Z hlediska stravování časné ranní hodiny nejsou pro sport právě ideální.

Množství jídla před sportovní aktivitou

Správné množství jídla závisí na několika faktorech. Mezi ně patří náročnost Vašeho sportu, Vaše váha a také načasování jídla. Čím je sport náročnější a čím jste těžší, tím více musíte sníst. Ale pokud jíte jen dvě hodiny před sportovní aktivitou, musí být zase jídlo menší. Pokud jíte 4 hodiny před, můžete klidně sníst i 1 000 kalorií, ovšem pokud jíte 2 hodiny před závodem, Vaše poslední jídlo by nemělo obsahovat více než 400 kalorií.

Co jíst před sportovní aktivitou?

Složení jídla před sportovní aktivitou je také velmi důležité. Minimálně 80 % přijatých kalorií by mělo pocházet ze sacharidů. To znamená, že byste neměli jíst nic bohaté na bílkoviny a hlavně ne nic, co obsahuje velké množství tuku. O jaký typ sacharidů přitom jde, není důležité. Důležité je přijmout sacharidů co nejvíce. Existují studie porovnávající výkony sportovců po konzumaci potravin s nízkou hladinu glykemického indexu i s vysokou hladinou glykemického indexu. Ovšem nebyl zjištěn žádný rozdíl v jejich výkonnosti.

Snažte se ale konzumovat potraviny i nápoje, které jsou snadno stravitelné. Ráno je výhodné sníst například misku ovesných vloček s několika banány. Nejlepší je ovšem vyzkoušet různé potraviny a zjistit, po kterém dosahujete nejlepších výsledků.

5 možných jídel před sportovní aktivitou

Někdy je těžké zjistit, co funguje a co ne. Následujících pět tipů by Vám mělo pomoci do začátku. Vyzkoušejte je a zjistěte jak ovlivňují Váš výkon.

Bagel

Jde o nejobyčejnější před tréninkové jídlo, ale velmi dobře funguje. A to proto, že obsahuje dostatek sacharidů a je velmi lehce stravitelný. Bagel můžete jíst jak suchý, tak si ho můžete namazat například nízkotučným sýrem či pomazánkovým máslem.

Banán

Banány jsou tvořeny téměř jenom ze sacharidů. Velký banán obsahuje více než 30 gramů sacharidů, okolo gramu bílkovin a vůbec žádný tuk. Další jejich výhodou je, že obsahují hodně draslíku, kolem 400 mg, který se ztrácí během sportovní aktivity potem. Banány jsou také velmi snadno stravitelné.

Energetická tyčinka

Energetické tyčinky jsou přímo vyráběné ke konzumaci před tréninkem. Obsahují proto hodně sacharidů a velmi málo tuku, bílkovin a vlákniny. Lepší tyčinky také obsahují navíc sodík, draslík a vitamíny E a C. Existuje velké množství různých druhů energetických tyčinek, z nichž některé jsou lepší než jiné. Při nákupu tedy kontrolujte jejich složení

Koktejl

Pokud seženete koktejl s vysokým obsahem sacharidů a nízkým obsahem tuků, můžete jej před tréninkem také vyzkoušet. Jde totiž o velmi rychlé jídlo, v podstatě o nápoj. Koktejly jsou lehce stravitelné a dodají Vám všechny živiny, které budete během sportovní aktivity potřebovat. Koktejly ovšem mají také svou stinnou stránku. Jelikož plně nenahradí pevné potraviny, může se stát, že během delšího tréninku dostanete hlad.

Ovesná kaše

Podobně jako banány se ovesné vločky skládají téměř jenom ze sacharidů. Jde také o jídlo, které Vás zasytí na delší dobu. Pokud máte v plánu delší trénink, ovesné vločky jsou vhodným jídlem. Nevýhodou ovšem je jejich náročnější příprava.

  • Správné před tréninkové jídlo je velmi těžké najít. Každému vyhovuje něco jiného, nebo každý den nemáte chuť na to stejné jídlo. Důležité je vyzkoušet, které potraviny Vám sedí a které naopak Váš sportovní výkon níží.

Závěrem - Strava před sportovní aktivitou

Existuje hodně faktorů, které ovlivňují naše sportovní výkony. Tento článek se zaměřil jen na některé z nich.

  • Jedním z důležitých faktorů správného před tréninkového jídla a jeho načasování je také typ sportovní aktivity, kterou budete provozovat. Pokud je touto aktivitou posilování, potom například potřebujete jíst stravu bohatou na bílkoviny.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15890 (rodina-finance.cz#21250)


Přidat komentář