Potraviny bohaté na antioxidanty

Pokud si chcete zachovat mladistvý vzhled co nejdéle a vyhnout se některým závažným onemocněním, konzumujte potraviny bohaté na antioxidanty. Následující článek Vám představí šestnáct základních potravin, které obsahují velké množství antioxidantů.

Antioxidanty pomáhají zachovávat buňky živé a zdravé po delší dobu. Tyto zázračné látky, by tedy neměly chybět ve Vaší stravě. Slouží také jako prevence srdečních onemocnění, Alzheimerovy choroby a také Parkinsonovy choroby. Antioxidanty se nachází především v rostlinných potravinách a to hlavně v těch, které mají zářivé barvy. Výhodou také je, že nejvíce antioxidantů obsahuje šťavnaté a chutné ovoce jako jsou jahody, jablka, borůvky či maliny.

Co jsou to antioxidanty?

Antioxidanty jsou látky, které omezují aktivitu kyslíkových radikálů a snižují pravděpodobnost jejich vzniku. Tím dochází ke snížení procesu oxidace v organismu. Antioxidanty se také přidávají do těch potravin, které mohou být oxidací poškozeny, jde například rostlinné oleje. Mezi nejdůležitější antioxidanty patří vitamíny, karotenoidy, flavonoidy a třísloviny.

Potraviny bohaté na antioxidanty

Níže naleznete seznam šestnácti potravin, které obsahují největší množství antioxidantů. Pro své zdraví a mladistvý vzhled si naordinujte alespoň jednu z těchto potravin denně.

1. Červené fazole

Červené fazole jsou na antioxidanty nejbohatší. Fazole jsou také výborným zdrojem vlákniny a bílkovin. Fazole jsou skvělou potravinou, která se dá přidat do většiny jídel. Můžete je přidat do salátu, polévky, či do oblíbené omáčky na těstoviny.

2. Borůvky

Nejen, že borůvky skvěle chutnají, ale patří také k těm nejzdravějším potravinám. Skvěle je využijete při tvorbě ovocných a mléčných koktejlů, smoothies, při ochucení bílého jogurtu, nebo je nasypte na zmrzlinu. A co takhle palačinky s borůvkami? Abyste měli doma dostatek borůvek v jakoukoliv roční dobu, jednoduše je zmrazte. I když o některé antioxidanty přijdou, mnoho zdravých látek si zachovají.

3. Fazole

Sice trochu za červenými fazolemi z hlediska množství antioxidantů zaostávají, přesto Vašemu tělu dodají jejich dostatečné množství.

4. Brusinky

Brusinky jsou všeobecně známé svými antioxidačními vlastnostmi. Dále obsahují hodně železa, vápníku, draslíku a samozřejmě vitamínů. Přisuzují se jim také jisté antibakteriální účinky. Pokud v obchodě narazíte na brusinkový džus, bez váhání jej kupte, pomáhá zmírňovat záněty močových cest močového měchýře.

5. Artyčoky

Artyčoky v České Republice nepatří zrovna mezi oblíbené potraviny, což je velká škoda. Velmi snadno se totiž začleňují téměř do každého jídla. Chutnají skvěle s těstovinami, nebo jako předkrm. Můžete je také přiložit jako oblohu k rybám. Artyčoky navíc mají velmi málo kalorií a mohou se pyšnit vysokým obsahem vlákniny, vápníku, draslíku a také bílkovin. Při nákupu artyčoků vybírejte ty, co mají listy těsně u sebe a jsou tmavě zelené nebo purpurové. Zralý artyčok by měl být tvrdý a těžký. Artyčoky se doporučuje vařit v páře, aby si zachovaly co nejvíce vitamínů a minerálů.

6. Ostružiny

I ostružiny jsou bohaté na antioxidanty. Najdete je volně v přírodě, většinou rostou na okrajích lesů. Jsou také bohaté na vitamíny a minerály. Z listů ostružníku se zase připravuje čaj, který má protizánětlivé účinky.

7. Sušené švestky

Sušené švestky se kromě vysokého obsahu antioxidantů mohou chlubit vysokým obsahem beta-karotenu, draslíku a vlákniny. Pokud ovšem trpíte onemocněním ledvin či žlučníku, měli byste se sušeným švestkám vyhýbat. Obsahují totiž velké množství šťavelanů.

8. Maliny

9. Jahody

Jak maliny, tak jahody patří mezi nejoblíbenější ovoce. Jahody jsou bohaté na mangan, který je důležitý pro správnou funkci pokožky a vlasů. Dále potom pomáhají ke snížení krevního tlaku. Maliny zase pomáhají při nechutenství, protože podporují chuť k jídlu. Také tlumí menstruační bolesti. Podobně jako z borůvek si z nich můžete připravit chutné ovocné a zmrzlinové poháry nebo ovocné a mléčné koktejly.

10. Jablka odrůdy Red Delicious

11. Jablka odrůdy Granny Smith

12. Jablka odrůdy Gala

I nejoblíbenější ovoce ze všech, kterým je jablko je bohaté na antioxidanty. Mnozí jablko pokládají za nejlepší svačinu. Jablka obsahují hodně vitamínu C a mají poměrně málo kalorií a také napomáhají k udržení stále hladiny cukru v krvi.

13. Pekanové oříšky

Pekanové oříšky jsou ze všech ořechů na antioxidanty nejbohatší. Ale i ostatní druhy ořechů jako jsou vlašské ořechy a lískové oříšky obsahují velké množství antioxidantů. Pokud tedy zrovna nemáte po ruce oříšky pekanové, sáhněte klidně po jiných.

14. Třešně

Třešně se mohou chlubit vysokým obsahem draslíku a fungují i jako prevence proti DNĚ. Mají také projímavý účinek, takže se hodí jako přírodní lék při zácpě.

15. Švestky

I když sušené švestky obsahují více antioxidantů, nic nezkazíte tím, když budete jíst švestky čerstvé. Mimo antioxidanty jsou totiž bohaté na draslík a vlákninu a také fungují jako přírodní projímadlo. Vyzkoušejte nahradit marmeládu právě povidly ze švestek.

16. Hořká čokoláda

I hořká čokoláda je bohatá na antioxidanty. Mimo to také pomáhá snižovat krevní tlak a zklidňovat kašel. Mnozí také věří, že dokáže zvednout náladu. To jsou dobré omluvy pro jedení čokolády, ne?

Závěrem: Potraviny bohaté na antioxidanty

Jelikož existuje hodně druhů antioxidantů a pro Vaše zdraví je důležité jich konzumovat co nejvíce, neomezujte se jen na jednu potravinu s vysokým obsahem antioxidantů. Aby vaše tělo mělo dostatek všech druhů antioxidantů, nejlepší je jíst dostatek čerstvé zeleniny a hlavně ovoce, a to denně.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15900 (rodina-finance.cz#21754)


Přidat komentář