Minerály pro tělo

Minerály jsou jednou ze složek pro dobře fungující a fungující tělo vůbec. Bez minerálů by naše tělo neprovádělo množství důležitých aktivit. Většina minerálů je obsažena v běžné denní stravě. Proto je nutné konzumovat pestrou stravu.

Rozdíl mezi minerály a stopovými prvky je v množství denní potřeby těla. Jestliže tělo potřebuje denně více než 100 miligramů, je to minerál. Naopak denní potřeba nižší než 100 miligramů značí stopový prvek. O stopových prvcích více v dalším článku.

Draslík - zbavuje tělo škodlivin

Při zvýšeném krevním tlaku by měl být přísun sodíku omezen. Je tedy potřeba chybějící složku nahradit jinou, ale podobně účinnou. A tou je právě draslík, jeden z nejčastějších prvků lidského těla pomáhá snižovat krevní tlak, a důležitý je pro prevenci onemocnění srdečních chorob a mozkových příhod. Draslík je tedy nejen výborný hlídač správné funkce srdce, tepu, tlaku a svalů. Spolu se sodíkem upravují rovnováhu tekutin v těle.

Minerály a detoxikace

Draslík má skvělé detoxikační účinky. Doporučená denní dávka draslíku je 2000 – 3500 mg pro dospělého člověka. Je obsažen ve většině běžných jídel, nejvíce však v ovoci a zelenině. Největší obsah mají brambory, pomeranče, meruňky, nebo banány. Dalšími zdroji je drůbež, maso a mléčné výrobky. Máte-li možnost, vařte raději brambory na páře nebo mikrovlnné troubě. Tepelnou úpravou ve vodě se ztrácí až 50 procent obsahu draslíku. To platí i pro ostatní potraviny. Akutní nedostatek draslíku u zdravého organismu by neměl nic způsobit. Je-li však organismus oslaben, obvykle se objeví svalová slabost, zvracení, průjmy, ve vážných případech může vést až k srdečnému selhání. Obdobně je to u nadbytku – problém s předávkováním můžou pocítit osoby se srdečními chorobami, nebo ledvinovým onemocněním. Obtíže také nastávají při přijetí většího množství potravinového doplňku s draslíkem. Dlouhodobá a pravidelná tělesná námaha má za následek snížení obsahu draslíku v těle. Proto je nutné je dostatečně doplňovat, což ví každý správný sportovec.

Fosfor - ochránce buněk

Fosfor je jeden z nejčastěji obsažených minerálů lidského těla. Spolu s vápníkem je důležitou složkou pro pevné a zdravé kosti a zuby. Fosfor ale nemá uplatnění pouze pro stavbu kostí a zubní skloviny, je ochráncem buněk. Posiluje buněčnou membránu, napomáhá činnosti živin a jiných chemických látek tím, že je na sebe váže a následně přeměňuje na energii. Je také důležitým při přenosu nerovových vzruchů z mozku do těla a obráceně. Při běžném stravování není nutné fosfor užívat v potravinových doplňcích. Výjimkou jsou různá onemocnění a choroby, kdy bývá fosfor předepisován ošetřujícím lékařem. Nedostatek fosforu se projeví snadnou lomivosti kostí a zubů, tělesnou slabostí, častou únavou, bolestivými klouby i celkovou pohybovou soustavou, nechutenstvím a sníženou imunitou. Většinou je nedostatek fosforu důsledkem drastických redukčních diet, či dlouhodobým onemocněním. Často jsou to choroby vylučovací soustavy, ať už střevní nebo ledvinové choroby. Při užívání léků obsahující hliník je nutné poradit se s lékařem na případném užívání potravinových doplňků s fosforem. Hliník totiž může snižovat hladinu fosforu v těle jedince. Fosfor by se neměl užívat bez dohledu lékaře, jelikož jeho nadbytek může vést k poruše vstřebávání vápníku.

Hořčík - uvolňovač svalů

Trpíte-li alespoň občasnými křečemi ve svalech, nejčastěji v lýtkách, pak máte s největší pravděpodobností nedostatek hořčíku. Není proto nic jednoduššího, než se koupit balení hořčíku jako potravinového doplňku a dle návodu užívat. Netrpíte-li nějakou chorobou, neměl by být s užíváním problém. Už jen proto, že vyšší spotřeba hořčíku lidského organismu je dána zvýšenou aktivitou, či stresu, což je obvykle běžný jev u většiny lidí. Úbytek hořčíku je pozorován také u lidí s chronickým onemocněním. Ztráta hořčíku je dána i některými průmyslově upravenými potravinami. Hořčík je důležitý pro správnou funkci srdce, je tudíž preventivním prvkem srdečních onemocnění. Bojuje s chronickou únavou, snižuje krevní tlak a může zlepšit i dýchací potíže, zejména astma. Zajímavostí je, že tvrdá voda obsahuje vysoké množství hořčíku. V minulosti při provádění průzkumů spojitosti tvrdé vody na organismus se jasně ukázalo, že lidé pijící tvrdou vodu jsou zdravější, co se srdečních chorob týče. Tento prvek je také výborným uvolňovačem svalů, zmírňující i menstruační obtíže. Tím, že zvyšuje hustotu kostní tkáně je skvělým preventivním opatřením při osteoporóze. Mimo projevy křečí ve svalech se nedostatek hořčíku projevuje zvýšenou nervozitou, únavou, nepravidelným bušením srdcem i zmatenost. Nadbytek způsobuje průjem, bolesti břicha, nevolnost. Trpíte-li nedostatkem, užívejte tablety hořčíku ihned po hlavním jídle. Anebo zvyšte přísun potravin bohaté na hořčík, jako jsou: luštěniny, ořechy, rýže, listová zelenina anebo plody moře. Pozor na užívání hořčíků s jinými léky, zejména antibiotiky, může jejich účinek výrazně snížit. Hořčík by se měl současně užívat s vápníkem. Jedině rovnováha těchto prvků v těle může nejlépe pracovat.

Vápník - hlídá zdraví kostí a hojí rány

Vápník neboli kalcium je znám pro svoji významnou úlohou v boji proti osteoporóze. Užitečný je pro nás tím, že kostem a zubům dodává pevnost a zdraví. Je to také výborný prostředek proti nemocem tlustého střeva a vysokému tlaku. V běžné stravě se vyskytuje asi polovina denní dávky, proto je nutné jej doplňovat potravinami bohaté na vápník anebo doplňky stravy. Na trhu je několik kombinací, proto vždy čtěte doplňující informace. Mezi potraviny bohaté na vápník jsou zejména mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku, také ryby, mandle anebo brokolice. Mimo zdravé zuby a kosti udržuje správnou srdeční činnost, nervové vzruchy, krevní srážlivost a zmírňuje problémy trávící soustavy. Díky vápníku se rychleji a snadněji hojí rány. Doporučená denní dávka je dána věkem, pohlavím i zdravotním stavem. Avšak univerzální hodnotou je 800 mg pro dospělé do 50 let, od 50let pak 1000 mg. Vápník v potravinových doplňcích je nejlepší užívat při anebo ihned po jídle. Opatrní by opět měli být nemocní lidé, zejména s onemocněním štítné žlázy a ledvinovými chorobami. Pozor také při akutních onemocněních, zejména při užívání antibiotik. Je na místě se poradit s lékařem.

Sodík - regulace vodní rovnováhy

Sodík dostáváme do těla zejména z kuchyňské soli. Velké množství také obsahují šunky a uzeniny vůbec a také polotovary obsahující glutamát sodný. Nedostatek sodíku v organismu, se vyskytuju velmi zřídka. Jedině snad při drastické dietě. Vede ke snížení tlaku, dehydrataci a svalovým křečím. Sodík společně s draslíkem přispívají k regulaci vodní rovnováhy v těle. Samotná sodík je důležitý pro svalovou a nervovou činnost. Pozor však při nadbytku, který zadržuje tekutiny v těle, přispívá k vysokému krevnímu tlaku a následnému selhávání srdce a ledvin. Nadměrné solení také způsobuje vylučování vápníku a tak ke vzniku osteoporózy, tedy řídnutí kostí. Proto je nutné dát si pozor při solení, vyvarovat se častému konzumování polotovarů, jako jsou třeba polévky ze sáčku a také uzenin.

Chlór - regulace kyselin a zásad

Druhým minerálem soli kuchyňské je chlór. Problémy s nedostatkem v lidském těle se téměř nevyskytují, avšak pokud ano, jsou doprovázeny padáním vlasů, lámáním nehtů, můžou se také vyskytnout střevní potíže. Chlór je důležitým prvkem pro regulaci rovnováhy kyselin a zásad v lidském těle, pomáhá odstraňovat z těla odpadové látky a pomáhá při trávení. Zdrojem chlóru je zejména již zmíněná kuchyňská sůl a dále olivy nebo chaluhy. Při průměrném solení není třeba hlídat dostatečný přísun chlóru. Při chorobách je pak nutné poradit se s lékařem.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15861 (rodina-finance.cz#20287)


Přidat komentář