Jak začít vařit zdravě - zdravé výrobky

Se zdravým vařením to je stejně jako se vším ostatním: čím déle to děláte, tím jste v tom lepší. Jakmile budete znát všechny nízkokalorické náhražky a budete vědět jak obejít tučné přísady, zdravé vaření se stane snadným.

Nejste si jisti jak začít? Jaké suroviny budete ke zdravému vaření potřebovat? Přečtěte si následujících pět doporučení a tipy na zdravé náhrady za nezdravé potraviny. Dále se dozvíte, jaké suroviny by ve Vaší kuchyni neměly chybět.

Zbavte se kůže

Pečená kuřecí kůže je velmi chutná, ale může Vašemu obědu přidat až 150 kalorií navíc a nemá žádnou nutriční hodnotu. Pokud se Vám zdá pečené kuře bez kůže příliš suché, jednoduše jej upečte s kůží a tu poté odstraňte.

Mějte po ruce vymačkanou citrónovou šťávu

Šťáva z citrónu se hodí jako náhrada za zálivku na salát. Využijete ji také při vaření dušené zeleniny místo máslo, nebo oleje. Výborně se doplňuje s brokolicí. Pokud nejste fandové citrónové šťávy, můžete vyzkoušet vymačkat půlku pomeranče. Pomerančová šťáva funguje podobně jako ta citrónová a navíc je sladší.

Mokré smažení

Je velmi běžné smažit zeleninu na oleji nebo na másle.  Ale můžete ušetřit nějaké kalorie a dodat zelenině lepší chuť, když ji budete smažit ve vývaru. Stačí místo oleje použít 2 lžíce vývaru. Můžete také přidat nějaké bylinky pro zajímavější chuť a Vaše zelenina bude chutnější a zdravější.

Vyhněte se zakysané smetaně

Běžně používanou zakysanou smetanu při vaření a pečení jako zahušťovadlo můžete nahradit netučným bílým jogurtem. Nejlepší je řecký jogurt, který má velmi podobnou konzistenci jako zakysaná smetana a navíc má i podobně kyselou chuť. Dvě polévkové lžíce zakysané smetany totiž obsahují 60 kalorií a 5 gramů tuku. 2 lžíce netučného řeckého jogurtu přitom obsahují jen 15 kalorií a samozřejmě neobsahují žádný tuk.

Přidávejte zeleninu, kam jen to jde

Většina z nás má problémy jíst každý den tři doporučené porce zeleniny.  Pokud zjistíte, že máte problém sníst za den dostatečné množství zeleniny, jednoduše ji přidávejte do co nejvíce vařených jídel.  Pokud děláte špagety, přidejte do omáčky mrkev, s pečenými brambory skvěle chutná červená paprika. A pokud již v receptu nějaká zelenina je, přidejte jí více, než je uvedeno. Nebude potom muset myslet na to, jakou zeleninu si dáte další jídlo.

Zdravé náhrady za nezdravé potraviny

Sušenky, sladkosti i sladké pečivo

nahrazujte cereálními tyčinkami, nebo ovocem. Například fíky se osvědčily při zahánění nekontrolovatelné chutě na sladké. Jenom si dejte pozor, abyste nesnědli banán, cereální tyčinku a ještě fík. Že jde o zdravé náhrady totiž neznamená, že jich můžete spořádat kolik chcete.

Hranolky

můžete nahradit pečenou zeleninou, jako jsou kapustové listy, petržel, tuřín, sladké brambory či cizrna. Zeleninu vždy na hranolky nakrájejte a pečte v troubě na olivovém oleji. Můžete je podávat jako přílohu k jídlu, se kterým hranolky obyčejně konzumujete. Překonáte tak chuť na velmi nezdravé a často přepalované a přesolené hranolky.

Bílý cukr

můžete nahradit ječmenným, kukuřičným nebo rýžovým sladem. Dále se doporučuje místo bílého cukru používat javorový sirup, datlový sirup či ovocné cukry (fruktózu). Nesnažte se cukr nahradit umělým sladidlem. Podle výzkumů vede konzumování potravin s umělými sladidly k přejídání a tím k přibírání na váze. Hlavní příčinou je skutečnost, že umělá sladidla jsou nízkoenergetická. To znamená, že pokud konzumujete pouze potraviny s umělými sladidly, má Vaše tělo problém přesvědčit centrální nervovou soustavu, že je nasycené.

Pokud patříte mezi ty, kteří špatně tráví kravské mléko, nebo mezi ty, jež kravské mléko zahleňuje, měli byste uvažovat i o jeho náhradách. Zkuste sójové, rýžové či ovesné mléko. Dále můžete používat kozí mléko a mléčné výrobky z něj.

  • Pamatujte ovšem, že i když jde o náhrady za nezdravé potraviny, neznamená to, že se jimi můžete přejídat.

Co by ve Vaší „zdravé" kuchyni nemělo chybět

  • Ovoce, zelenina, olivový olej, javorový sirup, bílý jogurt (řecký jogurt), sójové maso, hnědá rýže, celozrnné těstoviny, ovesné vločky, ryby, bílé maso, sladké brambory, cereální tyčinky, mořská sůl, citrony, sójové mléko, celozrnná mouka, vejce, kvalitní kakao, rostlinné máslo, zelený čaj, koření, bylinky, pramenitá voda, džus, sýr cottage, tofu a med.

Závěrem – Jak začít vařit zdravě

Tento článek se zabývá problémem zdravého vaření. V naší stravě a především potom ve vaření hrají velkou roli stereotypy. Jsme navyklí vařit nemoderně. Základem zdravého vaření je nahrazování nezdravých potravin potravinami, které jsou zdravější. V současnosti je na trhu velký výběr potravin, není tedy těžké zdravé potraviny nakoupit a ani jejich cena již nepřevyšuje cenu potravin nezdravých. Pokud chcete žít zdravě, musíte také zdravě vařit. Zapomeňte tedy na tučná jídla, bílý cukr nahrazujte alternativními přírodními sladidly, konzumujte dostatek ovoce a zeleniny a živočišný tuk vyměňte za rostlinný.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15896 (rodina-finance.cz#21635)


Diskuze a zkušenosti

Janca | 14.01.2013 15:41
podekovani a prosba Diky,dobre informace po novem roce-dost poucne. Co nabidnete dale? Prosim nejake varene recepty na zimu,jaro,leto,podzim. Dekuji janca


Přidat komentář