Chléb plný zdraví

Chleba nám nedodává pouze cennou energii a požitek z výborné chuti. V chlebu obsažené balastní látky a pro život důležité látky, snižují riziko rakoviny tlustého střeva, anemie, osteoporózy i neplodnosti. Chléb také ovlivňuje funkce zažívacího systému.

S příchodem jara většina z nás pociťuje únavu, ospalost, smutek i nevrlost. Za těmito příznaky hledejme nedostatek vitamínů a jednostrannou stravu v zimě, s přemírou tuků. Chléb pro nás představuje nejen přirozený pokrm, ale je i nutný pro náš život, neboť obsahuje vše, co naše tělo potřebuje, především pak celozrnný chléb.

Chléb je potravinou, která je jednou z nejstarších. Postupně se složení i příprava chleba zlepšovala.

Z čeho je vyráběn chléb

Chléb se vyrábí z různé mouky. Nejčastěji se vyrábí z těsta z pšeničné mouky, dále z mouky žita, ječmenu, ovsu, kukuřice.

Světlý chléb je vyráběn ze stejného dílu pšeničné a žitné mouky s přísadou kmínu. Tmavý chléb je vyráběn z různých poměrů pšeničné a žitné mouky. Žitný chléb se vyrábí z jemně mletého zrna. Čím je chleba tmavší, tím bohatší je na obsažené vitamíny, minerální látky.

Speciální druhy chleba ve světě

Snad jedině chléb se může jako potravina pochlubit tolika různými druhy, chutěmi a tvary. Pro každou zemi je typický jiný chléb.

  • Bagel (východoevropská a židovská specialita, kdy se vykynuté těsto stáčí do koleček s otvorem uprostřed. Nejprve se povaří a následně upeče)
  • Brioška (bochník francouzského půsovdu)
  • Ciabatta (italský chléb, tzv. olivový chléb s bylinkami)
  • Croissnat (listkový rohlík ve tvaru půlměsíce podávaný ke snídani či svačině)
  • Crumpet (okrouhlé pečivo se slanou chutí)
  • Čapatí (indický plochý kulatý chléb)
  • Focaccia (italský kynutý chléb ve tvaru placky)
  • Maces (židovský nekynutý chléb)
  • Muffin (anglický kulatý bochánek)
  • Nán (plochý kynutý chléb ve tvaru kapky, pocházející z Indie)
  • Ovocný chléb (chléb s přidáním ořechů, rozinek, sušeného, kandovaného ovoce)
  • Pita (arabská chlebová placka)
  • Pumprnikl (tmavohnědý žitný chléb, pocházející z Německa)
  • Tortilla (mexická kulatá placka)

U nás si nejčastěji pochutnáváme na tradičním bílém nebo tmavém chlebu, dále kupujeme slunečnicový, moskevský, sojový, šrotový, vločkový, toastový, sendvičový, vícezrnný chléb aj.

Kromě nejrůznějších chutných chlebů, které si koupíme v obchodech, či pekárnách, si můžeme sami upéci voňavý křupavý chléb (oříškový, rozinkový, švestkový, s rajčaty aj.).

Upečte si doma svůj chléb!

Nevíte jak na to? Potom Vám doporučujeme navštívit internetové stránky, nebo klikněte zde. Naleznete zde širokou nabídku domácích pekáren a hlavně hotové chlebové směsi, které Vám každý den zajistí čerstvý chléb i pečivo, a mnoho dalšího.

Obiloviny, ze kterých se peče chléb

  • Pšenice (obsahuje neplnohodnotné bílkoviny ve formě lepku. Celosvětově nejdůležitější obilovina pro výrobu chleba. Bohatá na vitamín E, železo, zinek, vitamín B1, B2, B6, vitamíny řady A, betakaroten.
  • Žito (historicky nejmladší druh obiloviny. Obsahuje vitamín E, zinek, železo, fosfor, kyselinu křemičitou, fosfor, selen).
  • Ječmen (obsahuje draslík, železo, fosfor, vitamín B1, B2, B3, E).
  • Oves (jeho nutriční hodnota ho řadí ve srovnání s jinými druhy obilovin k velmi cenným. Obsahuje nejvíce bílkovin a tuků. Vykazuje také vysoké množství draslíku, železa, křemíku, zinku, manga, vitamínu B1, E).
  • Jáhly (obsahují vitamíny B1, B2, A, C. Dále draslík, vápník, magnézium, kyselinu křemičitou, sodík, fluor, železo. Jáhly jsou po ovsu nejbohatší na tuky a bílkoviny).
  • Pohanka (má velmi dobrou výživovou hodnotu. Obsahuje měď, selen, mangan, vitamín B1, B2, B3, E, C. Velmi důležitým vitamínem je cholin, který regeneruje jaterní buňky po poškození chorobami nebo alkoholem).
  • Pohanka (je velmi cenná vysokým obsahem životně důležitých aminokyselin, například lysin, tryptofan. Dále obsahuje draslík, vápník, fosfor, magnézium, železo, flour).

Jak uchovávat chléb

Abychom zachovali vůni, chuť a čerstvost chleba, je nejlepší ho zabalit do bavlněného či plátěného pytlíku. Nebo ho uložíme do proutěné ošatky a přikryjeme plátnem. Tento způsob uskladnění umožní chlebu volně dýchat. Chléb tak bude měkký a chutný po několik dní.

Chléb také můžeme zmrazit, a to celý nebo nakrájený na plátky, které prokládáme pergamenovým papírem. Potom chléb či krajíčky zabalíme do mikrotenového sáčku a uložíme do mrazáku. Chléb je po vyjmutí z mrazáku jako čerstvý. Jeho rozmrznutí je velmi rychlé, a to při pokojové teplotě.

Voňavý chléb z domácí pekárny

V dnešní době si můžete lehce a jednoduše upéci svůj vlastní chléb, a to v domácí pekárně. Výhoda domácí pekárny spočívá v tom, že můžete mít stále čerstvý chléb, a to bez ohledu na to, zda je všední den nebo víkend. Většina z pekáren má odložený start, takže Vás může hned ráno, nebo po příchodu z práce vítat libá vůně čerstvě upečeného chleba.

Domácí pekárna veškeré přísady uhněte, nechá těsto odpočinou a vykynout, a nakonec upeče se skvělou kůrčičkou. V domácí pekárně si můžete upéci originální chleba, dle Vašeho přání a chuti.

Pekárničku si vyberte podle počtu strávníků, dále podle toho, zda chcete pekárnu, která má dva háky nebo jeden. Dále si rozmyslete, jaké programy budete chtít využívat. V neposlední řadě je rozhodující i částka, kterou budete chtít do domácí pekárny investovat.

Celozrnný chléb pro naše zdraví

Celozrnný chléb neobsahuje žádný cholesterol. Naproti tomu podporuje odtransportování škodlivých látek z těla. Zhruba asi 80% cholesterinu obsahují žlučové kyseliny. Tím významně klesá hladina cholesterinu v krvi, a to nejpřirozenějším způsobem. Pravidelná spotřeba celozrnného chleba a pečiva, může výrazně snížit riziko infarktu. Za tímto stojí pozitivní vliv obsažených kyselin, vitamínů B6, B3, B1 a E, zinku, které chléb obsahuje.

Celozrnný chléb nám pomůže při cestovní horečce

Celozrnný chléb se svým obsahem vitamínu B1, má velkým význam pro překonání nervových impulzů vyvolávajících cestovní horečku. V pravý čas, tak může krajíček chleba nebo pečiva působit uklidňujícím účinkem na nervový systém. Dokonce nám chléb pomůže zmírnit nevolnosti z výšky i mořskou nemoc.

Celozrnný chléb významně přispívá proti ucpávání cév

Obsažený vitamín B3 je nepostradatelný pro proces látkové výměny v těle. Tím chléb nejenom snižuje obsah tuků v krvi, ale dokonce odbourává i obsah škodlivin v cévách.

Celozrnný chléb sníží výskyt rizikového těhotenství

Při nedostatku některých důležitých složek potravy roste nebezpečí potratu a poškození plodu. Celozrnný chléb může tyto nedostaty vyrovnat.

Celozrnný chléb snižuje lomivost nehtů a vypadávání vlasů

Celozrnný chléb obsahuje významný stopový prvek zinek, kdy jeho nedostatek vede často  oslabení nehtů. Nehty se nám poté lámou, třepí a dochází i k vypadávání vlasů.

Celozrnný chléb pro štíhlou linii

Celozrnný chléb není sice méně energetický než bílý, obsahuje však nečištěné obilné zrno, tzv. otruby, které jsou bohaté na vlákninu. Vláknina snižuje vysoký glykemický index chleba. Po snězení krajíčku celozrnného chleba, tak brzo nevyhládnete, jako po snězení krajíčku bílého chleba.

Celozrnný chléb ve výživě malých dětí

U malých dětí nedoporučujeme jíst celozrnné pečivo a chléb. Dětský organismus si nedokáže poradit s obsaženou vlákninou. Malým dětem tedy podáváme bílý chléb a pečivo.

Stop poruchám paměti s žitným chlebem

Kdo z nás by někdy nezapomněl na jména určitých osob, termíny schůzek aj. Vyzkoušejte po určitý čas pojídat výborný žitný chléb. V něm obsažený vitamín B6 má nejen velmi pozitivní vliv na tzv. krátkodobou paměť, ale pomáhá nám i při psychických onemocněních a depresivních náladách.

Chléb v boji proti zácpě

V dnešní hektické době, kdy se nepravidelně stravujeme a chybí nám dostatek pohybu, u nás dochází k nepříjemné zácpě. Chléb nám pomůže zlepšit funkci střev, podpoří naše trávení. Nebudeme se muset uchylovat k nejrůznějším projímadlům.

Chléb v boji proti nachlazení

Trápí-li někoho slabý imunitní systém a často podléhá nachlazení, měl by zařadit do svého jídelníčku chleba. Vysoký podíl vitamínu E vychytává v těle tzv. volné radikály.

V jakém množství máme chleba jíst

Doporučené množství chleba a pečiva pro dospělého je 3 až 6 porcí. Doporučené množství pro děti mezi druhým a čtvrtým rokem je 2 až 3 porce, pro děti od čtyř let je 3 až 4 porce. Jedna porce představuje krajíc chleba, či jeden kus pečiva.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15854 (rodina-finance.cz#20113)


Přidat komentář