Prokrastinace - chronické odkládání

Odkládáte všechno na poslední chvíli? Důležitý pracovní úkol vypracováváte den před odevzdáním? Chronické odkládání není lenost. Jde o reakci na stres spojený s tlakem na bezchybnost. Jde o problém, který trápí velké procento populace. Jak jej vyřešit?

Slovo prokrastinace pochází z latinského pro crastinus, což znamená patřící zítřku.

Prokrastinace :Výrazná a chronická tendence odkládat plnění povinností a úkolů (zejména těch nepříjemných) na pozdější dobu. (zdroj: Slovník cizích slov)

  • Jestliže máte problém s prokrastinací, tak Vám doporučujeme MUDr. Podhorného, který Vám pomůže s řešením. Pro více informací pište na email: podhorny.s@seznam.cz

Chronické odkládání

Odborně se tento psychologický problém nazývá prokrastinace. Prokrastinací trpí osoba, která nezvládá a není schopná se donutit splnit nějakou povinnost. Každému se samozřejmě stane, že něco odloží na poslední chvíli, to ale neznamená, že trpí chronickým odkládáním.

Jak se prokrastinace diagnostikuje

Většinou jsou používány sebepoznávací škály, nebo běžný klinický rozhovor. Porovnává se plánovaná činnost člověka, se skutečnou činností kterou vykonal.

Kdy se objevuje


Prokrastinace se většinou objeví v mladé dospělosti, v období kolem dvaceti let. Uvádí se, že zhruba 40 % populace nějakou formou prokrastinace někdy během svého života prošlo a přes 20 % populace trpí chronickou prokrastinací. Hovoří se také o akademické prokrastinaci. Až 70 % studentů trpí tímto psychologickým problémem.

Prokrastinace – bludný kruh


Lidé trpící prokrastinací se dostanou do tzv. bludného kruhu. Neschopnost splnit jeden úkol vede ke stresu, který podlamuje sebedůvěru a ten vede k práci pod tlakem. V poslední době čím dál více lidí pracuje z domova, a tím jsou k prokrastinaci mnohem náchylnější. Uvádí se, že kolem 40 % populace kvůli prokrastinaci utrpělo nějakou finanční újmu. Uvádí se také, že množství lidí trpících chronickým odkládáním se stále zvyšuje.

Příčiny prokrastinace

Univerzální lék na překonání tohoto psychického problému neexistuje. Každý odkládá povinnosti z jiného důvodu. Většinou prokrastinaci ovšem spustí špatně zadaný úkol, nebo příliš složitý úkol, který vede k obavám, že na daný úkol nestačíme. Dalším spouštěčem může také být nedostatek informací o dané problematice, nebo nedostatek času. Nakonec to skončí tak, že spíše než abychom zklamali nedostatečně odvedenou prací, tak s úkolem raději ani nezačneme.

Další možné příčiny:

  • Strach z neúspěchu
  • Strach z úspěchu – protože úspěch vede k dalšímu úkolu a to i k úkolu ještě náročnějšímu
  • Strach z neznáma
  • Podceňování se
  • Strach z hodnocení

Typy odkladačů


Existují dva základní typy chronických odkladačů, a to tzv. pohodář a tzv. nervák.

Pohodář odkládá činnost, protože ho nebaví a věří tomu, že ji zvládne udělat bez problémů i na poslední chvíli. Energii tedy investuje do něčeho jiného a v důsledku mu potom energie na zadaný úkol nezbývá.

Nervák naopak nedokáže odhadnout kolik času bude na úkol potřebovat a nedokáže si práci dobře rozvrhnout. Bojí se neúspěchu, cítí pocit viny. Tím se dostává do stavu, kdy zklamává sama sebe, což ovlivňuje i jeho osobní život.

Paradoxem je, že většina odkladačů začne na poslední chvíli pracovat jako o život a dokonce mohou dosáhnout velmi dobrého výsledku. Tento výsledek ovšem neodráží jejich plné schopnosti. A kdyby si to uvědomili, došlo by jim, že kdyby na úkolu pracovali delší dobu, jejich výsledek by mohl být ještě lepší a oni by se mohli stát opravdu úspěšnými.

Jak s prokrastinací bojovat


Lidem trpícím prokrastinací mohou pomoci specializovaní psychologové, či svépomocné terapeutické skupiny. Pokud se s ní, ale chcete vypořádat sami, tady je pár tipů jak s ní bojovat.

  • Zbavte se problémů s nesoustředěním

Uvědomte si, kdy se přestanete na zadaný úkol soustředit a pokuste se přimět pokračovat v práci. Nesoustředěnost je jedním z prvotních problémů. Pokud ji dokážete překonat, jste na dobré cestě.

  • Úkol si rozdělte na menší úseky

Po každém vypracovaném úseku si dejte menší pauzu, můžete si dát kafe, nebo si přečíst noviny. Prostě se snažte přijít na jiné myšlenky a na zadaný úkol se snažte nemyslet. Přestávku ovšem zbytečně neprotahujte. Po každém splněném úseku se Vám postupně bude vracet sebevědomí a budete získávat chuť úkol dokončit.

  • Využijte volný čas

Pokud se během dne nudíte, pusťte se do práce na úkolu. I kdybyste pracovali jen půl hodiny. A navíc je lepší využít nudu, než se do práce nutit později, když na ni nebudete mít z různých důvodů čas.

  • Stanovte si priority

Pokud máte úkolů více, rozdělte si je na ty, které nepočkají a na ty, které tolik nespěchají. Mnoho odkladačů totiž odkládá ty úkoly, které jsou v daný čas nejdůležitější a nejvíce spěchají.

  • Udělejte si poznámky

Sepište si co a dokdy máte udělat a dejte si poznámky na viditelné místo. Po dokončeném úkolu si je zkuste odškrtávat, což Vám může přinést jistý pocit sebeuspokojení.

  • Zbavte se věcí, co Vás rozptylují

Toto je největší problém lidí pracujících doma. Velmi často podléhají svodům televize, kuchyně či Internetu. Z pracovního stolu odstraňte všechny zbytečné věci a je-li to možné odpojte si i Internet.

Nezapomeňte, prokrastinace není neřešitelný problém. Jen musíte věnovat trochu energie k jeho překonání.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15838 (rodina-finance.cz#20705)


Diskuze a zkušenosti

A.n.o.n.y.m.o.u.s | 11.01.2011 19:53
hm... a co dál? to všechno výše popsané už jsem udělala. Teda až na to poslední-to na rušné koleji bohužel úplně nejde a na jiné bydlení není. (občas se ještě učím u přítele) Tak co dělat dál? Problémy nezmizely, jen z naučeného skoro všecko zapomínám, zkoušek se snažím nebát ale jde to pomalu (a to na sebe mám pár triků co pomáhají) a často se přistihnu, že do dané učebnice prázdně civím, nebo že sice čtu dál, ale nevnímám obsah. Mám celkem pevnou vůli nedělat "blbosti okolo", ale občas ani ta nestačí a k práci se vrátím s ještě větším přemáháním (ale vrátím, to je aspoň fajn) Dřív jsem tomu říkala "nabalené deprese", teď zjišťuji, že to má dokonce jméno. No jediné co na to trochu zabírá je snaha o pozitivní myšlení a rozdělování úkolů rovnoměrně, občas vynechání méně důležitých. Ale jak se navalí víc důležitějších věcí, jsem zase v koncích. Hledala jsem na netu nějakou tu terapeutickou skupinu, ale nic relevantního jsem neobjevila. Prosím, pomozte, právě mám za sebou dvě neúspěšné zkoušky na které jsem se přesto učila včas (ale často "prázdně"), nechci skončit se školou. Potřebovala bych najít nějakou pomoc, ale něco, co mě nezrujnuje.

Michael | 12.01.2011 19:53
A co dál? Má situace je identická - mám za sebou dvě zkoušky, na které jsem se učil, ale nedokázal je uspokojivě zvládnout. Vždy po neúspěchu se snažím nějak "poučit" a příště neopakovat ony chyby, ale je to beznadějné, jelikož mé odhodlání brzy vyprchá a zas jsem tam, kde jsem byl už tolikrát. Například právě teď bych se měl učit na zkoušku, kterou dělám za 15 hodin od tohoto okamžiku a namísto toho píši tento text. Nepíši to sem snad ani proto, že bych doufal v nějakou dobrou radu, ale spíše z určité potřeby své pocity nějak zdokumentovat a otisknout v čase jejich materializací zde.

Ondra | 16.01.2011 10:27
Problém s učením Taky mám problémy donutit se k učení. Jsem něco mezi pohodářem a nervákem. Učím se až na poslední chvíli, protože dřív se nedonutím, navíc co se naučím, zapomenu. Nemůžu se na učení soustředit, co chvíli se přistihnu, jak normálně čtu očima text, obracím stranu po straně a přitom myslím na něco úplně jiného. Jsem ochotný jít pracovat ven, i v mrazu, který nesnáším, jen abych se nemusel učit. Činnosti, které mě oddalují od učení, prodlužuju co nejvíc. Zkoušek se kupodivu vůbec nebojím. Lidem, kteří jsou nervózní, nebo se bojí, že to neumí, dodávám odvahu, přitom tam sám jdu s klidným pocitem, že je neudělám. Tento problém mám u písemných zkoušek. U jedné jsem dostal F, pak jsem šel na ústní opravnou, před tím jsem se samozřejmě taky neučil a dostal jsem B. Samozřejmě byla snaha to řešit, jenže s tou je to asi tak jako s učením...

chiccory | 20.10.2011 17:18
Jsem na tom stejně... Naprosto stejně jako všichni...odkládám, odkládám, odkládám až odložím i to odkládání! Jsem z toho na na nervy!!! Nevím co s tím! Uvědomuji si to, ale mám pocit, že čím více si to uvědomuji, tím více odkládám i to uvědomování si! Někdy si připadám jako blázen... Jsem ve středním věku a ještě dálkově studuji, (vždycky bylo mým přáním studovat, ale nebyly podmínky a nyní si to vynahrazuji) a nejen studium, ale i naprosto banální činnosti nechávám na později... Jediné co jsem NÁHODNĚ zjistila, že mi pomáhá, nad tím moc nepřemýšlet co mám a nemám udělat.... PROSTĚ JÍT A UDĚLAT TO! Zkrátka když někdy udělám něco spontánně! Jenže mozek stále pracuje a přemýšlí, hodnotí atd. atd. a pořád dokola, trrrr trrr, takže té spontánnosti a nepřemýšlení moc není... a mezi tím je stále odkládání. Ach jo. Můžete mi někdo poradit, jestli vůbec nějaká rada je? A nebo apsoň napsat jestli to máte taky tak?

Pepa | 30.08.2017 22:21
Opsaný článek. MUDr. Podhorný neexistuje.


Přidat komentář