Reklamě neunikneš - reklama a psychologie

Víte jak reklama působí na náše smysly? Nejen zrak, ale i sluch, hmat, čich nebo jak nás ovlivňují barvy? Třeba velice záleží na odstínu šedé barvy, čím je barva tmavší, tím více asociuje strach, monotonii a deprese.

Reklamě neunikneš

Slovo reklama pochází z francouzštiny a jeho význam je - forma hospodářské propagace, v níž se využívají nejrůznější prostředky k hromadné nabídce zboží nebo služeb, také k podchycení pozornosti a k vyvolání zájmu potenciálního kupujícího o určité zboží nebo službu.

Cílem reklamy je vyvolat poptávku a zájem

o člověka, organizaci, dílo ap., získat jim popularitu, případně vybudovat nějaký vhodný obraz v povědomí zákazníků. Moderní reklama využívá mnoha druhů reklamy, která se liší jednak použitými médii, jednak propagovaným předmětem a také v neposlední řadě se reklama liší způsobem působení na člověka = podprahová. Podprahová reklama je sice ve většině vyspělých států zakázána zákonem, přesto je velmi těžké specifikovat, co je běžný reklamní průmysl a co už manipulace a podprahový signál.

V reklamě se posuzuje také, zda nejde o tzv. "klamavou reklamu"

která by sdělovala nepravdivé informace, reklamu morálně či esteticky nevhodnou apod. Nad dodržováním obecných pravidel reklamy se snaží držet dohled jednak státní instituce - zákonné úpravy a sledování reklamního trhu, jednak asociace reklamních agentur.

Reklamy kolem nás - pobavme se

Den co den nás televizní stanice bombardují nepřeberným množstvím reklam. Podle nich ideální rodina žije v novém domku s velkou zahradou a bazénem, vše zatížené výhodnou hypotékou. V garáži mají rodinný vůz pořízený na leasing, stejně jako mají na splátky vybavenou celou domácnost. Členové rodiny jsou čtyři - ideálně otec, matka a dvě děti. Mají doma psa, pravděpodobně labradora nebo retrívra. Starší je syn, mladší dcera. Otec pracuje jako ředitel firmy a v pracovní době chodí na tenis. Má však schopnou sekretářku, která mu ochotně podává tenisové míčky a dokáže jej zapřít v jeho nepřítomnosti - pravděpodobně za něho i pracuje.

Reklama - hra s city a emoce

Matka je žena v domácnosti, ale od rána má strašně moc práce. Vždyť považte musí vstávat strašně brzy, aby byla při servírování snídaně - skládající se ze sušenek a pomerančového džusu - upravená, namalovaná a svěží. Po snídani musí doprovodit děti do školy, nesmí však zapomenout vzít sebou do kabelky láhev aviváže, aby mohla lidem v autobuse ukázat, v čem si pere svetr. Pak jde nakupovat a samozřejmě platí kreditní kartou. Po návratu uvaří oběd ze sáčku, do polévky nesmí zapomenout přidat vejce.

Odpoledne má relativně volno, které tráví s přítelkyněmi u bazénu na zahradě, a mezi její největší přání patří - na rozdíl od kamarádek, které se chtějí vdát nebo rozvést - láhev minerálky z přírodního zdroje. Ona s nimi mluví o šminkách a vydělává tím víc než manžel. Odpoledne se ze školy vracejí děti. Jsou špinavé od čokolády a syn je zamilovaný do paní učitelky s vědomím, že se musí ještě moc a moc učit. Pak děti dovádějí s kamarády na zahradě, většinou si hrají na indiány nebo s míčem. K svačině jim pak matka nabídne mléko a cereální sušenky, což je nechává ledově klidnými. Dostane je až jejich babička, která vytáhne z lednice nějakou tu pochoutku s tučňákem.

Otec mezitím při návratu z práce způsobí dopravní nehodu, ale protože má skvělé pojištění, tak od poškozeného řidiče nedostane natlučeno, ba ani vynadáno. Po návratu domů se otec zabývá natíráním plotu tou nejlepší barvou, do čehož mu neustále mudruje tchyně tedy babička, kterou celkem vkusně uzemní. Manželka zatím dovádí na zahradě s rodinným psem a nemůže si vynachválit, v jaké je skvělé kondici a jak krásnou srst má díky granulím, kterými ho krmí. A navíc nám ukáže ten skvělý důkaz!

Dcera už asi hodinu telefonuje s kámoškami, protože s telefonním tarifem, který mají, se to určitě vyplatí. Pak je čas večeře. Objednávají si pizzu, která je ta jediná pravá italská. Po večeři manželka vezme totálně špinavý ubrus, na kterém jsou zbytky jídla a mapy od vína - mimochodem jediného pravého portského a postříká skvrny zázračným prostředkem. Nakonec jej šoupne do pračky. Do praní samozřejmě nepřidává žádný doporučený prostředek, takže pračka brzy odejde. Když už je v té koupelně, tak na doporučení jedné paní doktorky utře dalším zázračným prostředkem obklady a umyvadlo. Pohledem na špinavý hadřík to vypadá, že už tam neuklízela minimálně pět let.

Manžel mezitím s kamarády na pivu řeší, že ten výčepní je nějaký divný, a mezitím polyká pilulky proti zvětšení prostaty. Děti šly spát pod peřinami, jejichž povlečení je tak heboučké, protože je pral snad sám králíček měkoučký. A budou se jim zdát určitě jen ty nejkrásnější sny!

Manželka si napustí vanu, přidá do ní úchvatnou pěnu, díky které se po vykoupání bude cítit tak skvěle, jako by celý den nebyla v jednom kole. Pak si odstraní veškeré ochlupení na celém těle a namaže se několika krémy, čímž odstraní také celulitidu, bude mít ploché břicho a vyrostou jí prsa aspoň o dvě čísla. Přitom bude mít taky bronzovou barvu. Manžel se vrací z hospody, ale protože má opět své dny, jde ještě se sousedem dopít na balkon flašku něčeho výjimečně hořkého a výjimečně dobrého. Pak do sebe hodí modrou pilulku a přitulí se k manželce. Před tím si samozřejmě vloží do pusy plátek žvýkačky pro svěží dech, protože alkohol moc vábný dech nevytvoří. No, nesmí na ženu dýchat moc rychle a moc zblízka, aby mu při sexu díky jeho ledově svěžímu dechu nezmrzla.

Z toho všeho vyplývá, že v ideální rodině se manžel fláká v práci a po večerech se projevuje jako alkoholik, manželka řeší s kamarádkami hlouposti, děti jsou jsou rozmazlené a pořád špinavé a neumí kulturně stolovat ani se chovat. Doma mají všude špínu, ale navenek se tváří, že jsou všichni strašně šťastní, veselí a spokojení...Tak by svět vypadal, pokud by jsme přistoupili žili v umělém světě reklamních taháků? Trochu mi to připomíná jeden americký film.

Psychologie využívaná v reklamě

Zrak – veškerá tištěná reklama v novinách, časopisech,venkovní reklama, televizní reklama, reklama v kinech, na videu, elektronická reklama na internetu. Sluch – především reklama rozhlasová, televizní a reklama na videu. Čich – reklama na parfémy v časopisech, reklama v místě prodeje. Hmat – tištěná reklama ve spojení s ukázkou materiálů různých struktur. Chuť – reklama v místě prodeje v podobě různých ochutnávek.

Barvy v reklamě

Barvy na nás také působí: Bílá – čistota, mír, nevinnost, chlad, uvolnění, svoboda, útěk. Černá – nicota, odříkání, vzdor, pochybnost, smrt, ale také vznešenost, důstojnost, elegance, proto se v reklamě používá pro kvalitní, atraktivní zboží. Šedá – symbol nerozhodnosti, neutrálnosti, nedostatku energie, velice záleží na odstínu šedé barvy, čím je barva tmavší, tím více asociuje strach, monotonii a deprese. Zelená – klid, čerstvost, příroda, voda, chlad. Červená – síla, život, energie, dynamika, vzrušení, sex, oheň, krev, nebezpečí, vyvolává dojem důstojnosti. Modrá – klid, krása, čistota, flegmatický temperament, ženskost, něha, věrnost, důvěra, láska a oddanost, symbolizuje tradici a stálost. Žlutá – sluneční světlo, vitalita, lesk, nádhera, teplo. Hnědá – země, teplo, bezpečí, domov, tradice, zdrženlivost, pevnost, užitek, prospěch. Fialová – zastřené vzrušení, tajemství, pokora, skromnost.

Bylo by asi zajímavé, kdybychom měli možnost vysledovat účinek reklam - například jen za jeden týden v celorepublikovém měřítku. Ale věřím, že by tuto výsledky opět výrobci reklamy otočili proti nám.

A co Vy milý čtenáři? Jak na Vás reklama zabírá? Napiště nám do diskuse, zda kupujete výrobky prezentované reklamou. Napiště nám své zkušenosti - třeba s reklamou klamavou.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15484 (rodina-finance.cz#20187)


Přidat komentář