Pneumatiky - vlastnosti, složení

Jak zvolit správný typ pneumatiky není někdy lehký úkol. Nejlevnější pneumatika se vám může zdát atraktivní cenou, ale nemáte zaručeno, že bude sloužit bez problému. V tomto článku se zaměříme jak správně vybrat pneumatiky pro váš dopravní prostředek.

Historie pneumatik

  • Pneumatika se ve všech ohledech pořád zdokonaluje. Na konci 19. století jezdily vozidla pouze na dřevěných kolech, na vnější straně kola byl umístěn po celém obvodu ocelový pás, aby se kolo při větších nerovnostech hned nezlomilo.
  • První pneumatika, která se nafukovala vzduchem a byla z gumy, se vyrobila v roce 1888 pro jízdní kolo.
  • V roce 1894 vymyslel americký vynálezce: E.J.Pennington první takzvanou “baloon“ pneumatiku. O rok později ji představil Michelin pro automobily.

Od té doby se pneumatika hodně změnila, avšak základ zůstal i po sto letech zachován.

Složení pneumatiky

Skládá se z 6 částí a my začneme z vnějšku.

  • ** Běhoun**:je to právě vzorkovaná část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. Musí mít takovou směs, aby se udržela na všech typech povrchu. Běhoun odolává velkým tlakům, které musí vydržet, jsou tady i jiné faktory, které by se neměli stávat jako větší opotřebení, obrušování a neměla by se tolik zahřívat, jinak dojde k většímu opotřebení.
  • Nárazníky: jsou umístěny přímo pod běhounem a mají nejméně 2 vrstvy, které jsou přilepené k sobě a k ploše běhounu. Jsou zpevněné velmi pevnými ocelovými lanky mezi dvěma vrstvami pryže. Ještě co slouží k tzv. „pevnosti koruny“ je triangulace. Jsou to ocelová lanka, která kříží tkaninu pláště a tvoří z ní výztužné trojúhelníky.
  • NRS korunové zesilující nárazníky: jsou rozdělené na 2 části, které jsou umístěny z vnějšku strany běhounu a díky nim můžeme snížit úhel smyku a díky tomu je lepší kontrola nad vozidlem, Díky NRS nárazníkům se auto méně trhá do smyku a tím je i větší rychlost v zatáčce.
  • Kostra pneumatiky: liší se 2 typy koster a to pro osobní a nákladní vozidla. Kostra osobních pneumatik se skládá z textilních vláken a oproti tomu složení nákladních pneumatik je z ocelových vláken. Kostra je uložena pod celým pláštěm pneumatiky a díky tomu zajišťuje dostatečnou odolnost proti tlaku. Vlákna kostry jsou uložena rovnoběžně vedle sebe a jsou zalitá do pryže.
  • Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické pryže: Slouží stejně jako duše, která se v dnešní době již nepoužívá.
  • Patka pláště: Patní lana, která jsou v patce uloženy, pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Úlohou patky je přenášet točivý moment motoru a brzdění z ráfku pneumatiky až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.

Rozdíl mezi letní a zimní směsí pneumatik

Rovnou si řekněme, že neexistují žádné univerzální pneumatiky, které by byly v našich klimatických podmínkách přijatelné pro celoroční provoz.

Už při teplotě pod +10°C je vhodné si nasadit zimní pneumatiky, jelikož zvyšují ve všech ohledech vlastnosti vozu, ale podle vyhlášky si je musíte nasadit až v +7°C a když teploty klesnou ještě níže. Teď několik příkladů výhodnosti zimní směsi.

+ lepší záběr na sněhu a na ledu

+ vozidlo má lepší stabilitu při průjezdu zatáčkou

+ vyšší adheze i na suchých vozovkách

+ a podstatně kratší brzdná dráha

Např. když jedete 50km/h na sněhu, brzdná dráha zimních pneumatik je cca 35m, oproti tomu s letními pneumatikami je cca 43m, což je o 8m delší a to je velký rozdíl. Na ledu je ještě vhodnější si nasadit zimní pneumatiky, jelikož při rychlosti 30km/h se zimní směsí zabrzdíte za cca 57m avšak s letní směsí je to cca 68m, což je o 11m delší.

Vlastnosti zimních pneumatik

Vzorkovaná část tzv. běhoun je u zimních pneumatik měkčí než u letních pneumatik z důvodu, že při nižších teplotách letní směs pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti. Díky tomu je zimní směs bezpečnější, jelikož netvrdne. Zimní pneumatiky ovšem mají lepší vlastnosti nejen na sněhu, ale také na mokru a na suchu.

Zimní pneumatiky mají lepší záběrové a samočisticí vlastnosti.

Někomu se může zdát, že ztratí nebo naopak stoupne komfort, když má zimní směs, ale u komfortu jsou jak letní směs, tak zimní směs pneumatik naprosto stejné.

Používání letních a zimních pneumatik

Používání zimních pneumatik je velice důležité, hlavně kvůli bezpečnosti jízdy, ale také se vyplatí i z hlediska financí. Po dobu, co používáte zimní směs, se prodlužuje životnost vaší letní směsi pneumatik. Zimní pneumatiky se mění za letní na jaře, když teploty stoupnou nad +10°C.

Velice se nedoporučuje mít různé směsi na jednom autě najednou, může dojít buď k přetáčivosti, nebo nedotáčivosti a poté by mohla následovat obrovská tragédie. Proto se doporučuje měnit kola po celých sadách, ve které jsou čtyři.

Dalším výhodným řešením při přezouvání je mít všechny zimní a letní pneumatiky namontovány na discích a poté se mohou snadno vyměnit.

Minimální hloubka dezénu pro automobily je 1,6mm a pro mopedy 1,0mm

Srovnání pneumatik pro auto a pro motorku

Na automobil pochopitelně nejde dát pneumatiky z motorky a naopak, jelikož mají odlišné vlastnosti. Tvar pneumatiky se v obou případech liší. U auta má běhoun plochý tvar, avšak u motorky ho má zakulacený, jelikož motorka není tak těžká jako auto a v zatáčkách motorku musíme naklánět, tak proto má ten zakulacený tvar. Kdybychom dali jenom příkladově pneumatiky z motorky na auto, tak by nebyla zajištěna dostatečná kontaktní plocha s vozovkou a auto by po vozovce jelo jak na ledu a to platí i naopak, když z auta dáme pneumatiky na motorku, jízda po rovině bez zatáček nebude vůbec problém, ale jakmile přijde zatáčka, tak bude potřeba motorku naklonit, ale nebude zajištěna dostatečná kontaktní plocha s vozovkou, takže se motorka jenom sklouzne.

U pneumatik na motorky nejsou takové dezénové drážky jako u auta a povrch je spíše hladký, s pár zajímavě řešenými dezény, které se mohou kroutit.

Rozměry pneumatik

Na pneumatice bývají napsaná různé informace a také rozměr, uvedeme příklad 205/55 R 16 91V a teď si řekneme, co to znamená

    • 205: šířka pneumatiky v milimetrech.
    • 55: výška pneumatiky v procentech k její šířce (65% ze 195mm).
    • R: typ pneumatiky, v tomto případě radiální, což mají skoro všechny osobní, nákladní a zemědělská vozidla. Ovšem existují i pneumatiky diagonální, které se používají u nákladních, zemědělských a průmyslových prostředků.
    • 16: vnitřní průměr pneumatiky uvedený v palcích, přičemž jeden palec se rovná 2,54cm. Rozměr musí odpovídat průměru disku kola.
    • 91: zátěžový index pneumatiky, který určuje maximální nosnost pneumatiky, takže nosnost pneumatiky musí být vyšší než je váha ¼ osobního auta. Hodnota může být vyšší, ale ne menší. V tomto případě máme zátěžový index pneumatiky 91, což odpovídá 615kg nosnosti.
    • V: maximální konstrukční rychlost pneumatiky, která je také uvedena v technickém průkazu. Index může být i vyšší, stejně jako v případě zátěžového indexu, ovšem ne však menší. V tomto případě je rychlostní index V=240km/h.

Rozměry pneumatik, jsou různé a je jich velice hodně, ovšem musíte dodržovat jistý limit, abyste si nekoupili pneumatiky a pak zjistily, že na vaše auto jsou nepoužitelný.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15544 (rodina-finance.cz#21321)


Přidat komentář