Pneumatiky - dezén, uskladnění, letní, zimní, přezutí

Pneumatiky jsou jediným místem, kde se Vaše vozidlo dotýká vozovky. Aby Vám správně a dlouho sloužily, nestačí je pouze přezouvat. Sledujte u pneumatik určitá kritéria, abyste si mohli užívat komfortu a bezpečnost jízdy po dlouhou dobu.

Historie pneumatik

První pneumatiku vynalezl R.W. Thomson, a to v roce 1845. Oproti svým následovníkům měla nespornou výhodu v tom, že potřebovala proražení na více místech, aby se stala nepoužitelnou. Na konce 19. století vyvinul John Boyd Dunlop gumovou pneumatiku.** **

Rozdělení pneumatik

  • Osobní pneumatiky
  • Lehké užitkové
  • Nákladní pneumatiky
  • Pneumatiky off road (4×4)
  • Moto pneumatiky
  • Pneumatiky zemědělské
  • Pneumatiky pro stavební stroje
  • Dojezdové pneumatiky - při defektu dojedete zhruba 80 km při nejvyšší přípustné rychlosti 80km/h, tento druh pneu musí být schválen pro určitý typ vozidla

Z čeho se pneumatika skládá

  • Vrstva kostry
  • Vnitřní vložka, vrstva vzduchotěsné syntetické gumy
  • Patka pláště
  • Patní lana
  • Nárazníky
  • Ohebné gumové bočnice
  • Běhoun

** ** Faktory ovlivňující výběr pneumatik

Údaje ve velkém technickém průkazu – najdete v něm údaje o pneumatikách, které jsou povolené pro Vaše vozidlo, jako jsou: rozměr pneu; index zatížení; rychlostní index.

  • Typy dezénů pneumatik
  • Pneumatiky podle typu terénu (off road pneu)
  • Druh pneumatiky dle stylu jízdy
  • Kvalita pneumatik v závislosti na výrobci
  • Volba prodejce
  • Záruka pneumatik
  • Cena

Hloubka dezénu osobních pneumatik z pohledu zákona

Hloubka dezénu je velmi důležitá, neboť při ojetých pneumatikách může snadno dojít k nehodě, a to nejčastěji, když je mokro, kluzko apod.

Pro letní i zimní provoz platí hloubka dezénu 1,6 mm, v zimním provoze od 1.11. do 31.3. platí povinná zimní výbava, tj. zimní pneumatika s minimální hloubkou dezénu 4 mm na úsecích označených značkou. Indikátor opotřebení dezénu je označen na pneumatice zkratkou TWI. Zimní pneumatika pro osobní vozidlo je označena M+S.

Pneumatiky podle terénu off road (4×4)

A/T – pneumatika univerzální pro všechny terény (all terrain)

H/T – pneumatika určená pro jízdu po silnici a dálnici (higway terrain)

M/T – pneumatika určená pro těžký blátivý terén (mud terrain)

M+S – pneumatika se zimní směsí vhodná pro zimní terén (mud+snow)

Druhy dezénů pneumatik

  • Směrový dezén – při montáži pneumatik je důležité dodržet směr otáčení kola. Tato pneumatika je vhodná pro vozy střední i vyšší kategorie. Jsou vyráběné povětšinou v provedení sportovní. Směrové pneumatiky jsou hlučnější, mají nižší kilometrový výkon, zajišťují velmi dobrý odvod vody.

  • Symetrický dezén – při montáži pneumatik, je můžete libovolně otáčet i měnit. Tato pneumatika je vhodná pro vozy nižší a střední třídy.

  • Asymetrický dezén – při montáži pneumatik je důležité dodržet správné umístění vnitřní a vnější strany. Tato pneumatika je vhodná pro vozy střední i vyšší kategorie. Vyrábí se v provedení sportovní a cestovní. Vnitřní strana pneumatiky zajišťuje odvod vody, přenos brzdných a záběrových sil na silnici. Vnější strana pneumatiky zajišťuje stabilitu v zatáčkách a vedení v přímém směru.

Druh pneumatiky dle stylu jízdy

  • Cestovní pneumatiky – dobře tlumí nerovnosti vozovky, jsou měkčí, jsou tiché, mají vyšší kilometrový výkon.
  • Sportovní pneumatiky – jsou tužší, jsou hlučnější, mají nižší kilometrový výkon, poskytují nižší komfort jízdy, jsou velmi odolné při rychlé jízdě.

Počet ujetých km

Při volbě pneumatiky také záleží, zda jste pouze víkendoví řidiči, nebo jezdíte prakticky každý den.

Kvalita pneumatik

Sepište si parametry, které budete chtít, aby splňovaly nové pneumatiky, například pro jaké vozidlo a typ provozu jsou určeny, hlučnost pneumatiky, odvod vody, kilometrový výkon, komfort jízdy, tlumení při nerovnosti vozovky, tvrdost aj.

Volba servisu

Nejlepší je kupovat pneumatiky v prodejně s odborným pneuservisem, který Vám poskytne záruku nejen na pneumatiku, ale také na práci. Dále se zajímejte, jak je pneuservis vybaven a nejlépe, zda Vám může poskytnout některé z doplňkových služeb, které přímo souvisí s přezouváním pneumatik a stavem vozidla, např.: geometrii náprav, test tlumičů, test vůlí náprav atd.

Technici pneuservisu by měli vždy zákazníka upozornit na kontrolu dotažení kol po ujetí cca 50 km od přezutí pneumatik.

Záruka pneumatik

Někteří prodejci pneumatik Vám mohou poskytnout i doživotní záruku na pneumatiky.

Faktory ovlivňující životnost pneumatik

  • Styl jízdy
  • Správné použití sezónních pneumatik
  • Huštění pneumatik (dodržování tlaku)
  • Správná geometrie (seřízení náprav)
  • Kvalita podvozku (tlumičů atd.)
  • Dodržení předepsaného indexu nosnosti
  • Vyvážení pneumatik

Označení pneumatik

  • Matador – příklad výrobce
  • SP Sport 200E – příklad modelu/dezénu
  • 205 – šířka -  příklad šířky pneumatiky v milimetrech
  • 55 – výška – udává poměr výšky pneumatiky k šířce, uvedena v %
  • D – konstrukce pneumatiky: D je diagonální, R je radiální, B je bias besed
  • 16 – průměr - příklad průměru ráfku v palcích (jeden palec je 2,54 cm)
  • 91 – index nosnosti – udává nosnost pneumatiky
  • W – rychlostní symbol – udává maximální rychlost, při které je pneumatika schopna nést zatížení, odpovídající indexu nosnosti.
  • tt – dušová pneu
  • tl, tubeless – bezdušová pneu
  • DOT – první dvojčíslí označující týden, druhé rok výroby pneumatiky
  • fr – ochrana alu ráfku
  • rf – zesílená kostra
  • m + s – pneumatika pro zimní provoz
  • BSW – bočnice – černá bočnice (black sidewall)
  • OWL – bočnice – bílé obrysy písmen (outlined white letters)
  • SW – bočnice – bočnice s bílým pruhem (small whitewall)
  • WW – bočnice – bílá bočnice (whitewall)


Indexy rychlosti pneumatik

Index je udávaná označením SI.

  • L – maximální rychlost 120 km/hod
  • M – maximální rychlost 130 km/hod
  • N – maximální rychlost 140 km/hod
  • P – maximální rychlost 150 km/hod
  • Q – maximální rychlost 160 km/hod
  • R – maximální rychlost 170 km/hod
  • S – maximální rychlost 180 km/hod
  • T – maximální rychlost 190 km/hod
  • U – maximální rychlost 200 km/hod
  • H – maximální rychlost 210 km/hod
  • V – maximální rychlost 240 km/hod
  • W – maximální rychlost 270 km/hod
  • Y – maximální rychlost 300 km/hod
  • ZR – maximální rychlost >240 km/hod

Jak správně pneumatiky nahustit - tlak v pneumatikách

Pro zajištění správné funkce pneumatik, je důležité pravidelně sledovat jejich nahuštění na předepsaný tlak. Stačí jen ztráta tlaku o deset procent, a již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneumatiky, a to až o deset procent. V případě přehuštění se pneumatika rychleji opotřebuje, především ve středové zóně. Při podhuštění se pneumatika sjíždí a ničí se její konstrukce. Tlak v pneumatikách změřte ještě před jízdou za studena, dokud nejsou pneumatiky ještě zahřáté. Na stejné nápravě musí mít vždy pneumatiky stejný tlak.

Rozdíl ve směsi pro zimní a letní pneumatiky

  • Letní směs je tvrdší a přizpůsobená pro provoz při vyšších teplotách. Vlastnosti letních pneumatik nefungují v zimním provozu.
  • Zimní směs je měkčí, na suchém, teplém povrchu se naopak více opotřebovává, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti vozidla, zvyšuje valivý odpor a tím i výrazně spotřeba pohonných hmot.

Vhodný čas pro přezutí pneumatik

Jak poznat, kdy přezout zimní pneumatiky? Pokud se teploty pohybují dlouhodobě nad 7°C, je ten správný čas, abyste Vašemu vozidlu obuli letní pneumatiky.

Tipy pro uskladňování pneumatik

  • Před uložením pneumatik, je označte, abyste věděli, na kterém kole, která pneumatika byla.
  • Pneumatiky uložte do temné a chladné místnosti, očištěné a suché. Pokud byste je vystavovali vysokým teplotám, vlhku, slunečnímu záření, působením chemikálií, poškodíte je.
  • Pneumatiky, které mají vzorek hluboký tři, až čtyři milimetry skladujte. Při menším vzorku pneumatiky ztrácejí některé z jízdních vlastnosti.
  • Pokud skladujete pneumatiky bez ráfků, uložte je vedle sebe nastojato. Čas od času pneumatiky pootočte, abyste tak předešli jejich případným deformacím. Nejlepší je však skladovat pneumatiky na ráfcích, a to nahuštěné na normální tlak, do stohu na sebe.

Vady pneumatik při špatném nahuštění či závadě na podvozku

  • Různě opotřebovaná místa – pneumatika je tzv. oskákaná, zubatá.
  • Jedno opotřebované místo – může dojít při smyku, přebrždění.
  • Ojetý střed běhounu – jedná se o příliš vysoký tlak v pneumatice.
  • Ojetý jeden okraj běhounu – může značit špatně seřízenou geometrii.
  • Ojeté oba okraje běhounu – značí příliš nízký tlak v pneumatice.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15514 (rodina-finance.cz#20865)


Přidat komentář