Hra na bicí soupravu

Toužíte být bubeníkem ve vlastní kapele? Nebo Vám někdo chce darovat poukázku do kursu Hra na bicí, nebo že by přímo darem byla samotná bicí souprava? Možná se Vám budou hodit základní poučky a popis jednotlivých komponentů.

Hra na bicí

Pokud máte tolerantní rodiče, pokud máte tolerantní partnery, pokud máte i tolerantní sousedy, nevidíme asi žádnou překážku, proč by jste si nemohli pořídit bicí soupravu a začít hrát. Ale i tak pokud budeme mluvit o sousedské toleranci – věc se dá vyřešit přemístěním se do nějaké garáže nebo si nechat odhlučnit byt.

Nejlepším řešením v tomto případě je pořízení elektronické bicí soupravy, kterých je široká škála a v nabídce od levných sad po profesionální si vybere určitě každý. Elektronické bicí soupravy jsou téměř bezhlučné a ke hře postačí sluchátka, nebo malý reprobox, kde ani v panelovém domě nebudete rušit. Další výhodou je bezesporu to, že jsou  méně náročné na prostor a hodí se ke hraní i tam kde by se akustická bicí  souprava nevešla.

Bicí souprava se skládá z jednotlivých bubnů a činelů a jejich stojanů, přechodů, popř. dalších perkusních nástrojů a sedačky pro bubeníka. Velký buben bývá ovládán šlapkou či dvou šlapkou, stejně tak i hi-hat činel.

Elektronické bicí

Internetová prodejna představuje a nabízí výběr ze širokého sortimentu kvalitních elektronických bicích souprav a jejich příslušenství. Provádí odborné poradenství  a konzultace při výběru soupravy a také stavbu elektronických souprav "na míru" podle potřeb a finančních možností zákazníka včetně přestavby akustických souprav na elektronické.Odborné poradenství a pomoc s výběrem z oblasti akustických bicích souprav, činelů, hardware, paliček, dalšího příslušenství a cenové nabídky je samozřejmostí.

Podle čeho vybírat bicí?

Prvně je třeba rozlišit zda se jedná o začátečníka, nebo již pokročilého hráče. Do šesti let věku se doporučují dětské bicí sady. Od sedmi let (záleží na vzrůstu) lze již hrát na soupravu běžné velikosti. Druhá možnost je podle výrobce  a  výběr podle ceny. Dětské bicí pořídíte přibližně kolem 3 000 Kč a za kvalitní bicí soupravu pro dospělého můžete zaplatit třeba i 150 000 Kč. Důležité  je také  zvážit výběr podle účelu,který Vašim podmínkám bude více vyhovovat - zda elektronické či akustické.

Paličky a metličky

Paličky - nejpoužívanější spojnice mezi bubeníkem a blánou. Vyrábějí se z několika druhů dřeva dub, javor, ořech, hickor, habr... buď ze špičky stejného materiálu, nebo nylonového zakončení. Dále také hliníkové paličky. Liší se délkou, váhou, průměrem a stoupáním. To rozhoduje o jejích vlastnostech, např. odskoku. A na závěr povrchová úprava - dají se lakovat, barvit, mořit nebo natírat, nastřikovat či polepovat různými proti-skluzovými materiály a laky, nebo se jen přebrousí.

Metličky - používají se hlavně v jazzu a swingu. Jednou metličkou opisujeme kruhy, čímž vzniká charakteristický zvuk a k tomu doplňujeme druhou rukou a nohama dle libosti. Dělí se podle materiálů rukojeti - buď dřevěná, plastová nebo gumová. Štětiny jsou plastové nebo kovové. Tympánové paličky - u bicí soupravy se vyskytují zřídka. Používají se hlavně k víření na činely, rozlišují se dle délky, tvaru a materiálu hlavy. Vzhledem k měkkému materiálu, kterým je hlava potažena má také snížený odskok.

Seznámení s bicími, co by jste měli vědět

Velice podstatný element - sedět se musí správně, hlavně kvůli funkci nohou. A s tím souvisí i sestavení soupravy. Všechny bubny a činely by měly být v takové vzdálenosti a pozici, aby jste se nějak nepřirozeně nekroutili, nebo se naopak nenatahovali. Např. natahování - předkláníte se a váhu přenášíte na nohy, tím pádem se zapíráte. To je špatně.

Na sedačce musíte držet perfektní rovnováhu a neopírat se o nohy. Pokud se toto stane tak nohy nemůžou dostatečně rychle pracovat. Navíc pokud se o nohy opíráte a hrajete delší dobu, začínají nohy bolet a dostávají se do křeče. Kroucení - pokud se kroutíte, časem přijde nepříjemná věc, a to pád. Rovnováha na sedačce se kontroluje jednoduše. Při správném sezení by měl být bubeník schopný lehce zvednout nohy nad úroveň pedálů aniž by se převážil.

Stejně jako u dráhy paliček musí být u nohou v zákrytu osa stehna a chodidla - musí jít jedním směrem. Pokud jsou správně v rovině, nedochází ke ztrátám a je možné hrát rychleji.

Častou otázkou je jestli je lepší hrát a s patou na zemi nebo ve vzduchu. To už záleží na užití. Pokud chcete hrát rock, metal a další žánry, kde je výrazný kopák a je nutný razantnější zvuk je jednodušší hrát s patou ve vzduchu. Ale i tento razantní úder se dá naučit s patou na zemi, navíc je takový způsob šlapání flexibilnější. Dá se použít např. i v jazzu, kde se hraje rychleji. Pro tento žánr je pata na zemi ideální. Ale to už je individuální, a záleží na Vás jak je to pro Vás pohodlnější.

Správné držení paliček - hra na bicí

Držení ovlivňuje zvuk, a hlavně možnost technického rozletu. Špatné držení Vám nedovolí hrát nejen ve vyšších tempech v podstatě nic. Palička musí být stabilně držena palcem a ukazovákem. Tento bod je otočný bod paličky. Palička musí ležet v tzv. žlábku ruky směrem k zápěstí a vyčuhovat zhruba 2-3 cm. Paličku držíme pevně, nikoli v křeči.

První údery zkoušíme na polštáři. Polštář pohltí energii, takže si zatím nemusíme lámat hlavu s odrazem. A teď k samotnému pohybu paličky. K tomu používáme hlavně prostředník a prsteník. Při hraní tlačíme na paličku, ta se otáčí v místě úchopu. Dále musíme dbát na směr dráhy paličky. Ten musí být souběžný s předloktím. Při špatném držení paliček

  • palička se bude při opakovaných úderech chovat různě, bude měnit směr, tím pádem se změní místo dopadu. To má za následek změnu zvuku při úderech.
  • opět nebude možné dosáhnout potřebných rychlostí a razance úderu.

Pokud již zvládáte údery do polštáře podle výše popsaných pravidel, můžete se vrhnout na odrazové plochy. K tomu Vám zatím postačí kousek prkna, nebo deska stolu. U odrazu už je těžší si ohlídat dráhu paličky, nicméně o to důležitější je dávat si na odraz pozor. Pohledem kontrolujeme jestli palička běhá souběžně s předloktím, a měla by dopadat zhruba na stejné místo.

Prstová technika a paradidly - hra na bicí

Potřebujete buben a metronom. Dáte ruce do správné polohy = ruce svírají úhel zhruba 60-70 stupňů a neustále kontrolujete správnou dráhu paličky a držení. Co to jsou paradidly? Takto vypadají paradidly pro osminové, šesnáctinové, popř. dvaatřicetinové noty.

  • P = pravá ruka, L = levá ruka

  • P L P P L P L L - základní tvar paradidlu

  • nebo jiný P P L P L L P L
  • nebo P L L P L P P L
  • nebo P L P L L P L P
  • Paradidly jako trioly
  • P L P P L P L L P L P L
  • A už od začátku otáčíme ruce. To znamená že paradidl v zákl. tvaru, ale otočený bude vypadat takto:
  • L P L L P L P P
  • Pokud už zvládneme zahrát paradidl, můžeme akcentovat jednotlivé údery:
  • P L P P L P L L - zvýrazněná písmena představují akcent.
  • Toto cvičení je velice důležité a bubeník ho cvičí celý život !
    Není nic neobvyklého, když se paradidl použije v groovu nebo přechodu. Je důležité nebát se, hledat další kombinace, akcentovat různé údery... Paradidly pomůžou v orientaci, a zlepšují techniku. Zároveň Vás postrčí k dalšímu cvičení, kterému se říká - dvojky. Jsou to dva údery za sebou stejnou rukou:
  • P P L L P P L L P P L L P P L L
  • také dvojky se dají zahrát jako trioly
  • P L L P L L P L L P L L
  • ruce můžeme opět otočit, aby na tom byly přibližně stejně.
    L P P L P P L P P L P P

Dvojky ještě doplníme o akcenty

Akcentujeme buď první nebo druhou a můžeme i kombinovat – opět velmi důležité cvičení. Proto je třeba je poctivě cvičit. Nic se nemá přehánět - hrozí zánět šlach, který v lepších případech končí dočasnou neschopností. Takže cvičit ano, ale s rozumem! Každé cvičení zhruba 10-15 min, u dvojek 5-10 min za jeden cyklus.

Na scénu přicházejí trojky

Oproti dvojkám už jsou náročnější, takže na ně nemusíme spěchat, a nic se nestane, když je začneme cvičit později, až budeme schopni nějak ovládat bicí soupravu.

  • P P P L L L P P P L L L

Akcentovat můžeme kterýkoli úder - první, druhý i třetí, střídat akcenty, nebo v jedné triole zahrát dva akcenty. Fantazii se opravdu meze nekladou, a experimentování je jedině k dobru. Ruce nepřetěžujeme, pokud možno používáme metronom.

Máte-li dvoušlapku, je to lepší. Nohy můžeme cvičit úplně stejně jako ruce - paradidly, dvojky, akcenty...Pokud už si nohy zvykly na hraní, můžete si pomalu zkusit nějaký základní groove. Vhodné je i zkoušet kombinování paradidlů v rytmu - mezi pravou rukou a pravou nohou paradidl, levou rukou pak na druhou a čtvrtou. Také mezi pravou a levou rukou, akcentovat druhou a čtvrtou na bubínek a noho první a třetí. Cvičte šlapání hi-hatky na liché i sudé doby. Bez toho se bubeník také později neobejde.

Přejeme hodně úspěchů a radost ze hry.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15590 (rodina-finance.cz#21814)


Přidat komentář