Dioptrické brýle - módní doplněk, výběr

Dana Morávková, Tereza Kostková nebo Jana Hlaváčová jsou dámy, na kterých brýle na nose prostě zbožňujeme. Jsou tak přirozené, že jim občas až závidíme jejich grácii. Jak to udělat, abychom si pořídili brýle jako módní doplněk?

Brýle jako módní doplněk

Za posledních několik let bylo nošení dioptrických brýlí povýšeno z jednoduchého praktična na módní záležitost a s vývojem, kterým oční optika prošla jsou dnes spokojeni miliony zákazníků po celém světě. Nejen, že si můžeme vybírat brýle vysoké kvality, jež jsou provedeny v nejrůznějších barvách a tvarech, ale prostý fakt, že jsou brýle považovány za módní doplněk je velmi příjemný. Brýle jsou dnes tak moderní, že je chtějí nosit i lidé, kteří žádnou oční vadou netrpí. Prostě jenom za účelem zvýšení své image. Některým lidem brýle opravdu velmi sluší a dotváří tak celkový charakter konkrétního uživatele.

Světoznámí výrobci renomovaných značek brýlí



Adidas, Alpina, Bourgeois, Bluemarine, Calvin Klein, Carrera, Cazal, Chanel, Christian Dior, Davidoff, Disney, Dolce Gabbana, Enni Marco, Elce, Esprit, Emporio Armani, Eschenbach, Facconable, Fendi, Ferre, Gant, Gucci, Guess, Harley Davidson, Jaguár, Joop, Look, Metzler, Nina Ricci, Polaroid, Porsche Design, Prada, Renato Balestra, Rodenstock, Silhouette, Trussardi a další…


Oční optika

Lidské oko má v klidovém stavu optickou mohutnost asi 60 dioptrií to se rovná ohniskové vzdálenosti 16 mm. Mohutnost se při zaostřování na blízko může v mládí měnit až o 20 dioptrií, v dospělosti asi o 10 a od 50 let věku už jen nepatrně. Tento nedostatek se koriguje brýlemi nebo očními čočkami, a to při krátkozrakosti rozptylnou čočkou, při dalekozrakosti spojnou čočkou. Běžné korekce se pohybují v rozsahu 1 – 3 dioptrií, pro těžší vady až 20 dioptriemi.

Dioptrické brýle

Tato zdravotní pomůcka na odstranění výše uvedených vad zpravidla sestává z pevné obruby, do které jsou zasazeny brýlové čočky. Umístěním před oči potom vytvoří zrakovou pomůcku, kterou se odstraní problematická vada. Je v podstatě módní záležitostí a výběrem zákazníka-pacienta, jakou obroučku si vybere, jestli klasickou celoobvodovou, nebo vázanou silonem, nebo s vrtanými sklíčky. S výběrem samožřejmě pomůže oční optik, který poradí při výběru v návaznosti na korigovanou vadu a druh požadovaných sklíček.

Dioptrická skla

Zde se nám výběr neustále rozšiřuje a přibývají další technicky lepší výrobky. Tytam jsou doby,  kdy plastová čočka byla pro zlost, protože se hned poškrábala . Dnes je na trhu velké množství všech možných čoček různých  výrobců.

 

-     plastová – lepší průhlednost než sklo, nižší váha, lepší optické vlastnosti, jednodušší zpracování, větší bezpečnost – nejpoužívanější skupina čoček.

-

Plastové materiály, používané při výrobě brýlových čoček je stále zdokonalují. |Tak např. materiály jako polykarbonát, Trivex  apod.jsou v podstatě nerozbitné a přitom mají skvělé optické vlastnosti (hydrofobní úprava, protizamlžující povrch, odolávají znečištění apod.).

Podle zušlechtění čoček je možné další dělení. Potom se můžeme setkat s výrazy, jako je např:

 

-          ztenčená skla – jsou tenčí a vypadají esteticky lépe,

-          vysokoindexová skla – mají tenčí tloušťku i při více dioptriích, ale větší váhu,

-          samozabarvovací (fotochromatická) skla – reagují na množství světla a plynule se při zvýšeném jasu ztmavují,

-          různé povrchové vrstvy na čočkách, jako např. Crizal, AR vrstvy atd.  – jedná se o zušlechtění povrchu čoček za účelem lepší průhlednosti čočky a ochrany oka,

-          polarizační skla – odstraňují rušivé odlesky, např. od palubní desky v autě, odlesky od vodní hladiny apod. – důsledek je lepší průhlednost brýlového skla, menší oslnění, zvýšení kontrastu barev,atd.

V zásadě dle způsobu užití můžeme brýlové čočky rozdělit na:

  1. jednoohniskové – korigují jednu vzdálenost (dálka nebo blízko),

  2. víceohniskové – bifokální – korigují dvě vzdálenosti – dálku a blízko,

  • multifokální – korigují plynule všechny potřebné vzdálenosti.

Dle materiálu…

silikátová, skleněná- dnes již málo používaná z důvodu vysoké hmotnosti a nebezpeční poranění oka,


Historie brýlí

Brýle se používaly již někdy  ve 14.století a dříve.  Tehdy je využívali mniši a bohatí lidé a sloužily jako pomocné lupy při čtení. V 17.století přestávají být brýle jenom výsadou bohatých a dostávají se i k obyčejným lidem. Z té doby jsou také známy první zmínky o brýlích na dálku. Jako materiál pro výrobu čoček se tehdy využívala průmyslově vyráběná sklovina s jednoduchou technologií výroby.

Prvním větším zlomem v oční optice se stal objev slavného vynálezce Benjamina Franclina, který v 19.století jako první spojil brýle na dálku a na blízko do jedné obruby a tím udělal první krok k dalšímu vývoji oční optiky. Ve 20.století pak nastal velký skok v oční optice a začaly se objevovat nové  pojmy jako polykarbonátové a multifokální brýlové čočky, vysokoindexová či plastová skla.

Brýle jako módní doplněk

Za posledních několik let bylo nošení dioptrických brýlí povýšeno z jednoduchého praktična na módní záležitost a s vývojem, kterým oční optika prošla jsou dnes spokojeni miliony zákazníků po celém světě. Nejen, že si můžeme vybírat brýle vysoké kvality, jež jsou provedeny v nejrůznějších barvách a tvarech, ale prostý fakt, že jsou brýle považovány za módní doplněk je velmi příjemný. Brýle jsou dnes tak moderní, že je chtějí nosit i lidé, kteří žádnou oční vadou netrpí. Prostě jenom za účelem zvýšení své image. Některým lidem brýle opravdu velmi sluší a dotváří tak celkový charakter konkrétního uživatele.

Světoznámí výrobci nejen brýlí

Bourdon, Bvlgar, Calvin Klein, Carrera, Cartier, Cazal, Chanel, Christian Dior, Colllier, Davidoff, Dkny, Dolce & Gabbana, Elcé, Emporio Armani, Eschenbach, Fendi, Gant, Gianfranco Ferre, Giorgio Armani, Jaguar, Jean Poul, Joop! Laurent, Leroux, Longines, MaxMara, Michael Kros, Moschino, Persol, Picaldi, Porsche Design, Prada, Ralph Lauren, Suncity, Tommy Hilfiger, Top Ten, Valentino, Versace, Vogue, Wagner, Yanks, YSL, This is alternative content, Nautica, Oxyoo, Pal Zileri, Gucci, Guess, Harley Davidson, Henry Jullien, Hugo Boss, Ray-Ban, Bogner, Piere Cardin, Pieri, Polo, Salvatore Ferragamo, Donna Karan, Rodenstock...

Výběr brýlových obrouček

Pokud víte, že budete své dioptrické brýle nosit stále, doporučujeme buď zakoupit obroučky v neutrálních barvách například šedé nebo černé. Taková barva se hodí prakticky ke každému oblečení, účesu i líčení. Nebo varianta 2 chcete-li experimentovat pořiďte si několikeré brýle, v takovém případě si lze pořídit různé tvary, barvy i velikosti.

Tvar brýlí - nač pamatovat

Pokud se rozhodnete vsadit na vlastní úsudek, zapamatujte si několik následujících pravidel

  • obdélníkové široké obroučky obličej rozšiřují a optiky zkracují,
  • vysoké obdélníkové obroučky obličej naopak prodlužují a zkracují,
  • trojúhelníkové obroučky – motýlí, povytahují vnější konec obočí, vytváří dojem trojúhelníkovějšího tvaru obličeje, rozšiřují čelo a zužují tváře
  • čtvercové a kulaté tvary obrouček obličej opticky nemění.

Správný výběr dioptrických brýlí je velmi důležitý, neboť řeší Váš vzhled  a zdraví očí. Kvalifikovaně Vám poradí pouze oční optik, který má vzdělání a zkušenosti v tomto oboru. Proto byste se měli zcela vyvarovat nákupu hotových necentrovaných brýlí pochybné optické kvality v drogeriích a supermarketech. Necentrovaná dioptrická skla Vám mohou zrak nevratně poškodit, nemluvě o často  nevkusných a zastaralých designech prodávaných brýlí a špatné kvalitě alergizujících materiálů.

Líčení pod brýle


Každá žena, která nosí brýle ví, že jim musí přizpůsobit i líčení. To by v tomto případě mělo být podstatně výraznější. Pár zásad:

  1. nedělat si výraznou linku, máte-li tmavé obroučky,

  2. zaměřit se naopak na výraznější stíny,

  3. řasy nemalovat příliž dlouhé, aby se nelepily na skla brýlí.

Brýle z e-shopu?

Poslední dobou je tento fenomén velmi rozšířen. Brýle a jejich nákup mají svá specifika.Brýle jsou zdravotní pomůcka, která je připravovaná  pro každého jednotlivce individuelně. Internetový obchod nemůže zajistit řádnou nabídku, odzkoušení a zformování optické pomůcky dle potřeb jednotlivce. Žádný zákazník internetového obchodu si nemůže sám kvalitně zajistit přesné změření potřebných údajů pro přípravu jeho korekční  pomůcky, zformování tvaru obruby, správné posazení stranic, nastavení inklinace atd. . Je to vždy „hop nebo trop“. Vždyť již při nesprávně změřené pd hodnotě, kterou si lidé mají před obrazovkou měřit pravítkem, vzniká tzv. prizmatická dioptrie, nebo-li hranolový účinek, který nutí v podstatě oko k šilhání. Zatím žádný program nedokáže správně zohlednit velikost rámečku a obličeje. Nemluvě o omezené nabídce internetových obchodů co do množství obrub, nejisté kvalitě  a konečné úpravě brýlí dle potřeby a tvaru hlavy zákazníka. V očních optikách je personál, který na tuto problematiku studuje zdravotní školu s maturitní zkouškou.To jistě každý pochopí..

Internetové obchody se zkrátka snaží přilákat na nižší cenu, i když i to je diskutabilní. Obecně nelze nákup zdravotnické pomůcky a její zhotovení přes internetové prodejce doporučit. Nižší cenu totiž zaplatíte často velmi špatnou a nescentrovanou pomůckou a následnými ,často i skrytými zdravotními  problémy

Dioptrické brýle a celebrity

Tereza Kostková – herečka, jistě si všímáte, že paní Tereza je jedna z našich hereček, pro kterou byli brýle jako stvořeny, někdy by až člověk řekl, že bez brýlí jí to sluší méně i když je to bezesporu nádherná žena. Její vkus se každopádně musí ocenit. Co kousek to skvost.

Gabriela Partyšová – se stala marketingovou tváří brýlí francouzské značky Beausoleil.

Jana Hlaváčová - herečka

Dana Morávková - herečka

Ilona Csáková – zpěvačka

Jan Hřebejk – režisér

Zdeněk Pohlreich – šéfkuchař

Petr Janda - rockový zpěvák

Jiří Bartoška – herec a prezident festivalu

Štěpánka Duchková – moderátorka

Halina Pawlowská – spisovatelka, herečka, moderátorka

Tereza Černochová – zpěvačka

Tomáš Krejčíř – herec a moderátor

Petr Kotvald – zpěvák

Jiří Mádl – herec …

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15593 (rodina-finance.cz#21855)


Přidat komentář