Dacia - divize Renault

Podívejme se na začátky značky Dacia. Tato automobilka patří do divize Renault. V současnosti vyrábí cenově dostupné modely, aby si lidé mohli koupit nové auto, které nebude překračovat jejich, případně napnutý rozpočet.

Úvod k automobilce Dacia

Dacia Automobile SA je rumunský automobilový výrobce, pojmenovaný po historickém regionu. Dacia je v současnosti dceřinou společností Renault. Dacia je hlavním exportérem z Rumunska s podílem na trhu 10% z celkového vývozu.

Historie automobilky Dacia

Společnost byla založena v roce 1966 s pomocí od Renaltu. Hlavní továrna Dacia byla postavena v roce 1968 v Colibasi (nyní nazývaná Mioveni). Dacia získala nástroje a základní konstrukce Renault 12. Ovšem Dacia byla rozhodnuta vyrobit Renault 8 jako Dacia 1100.

Od roku 1968 až 1972 Dacia vyrobila 44 tisíc kusů tohoto luxusního vozu.

První Dacia 1300 opustila montážní linku v roce 1969 a hned byl vystaven v Paříži a v Bukurešti. Rumuni měli obrovské poptávky a na vozy se čekalo na dlouhý pořadník. K dispozici bylo hned několik variant modelů aut, a to 1300, 1300l a Lux Super 1301.

V roce 1972 vznikla další varianta tohoto vozu, 1300 Break, 1300F a 1300s (pro ambulance) a o rok později byl vyvinut model 1302 pickup. Dacia také produkovala D6, ČKD a verzi dodávky Renault Estafette.

Na autoshow v Bukurešti v roce 1979 byla představena vylepšená 1310, mělo nové světlomety, jiné profily nárazníků a nový interiér. Tento vůz se považoval za vrchol s mnoha vymoženostmi, pěti-rychlostní převodovka, litá kola a elektrické ovládání oken.

Prodej pickup verze Shifter se prodával až do roku 1990. ARO 10 se také prodával jako Dacia Duster.

V roce 1979 se také vyrobil model 1310 Sport a od roku 1983 byl k dispozici model Dacia Sport 1410 určená pro mládež.

V roce 1980 se vyrobila Dacia 2000 podle Renault 20, ale tento vůz byl v hodně omezeném množství.

Co přinesl počátek roku 1980 pro automobilku Dacia

Designéři přicházeli s novými nápady, ale spousta z nich zůstaly jen nápady. Prototypy jako jsou např. 500cc Mini-Dacia, stejně jako varianty modelu 1310, třeba jako limuzína.

V roce 1982 byl vynechán model 1302 a hned poté byly představeny 1304 Dacia Pickup a Drop-1305.

Od roku 1985 byl také k dispozici model 1410 s větší variantou motoru.

Další práce se vyvíjela na 1320 CN1 modelu, který byl založený na hatchbacku 1310.

Od roku 1989 byly tyto vozy rozeznatelné, a to dvěma předními světlomety, interiér byl v designu modré látky a plastu, tato přístrojová deska byla známá jako CN1. Tyto vozy nejvíce vlastnili úředníci v komunistických ÚV KSČ. I když byl model 1320 nejdražší ze všech dosavadních modelů, byl používán jako TAXI, a to až do poloviny roku 1990. Netrvalo dlouho a v roce 1989 se představila vylepšená verze 1320 s novými světlomety a dalšími moderními prvky.

Co přinesl začátek roku 1990 pro automobilku Dacia

v roce 1990 se objevil model 1320, který byl známý jako Dacia Liberta 1325 a zůstal ve výrobě, a to až do roku 1996.

Už obvyklý model Sport u Dacie byl vynechán kvůli nedostatku financí. Model 1307 byl pickup s dvojitou kabinou, přičemž 1309 měl plachtu. Pickup se prodával velmi dobře hlavně na čínském trhu a tam bylo také několik prototypů: Dacia 1610 diesel kombi, poháněný motorem od Volkswagenu, prodalo se jich asi 150 kusů; Dacia Star se zakřivenými bočními okny a Dacia 1308 Jumbo, táborová dodávka a ještě bylo několik pokusů dát model 1310 více moderní vzhled roubováním přední soudobé masky, jako má Nissan Primera.

Automobily z let 1992 – 1994 patřila do doby kuriozit. Dacia se zřejmě snažila na obnovení modelové řady díky prvkům, co na vozech byly.

Z roku 1993 byl facelift známý pod značkou CN2. Nově přední mřížka obsahovala linky ve směru horizontální. Tudíž přední a zadní světlomety, přední a zadní nárazník a tvar předního křídla byly odlišné. Uvnitř vozu byla nová palubní deska pro základní modely, ale nejlepší modely tohoto vozu, měli luxusní vybavení, jako například stejná barva jak na karoserii, tak na nárazníkách, zadní opěrky hlavy, rádio na kazety, kryty kol, a stále přítomná přístrojová deska CN1, tentokrát v černém plastu. Avšak tento typ modelu nebyl ve výrobě moc dlouho. V roce 1995 byl zaveden typ CN3 na evropském trhu a o rok později následně na latinskoamerickém trhu. Prakticky rozdíly byli jen v úrovni výbavy a mřížky chladiče.

Od konce roku 1994 byla malá pozornost věnována zlepšení řady 1310 a chtěli ho uplatnit jako nový model na trhu, jmenovala se Dacia Nova. Byl ve dvou provedeních jako sedan a hatchback. Tento vůz však svým designem hodně zaostával. Městský mýtus říká, že to byl model Peugeot 307 nebo Renault 11, což není pravda, jelikož Nova je 100% Rumunský design. Ze začátku nebyla Nova moc populární kvůli své spolehlivost a schopnosti zadržovat vodu, ale úpravách v roce 1996 se najednou Nova začala více prodávat. V roce 1998 byla Nova přestavěna na sedmimístný prototyp.

V roce 1998 sjel z montážní linky už 2 miliontý kus Dacia

Co přinesl počátek roku 2000 pro automobilku Dacia

V roce 2000 byl vyprodukován další vůz z firmy Dacia, Dedicatie, Byla to luxusní verze sedanu a kombi, mely kola z lehké slitiny, tělo stejně barevné jako nárazníky, posilovač řízení, elektrické ovládání oken a mnohem lepší úroveň provedení.

Dne 21. července 2004 vyjeli poslední modely Dacia 1300 ze závodu v Mioveni, přesně 1 měsíc před jejich 35. výročí.

Dne 8. prosince 2006 užitková vozidla Dacia potkala stejný osud, ačkoli byla provedena mnohá vylepšení, jako náhon na všechny 4 kola, nový 1,9 motor diesel, palubní deska z Dacia Solenza a kola připevněná pěti šrouby na rozdíl od původních tří. Nejlepším modelem Dacia byl model 1300/1310 a ještě teď mnoho těchto vozů kříží mnohé silnice. Hodně těchto modelů šlo doma opravit i libovolně upravit a na své si přišel nejeden automobilový nadšenec.

Během komunistické éry, v továrně kde se Dacia vyráběla, tam byly 2 montážní linky, jedna linka sloužila pro Dacie prodávané v Rumunsku a druhá linka sloužila na výrobu úplně stejných vozů, ale z víc kvalitnějších dílů a s větší péčí.

Současnost automobilky Dacia

Dacia Logan je nejúspěšnější model od původního 1300. začal se vyrábět v roce 2004 a i když Logan pociťovala velkou kritiku na adresu svého designu, tak se stal nejvíce prodávaným vozem ve střední a východní Evropě. Vůz dostal v hodnocení EuroNCAP 3 hvězdy z 5.

V roce 2006 byl vystaven prototyp Dacia Logan Steppe. Byla to verze kombi s náhonem na všechny 4 kola.

Pickup na základě Dacia Logan Hatchback, Sandero se začala vyrábět v roce 2008. Na autosalonu v Ženevě v roce 2008, představila Dacia 5 dveřový hatchback Sandero.

V roce 2009 byl na autosalonu v Ženevě představen nový model Dacia Duster. Jedná se o crossover SUV inspirovaný vozem ARO 10. Vůz se prodává s náhonem jak 4x2 tak 4x4.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15584 (rodina-finance.cz#21752)


Přidat komentář