Autoškola - Svitavy

Jakmile se většině z nás začaly blížit osmnácté narozeniny, začalo i poohlížení se po autoškole. Bez auta jste v dnešní době totiž jako bez ruky, natož bez řidičáku. K jeho získání ale potřebujete absolvovat kurz a příslušné zkoušky.

S řidičákem, potažmo** autem**, jste flexibilní a volní jako ptáčci. Můžete si kdykoliv kamkoliv zajet, odjet, nemusíte hledat spoje, čekat na zastávkách, tlačit se v přeplněné MHD, je to prostě paráda. Než vás ale zákon za volant pustí, je třeba absolvovat autoškolu. V ní zjistíte jak se ovládá auto, jak funguje, jak se má člověk chovat za volantem, jaká jsou pravidla dopravy, a mnoho dalšího. Pokud navíc všechny tyto znalosti a dovednosti prokážete při závěrečných zkouškách, růžová kartička s nápisem „řidičský průkaz“ je doma. A pak už hurá na silnice. Pokud zatím řidičák nemáte, a poohlížíte se po správné autoškole, vybírejte pečlivě. Přístup instruktorů a kvalita výuky totiž může výrazně ovlivnit vaši úspěšnost u zkoušek, stejně jako jistotu při dalších letech za volantem.

Jaké typy výcviků v autoškole existují

Podle toho jaký** typ vozidla** byste rádi řídili volíte i příslušný výcvik. Řídit motorku je pochopitelně něco jiného než řídit autobus, a tak mají různé typy vozidel své kurzy, označené různými písmeny.

Nejběžnějším typem řidičského oprávnění je oprávnění proskupinu B, tedy osobní automobily, vozidla do 3500 kg, a skupinu A, tedy motocykl do objemu válců 350 cm3 a do 25 kW výkonu, případně od 21 let věku řidiče již bez omezení). U nich existují další podskupiny, jako je AM (od 15 let věku řidiče, motocykl do objemu válců 50 cm3 a konstrukční rychlosti 45 km/h ), A1 (od 16 let, motocykl do objemu válců 125 cm3 a do výkonu 11 kW ), A0 (motocykl do výkonu 25kW nebo do poměru 0,16 kW/kg), či B+E (vozidla do 3500 kg + přípojné vozidlo nad 750 kg a jízdní soupravy, které nespadají pod skupinu B). Dále existují také skupiny C (nákladní automobil ), D (autobusy) a T (traktory), u nichž rovněž existují další podskupiny.

Kondiční jízdy

Někdy se vám ale může stát, že jste již autoškolu před lety absolvovali, a řidičák tedy máte, bohužel už se vám řízení nějak vykouřilo z hlavy, a nejste si zrovna jistí, což na silnicích není zrovna moc dobré. Pro tyto účely si můžete zaplatit v autoškole takzvané kondiční jízdy, které vás dostanou do kondice. Většina instruktorů je velmi vstřícná, a vyhoví vašim přáním, například pokud potřebujete trénovat parkování, složité křižovatky, nebo třeba nazkoušet trasu do nového zaměstnání, procvičí s vámi potřebné. Kondiční jízdy se vám budou hodit pokud jste dlouho neřídili, ale stejně tak i pokud máte řidičák čerstvě a nejste si ještě příliš jistí. Instruktor vám v těchto chvílích bude oporou, a dobře míněnými radami vás zasvětí do záludností řízení.

Jak probíhá výuka v autoškole

Výuka v autoškole zahrnuje několik oblastí. V první řadě je to řízení samotné, tedy schopnost ovládat vůz, které cvičíte v rámci** cvičných jízd**. Ty bývají zpravidla minimálně v délce 28 vyučovacích hodin. První jízdy často žáci absolvují na trenažerech případně odlehlých parkovištích či jiných prostorech, později jsou pak zařazováni do běžného provozu. Dále je ale zapotřebí seznámit se s teorií, a to jak s dopravními předpisy a pravidly, tak se základy konstrukce a fungování vozu, i se základy** první pomoci** raněným. Tuto teoretickou část můžete absolvovat buďto v kurzu, při pravidelných sezeních ve třídě, kde se veškerá teorie podrobně probírá, nebo pokud vám termín výuky nesedí, jste vytíženi, nebo zkrátka vše znáte, nabízí řada autoškol výuku formou individuálních konzultací, kdy se s učitelem sejdete pouze občas, podle domluvy, a řešíte s ním pouze nejasné pasáže a případné dotazy.

Zkoušky v autoškole

Stejně jako ve škole, i v autoškole musíte prokázat své znalosti absolvováním závěrečných zkoušek. Ty mají tři části. V první absolvujete elektronický test, ve kterém jsou ověřovány vaše znalosti předpisů, dopravních značek, první pomoci a podobně. Ve druhé části si losujete dvě otázky týkající se fungování auta, na které pak odpovídáte zkušebnímu komisaři. Ten se vás případně doptává na podrobnosti a rozhoduje o tom, zda jste uspěl či ne. Třetí, obvykle pro dámy nejtěžší, a pro pány nejlehčí část, jsou jízdy samotné. Během nich absolvujte jízdu s instruktorem na sedadle spolujezdce a komisařem za zády. Na rozdíl od cvičných jízd, u zkoušek už však instruktor do vaší jízdy nezasahuje, a to ani slovy, ani činy. Pokud se komisaři vaše jízda zamlouvá, neděláte žádné velké chyby a nejste nervózní, sdělí vám, že jste uspěli, a vy jdete s úsměvem na rtech domů. Pokud se náhodou zkouška nepovede, můžete ji za poplatek opakovat. Aktuálně probíhá přezkoušení takovým způsobem, že pokud u jedné z částí neuspějete, ale v ostatních ano, opakujete pouze ty, které jste nezvládli.

Školení řidičů

Řada z nás zná řízení auta jako způsob přepravování se, pro někoho oddechovou činnost, zábavu. Jsou mezi námi ale i tací, kteří mají řízení jako povolání. Řidiči kamionů, autobusů, městské hromadné dopravy, sanitek, a mnozí další. U těchto je zapotřebí, aby měli vždy nastudovaná** aktuální pravidla řízení**, znali bezpečně předpisy a byli si jisti i v komplikovaných situacích. Proto zpravidla zaměstnavatel zajišťuj jejich přeškolování, v jehož rámci jsou seznamováni se změnami, a přezkoušeni z celkových znalostí. Výhodou je, že na přeškolování je většina** autoškol** zajistit vyučujícího který přijede do prostor firmy, takže nemusíte cestovat.

Cena autoškoly

Ceny kurzů autoškoly jdou každý rok nahoru, přesto na silnicích přibývá stále více nových řidičů. Život bez auta a řidičáku je totiž natolik komplikovaný, že i několikatisícová investice stále stojí za to – přece jenom, je to na celý život. Pokud jde o konkrétní ceny, mohou se lehce lišit podle autoškoly, v menších městech bývají mnohdy levnější, ale nemusí to být pravidlem. Skupina A vás vyjde podle podle typu podskupiny kolem 5 tisíc korun, skupina B na zhruba 10 tisíc, C na 15 tisíc, D na 22 tisíc, a E na 8 tisíc. Ve záleží ale na tom jaký typ řidičského průkazu již vlastníte, a na co tedy budete navazovat. Pokud byste měli zájem pouze o kondiční jízdy, připravte si čtyři až pět set korun.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15249 (rodina-finance.cz#22907)


Diskuze a zkušenosti

Čenda | 15.08.2011 10:42
Doporučuji Můžu všem doporučit, dobrá domluva a jsou tam pohodáři.


Přidat komentář