Stárnutí a jak žít ve stáří

Doposud neexistuje účinný lék, nebo procedura, která by zastavila stárnutí. Přesto i stárnutí může být plné pohody, aktivity a radosti. I nemoci se mohou projevovat jen ve velmi malé míře.

Stárnutí člověka je nezadržitelné. Ostatně mnoho lidí si neuvědomuje, že stárneme vlastně již od okamžiku narození. Jen si to uvědomuje až v okamžiku, kdy je to na nás vidět a kdy nás stárnutí omezuje fyzicky i psychicky. Ovšem ne vždy to tak musí být. Stačí se na důchodový věk připravit a brát ho jako nový začátek a nové možnosti.

Jak stárneme

Stárnutí je spojeno s opotřebováváním těla po stránce psychické i fyzické. Pokud člověk o sebe přiměřeně nepečuje, nedodržuje zdraví životní styl, pak stárne rychleji. Stárnutí napomáhá i nadměrný stres, kouření a samozřejmě i nadmíra pití alkoholu. Jde-li člověk k lékaři, tak ten hned na první pohled pozná, zda jde o kuřák či nikoli. K stárnutí patří i změna vzhledu. Kůže ztrácí pružnost a u kuřáků je tomu mnohem dříve. Chcete-li tedy vypadat mladistvě, pak se kouření zřekněte. Kouření však není jediným podpůrným prostředkem pro rychlé stárnutí. K dalším patří nezdravá strava, chudá na vitamíny a minerály, nedodržování pitného režimu, malá duševní aktivita a nedostatek pohybu. Překvapivě k dřívějšímu stárnutí vede i malý nebo dokonce žádný společenský kontakt.

Prevence stárnutí

Určitě nelze zastavit klasické prvky stárnutí jako je šedivění vlasů, nebo postupující ztráta hladkosti kůže a přibývání vrásek. Je však možné zajistit si zdravý imunitní systém, který bude chránit před degenerativními chorobami. Budete-li fyzicky i duševně aktivní a budete-li dodržovat zásady zdravého životního stylu, pak sami sebe ochráníte před nemocemi souvisejícími s věkem. Nejlepší prevencí stárnutí je přiměřená aktivita, zachování zájmů, koníčků, společenských aktivit, udržování přátelství, pravidelné cvičení, pobyt na čerstvém vzduchu.

Jak žít ve stáří

Pro mnoho lidí je důchod začátkem konce. Ovšem existuje řada dalších důchodců, kteří si důchod užívají po svém. Důchod a stárnutí, totiž není vyřazení z aktivního života. Jednou mi jedna paní řekla, že se děsí toho, že se v důchodu ráno probudí a nebude mít, co dělat. To je však chybné myšlení. Důchod, to je čas na vše, na co doposud čas chyběl. Všechno je najednou možné. A v klidu, beze stresu a přesně podle představ a přání. Stárnutí a důchodový věk tak může být příjemné.

Duševní pohoda

Tak to je základ všeho. Duševní pohodu je možné si udržet správným přístupem k životu. Optimismus, dobrá nálada, těšení se na různé činnosti. A to, i když je člověk sám. Ostatně, nikdo není nikdy úplně sám. Kolem je vždy řada lidí, kteří mají zájem o komunikaci. Přátelé se společnými zálibami, sousedé, kteří si rádi popovídají. A když zrovna není nikdo k mání, jsou tu různé kluby, kurzy, nebo třeba studium třetího věku. Zde je řada lidí, kteří vědí, že právě studium udrží jejich mozek dlouho aktivní a tím i zdravý. Právě tady vzniká řada dalších přátelství. Kromě toho je dobré udržovat si psychickou pohodu pěstováním koníčků. Ať již jakýchkoli. Vhodné je i čtení knih, časopisů, novin, luštění křížovek, hraní šachů, stolních her, jako je Scrabble nebo Aktivity.

Rodinné a jiné vztahy

Udržování čilých rodinných vztahů je velmi důležité. Nejde ani tak o pomoc mladým, ať již s domácností nebo s dětmi, ale o zájem o jejich život. Takto je setkávání příjemné pro obě strany a každý se na další setkání těší. Obdobné je to s udržováním vztahů s přáteli, kamarády, známými a bývalými pracovníky. Jednou za čas se sejít na dobré vínko a popovídat si přináší příjemné chvíle.

Stres je tabu

Ano, stres je v důchodovém věku zbytečný nadstandard. V důchodu má místo dostatek času a optimismus. Dobrá nálada, radost ze života. A když zrovna není člověku do smíchu, a nikdo, kdo by pomohl, není na blízku, pak je dobré zahnat stres a smutek dobrým filmem, knihou, nebo například internetem. I zde lze najít zábavu a přátele. Ale pozor! Nesmí se to přehánět. Vysedávání u počítače a televize přináší také únavu, stereotyp, závislost a rychlejší stárnutí. Proto je vhodné jen v malých dávkách. Tedy přiměřeně.

Sex rozhodně není tabu

Zde je to naopak. I v důchodovém věku je sex příjemnou záležitostí. Jen ho není třeba brát příliš vážně. Vždyť jde o zábavu ve dvou, o příjemné dotyky a těch není nikdy dost. A navíc, teď již nehrozí žádné nechtěné těhotenství, ani jiné problémy. Prostě sex je pro potěšení ze života. A když zrovna není nikdo nablízku, tak i autoerotika je velmi příjemná. Stačí se nebát a nepřipouštět si žádná tabu. Vždyť mít chuť na sex znamená, že tělo stále funguje, tak jak má.

Cvičení je potřeba

Ani v důchodovém věku není třeba přestat s oblíbenými tělesnými aktivitami. Spíše naopak. Je vhodné ještě některé přibrat navíc. Minimum intenzivního pohybu je půlhodinka pětkrát týdně. Ta dodá šťastnější pocity, duševní i tělesnou sílu, zlepší zdravotní stav, výkon plic, srdce, kůže, očí, okysličí mozek. K vhodným pohybovým aktivitám patří norská chůze, plavání, lehký aerobik, tenis, pink ponk, a určitě i tanec.** Taneční kurzy pro pokročilé** a dříve narozené jsou dobrou volbou nejen skrz pohyb, ale i pro duševní svěžest a nacházení nových přátel. Pro zdravé a pružné klouby je vhodná jóga a tchaj-ti. Obojí pomáhá nejen v udržení pružnosti těla, ale i duševní rovnováhy.

Správná strava

Ani ve stáří nemusí mít člověk nadváhu. Správnou váhu je možné si udržet nejen pohybem, ale i vyváženou stravou. Ostatně ve stáří jsou vhodné sice menší porce, ale za to bohaté na minerály a vitamíny. Ve správně vyvážené stravě nesmí chybět libové maso, ryby, mléčné výrobky, ovoce a zelenina, bylinky, a dostatek kvalitního pití. A ač alkohol není příliš vhodný, tak sklenka vína nebo pivo po obědě neškodí. Naopak dokáží podpořit chuť k jídlu a snížit riziko srdečního onemocnění.

Vhodné bylinky

Používání přírodních bylinek v čerstvém i vařeném stavu pomáhá k udržení zdraví. Pokud se zřeknete zbytečného nadměrného solení a chemických ochucovadel, nahradíte je bylinkami, zjistíte, že jídlo může být velmi příjemné až vzrušující. Kromě klasických bylinek jsou vhodné i bylinky méně známé, jako je jinan nebo ženšen.

Zvířecí přátelé

Ten, kdo se cítí osamělý a nemá chuť hledat nové přátele, si může pořídit kamaráda ze zvířecí říše a starat se o něho. Může zjistit, že získá vzrušujícího koníčka. K nejčastějším domácím mazlíčkům patří pes. Potřebuje péči, procházky a tím donutí k aktivitě každého. Dnes existuje celá řada psích sportů a tak je možné vyzkoušet i je a tak získat další přátele. Kočka je opravdový mazel, ale víte, že i ona může cvičit se svým pánem agility? Andulka nebo papoušek je pohodový společník, kterého je možné naučit mluvit. Andulka zvládne až 130 slov. To určitě stojí za pokus.

Stačí jen žít

I ve stáří je potřeba žít aktivně. Ten, kdo to nevzdá, pozná, že život je úžasný v každém věku a rozhodně stojí za to.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15192 (rodina-finance.cz#23434)


Přidat komentář