Chůze - ideální pohybová aktivita

Zdravý životní styl vyžaduje alespoň minimální dávku pohybu, a to každý den. Stěží je nám nějaký pohyb tak přirozený a prospívá našemu tělu v takové míře a jistotou jako chůze.

Za zhoršování naší kondice s narůstajícími léty si často můžeme sami. Málo se pohybujeme. S přibývajícím věkem ztrácíme jemnou motoriku, což má za následek úbytek koordinace a stability. Bez pravidelného pohybu bude svalstvo ochabovat, ztratí elasticitu a kosterní aparát se bude kvůli řídnutí kostí potýkat s osteoporózou či artrózou. Rovněž funkce životně důležitých orgánů se nedostatkem pohybu bude automaticky snižovat. Díky správně zvolené pohybové aktivitě  sice  nezastavíte čas ani stárnutí, ale rozhodně uděláte všechno pro to, abyste byli co nejdéle vitální, plní energie a udrželi si tak činnost organismu v plném proudu. Vhodně zvolenou aktivitou je chůze. Pokud se o příležitost k ní někdy připravujete, možná je to tím, že tak docela nevíte, o co přicházíte. Vzhledem k tomu, jak moc chůze prospívá zdraví, zjevně chodíme málo.

Neodpírejme si chůzi

Široká nabídka pohybu bez námahy nelítostně konkuruje chůzi a připravuje vás tak o nejpřirozenější pohyb vůbec. Jak si představujete ideální cestu například do práce? Zhoubný fenomén doby velí: z garáže autem dojeďte do další garáže a výtahem se odeberte ke kanceláři. V nákupním středisku si můžete dokonce vybírat mezi výtahem a eskalátory. Na druhou stranu možnost chodit vám nikdo neupře. Kdo nechce, chůze se nezříká.

Přednosti chůze

Chůze není jen způsob dopravy, nýbrž i nejpřirozenější pohyb, který je od raného dětství dostupný každému zdravému člověku. Je ideální nejdostupnější pohybovou aktivitou, díky které si posílíte srdce, plíce, rozproudíte krev v žilách a zlepšíte si kondici. Je to aerobní svalová aktivita podporující tvorbu " dobrého" cholesterolu HDL, čímž brání kornatění tepen. Chůze zároveň zlepšuje citlivost tkání na inzulin, a snižuje tak jeho produkci. Současně při ní spalujete cukr, takže klesá nebezpečí, že onemocníte cukrovkou.

Chůze je nejlepší pro srdce

nejlepší pro klouby a na hranici zadýchání při ní ještě spálíte poměrně dost kalorií. S každým krokem, který uděláte, stáhnete lýtkový sval. Tím zmáčknete i žíly, které jím procházejí, a tak pumpujete krev z nohou zpátky k srdci.  Je to zároveň výborný balzám na duši a ideální způsob, jak si vyčistit hlavu. Lékaři mají poměrně přesnou představu o tom, kolik kroků máte denně udělat, abyste si udrželi slušnou kondici. Určitý předěl představuje hodnota 10 000. Tu však pokoří jen málokdo. Ze srovnání s během vychází chůze lépe v tom, že vás ušetří doskoků, které při špatné technice mohou nadměrně opotřebovávat zejména kolena, kyčle a kotníky. Také vás udrží bezpečně v mezích zdravé námahy, které např. při běhu není problém porušit.

Jak konkrétně prospívá chůze od hlavy až k patě

Vliv účinku chůze na hlavu

Zlepšuje okysličování těla od pokožky až po mozek. Zvyšuje produkci a uvolňování endorfinů z mozku. Ty snižují stres, úzkost, depresi. Člověk se cítí lépe.

Vliv účinku chůze na srdce

Posiluje srdeční sval, který pak lépe přečerpává krev. Stimuluje produkci enzymů v srdečním svalu a tím snižuje riziko infarktu myokardu a mozkové mrtvice.

Vliv účinku chůze na břicho

Již po třech měsících pravidelné chůze o objemu průměrně 30 minut denně s intenzitou na úrovni 60% maximální zátěže dochází k zlepšení fyzické kondice, tělesné váhy- na břiše se nehromadí tuková tkáň, která zvyšuje podíl cukru v krvi, krevní tlak, případně i zánět žil-a k projevům pozitivních účinků na organismus.

Vliv účinku chůze na kolena

Chůzí si posílíte kolenní klouby.

Umíme správně chodit?

Nejdříve došlápněte na patu a postupně přenášejte těžiště ke špičce. Odlehčujte patu, následně odpoutejte celé chodidlo od podložky a odrazte se špičkou. Při důsledné chůzi dotahujete a zároveň protahujete zadní stranu nohy, přičemž stahujete hýžďové svaly. Řídící článek při chůzi je palec nohy. Směřuje krok až na jeho konec, a do chůze rázem zapojíte svaly z podélné klenby chodidla a předejdete deformaci palcového kloubu. Zkuste ale krok odvíjet od pevné vnitřní strany paty přes malíkovou hranu, a ve hře budou i svaly utvářející příčnou klenbu.

Účinní pomocníci pro chůzi

Chůze je účinnější s měkčími botami. Pokud se chcete pravidelně věnovat turistice, porozhlédněte se po kvalitní obuvi. Před nákupem zvažte, po jakém terénu budete nejčastěji chodit. Na výlety do lesa, kde jsou pevné chodníky převážně z hlíny, postačí klasická sportovní obuv, která však nesmí snadno promoknout. Na delší túry v horském terénu jsou vhodnější vyšší a pevnější boty. Ty udrží chodidla stabilizovaná. Obuv musí dýchat a zároveň  nesmí promoknout. Ideálním materiálem je kombinace kůže a goretexu. Boty si kupujte odpoledne, kdy už je noha "rozchozená". Nesmějí být příliš těsné, aby při sestupu z kopce prsty nenarážely do přední části. Otestujte si je nejdříve na kratší trase.

Aby mohla mít chůze pro organismus správný efekt

je žádoucí se jí věnovat ve vhodném rozsahu a intenzitě. Pro lepší odhad, kolik člověk nachodí nebo by měl nachodit, slouží přístroje pro měření kroků a ostatních údajů s chůzí souvisejících: krokoměry. Díky nim si můžete oživit své turistické výlety, kdy i pohyb po běžné a stokrát absolvované trase získává nový, zábavnější rozměr.

Jak pracuje krokoměr

Krokoměr využívá mechanického čidla, které zachycuje kinetické otřesy těla, vznikající při chůzi či běhu, a zaznamenává každý ušlý krok. Některé krokoměry jsou vybaveny filtrem, který brání přičítání náhodných pohybů. Po zadání hodnoty délky vlastního kroku spočítá krokoměr vzdálenost během výšlapu či běhání. Přesnost měření závisí na dodržení jednotné délky všech kroků. Pro co nejsprávnější měření se doporučuje nosit krokoměr připevněný na opasku kalhot v oblasti beder.

Vhodný oděv při chůzi

Oblečte se jako cibule

Neznamená to, že se musíte pořádně nabalit. Pod cibulovým principem se skrývá vrstvené oblečení. To znamená, že když je příliš teplo, můžete si jednotlivé kusy svléknout, a když se ochladí, zase si je obléknout. Důležité je, aby byl oděv vzdušný a z příjemného materiálu. Výborná jsou trička, která sají pot, ale nezůstanete v nich mokří. Raději si trochu připlaťte a zajděte si speciální prodejny sportovního oblečení. Investice se skutečně vyplatí. Nohy si chraňte dlouhými nohavicemi, oblečení ale nesmí omezovat pohyb. Garderobu doplňte větrovkou z nepromokavého materiálu. Hlavu si můžete ozdobit praktickým kloboučkem nebo kšiltovkou.

Chůze představuje především relaxaci. Odměnou za pravidelnou chůzi vám pak bude:

  • SRDCE JAKO ZVON A PRUŽNÉ CÉVY
  • SILNÉ KOSTI
  • ŠTÍHLÁ A PRUŽNÁ POSTAVA
  • DOBRÁ NÁLADA
  • DLOUHÝ SPOKOJENĚJŠÍ ŽIVOT

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15186 (rodina-finance.cz#20106)


Diskuze a zkušenosti

vera dvorakova | 26.05.2010 19:33
Nordic wolkin v kazdöm veku Provozuji nordic wolkin 5 let. Chodim v lete i v zime 5 km denne. Plne se shoduji se vsim co bylo uvedeno o pohybove aktivite. Jen bych doplnila nektere zkusenosti, ktere jsem ziskala. Zakladem je spravne dychani. Trvalo mi nekolik mesicu nez jsem se to naucila. Koordinace rukou, nohou a spravne dychani mi neslo. Pred kazdou chuzi aspon 2 hodiny nejist. Spatne se dycha. Pro zeny je dulezita sportovni podprsenka.Kdo chodi pravidelne vi o cem mluvim. Vzorem je pro me 80 leta pani s kterou se denne potkavam.Provozuje chuzi denne a je uzasna.Chtela bych se dozit jejiho veku a vitality.

Fanda | 09.02.2012 21:02
Taktak Zítra začnu taky


Přidat komentář