Automobily a bezpečnost

Jak bezpečné jsou dnešní automobily a co je měřítky hodnocení jejich bezpečnosti? Lze také zvýšit bezpečnost svého již koupeného vozu? V tomto článku najdete obecné rady i způsoby posouzení bezpečnosti vašeho vozu.

Výběr vozu

Říká se, a většinou to platí, že muži** vybírají vozy podle technických specifikací** a** jízdních vlastností** a ženy naopak podle vzhledu a bezpečnosti. Lze nějak rozumně zhodnotit** bezpečnost vybíraného vozu**? Odpověď je jednoduchá. Lze – existuje totiž celá řada indikátorů, ze kterých lze bezpečnost vozu vyčíst. Pokud tedy vybíráte auto, je dobrý nápad si tento článek pročíst a zjistit si, jak je na tom právě vámi vybíraný vůz. Možná budete nepříjemně překvapení, jak málo bezpečné některé vozy jsou, přestože jejich vzhled naznačuje opak.

Obecná pravidla o bezpečnosti vozidel

Obecná pravidla je třeba brát s nadhledem. Nelze v tomto článku předpovídat každou situaci, úhel nárazu nebo případné následky nehody. Tato pravidla tak poskytují určitý směr, kterým se ubírat, ale nikoliv absolutní řešení.

Obecně platí, že čím je auto větší, tím je bezpečnější. Nehovoříme zde o řádu centimetrů nebo metrů, ale o jednotlivých třídách vozů a rozdílech mezi nimi. Lze tak (opět zdůrazňuji, že jen v obecné rovině) říci, že vozy SUV a celkově vyšší vozy, poskytují o něco větší míru ochrany posádky než vozy malé. Mnoho kupujících, kteří volí malá městská vozítka, se tedy vzdává určité míry ochrany. Důvodem je nejen rigidita karoserie, která je jednoznačně u větších vozů větší, ale také výška posedu posádky vozu.

Při pohledu na profil vozu lze říci, že při předním nárazu je pasažér lépe chráněn u vozů s delší přední částí. Je zde totiž větší** deformační pásmo** a tím pádem je energie nárazu pohlcena a nedostane se (nebo spíše dostane v menší míře) až k řidiči a spolujezdci. Všechny dnešní vozy jsou designovány tak, aby se co největší množství energie pohltilo před kabinou vozu. Další spíše platnou poučkou je, že při předním nárazu jsou bezpečnější vozy s motorem vpředu. Toto pravidlo není dnes moc aktuální, protože má motor vpředu drtivá většina běžných vozů. I tak ale je třeba zmínit jej. Pro ochranu při bočním nárazu (který je daleko zrádnější), je dobré zkontrolovat šířku dveří a karoserie. Největší práci ale při těchto nárazech vykonávají airbagy (o těch níže).

Výbava vozidla - bezpečnost

Je otázkou, co by vozidlo mělo mít, aby při nehodě řádně ochránilo pasažéry (pasivní bezpečnost).

Jednoznačně je třeba, aby měl vůz bezpečnostní pásy, a to jak pro řidiče a spolujezdce, tak (pokud je auto má) i pro zadní sedadla.  V roce 2011 již je opravdu namístě, aby auto tuto výbavu, která často představuje rozdíl mezi životem a smrtí mělo. Další jsou na řadě** airbagy.** Doporučuji zkontrolovat jejich počet a umístění. Jak je uvedeno výše, je třeba klást důraz na airbagy boční. I ty mohou rozhodnout o osudu posádky vozu.

Další kategorií výbavy vozidla jsou pak** nástroje aktivní bezpečnosti**. Tato výbava svými funkcemi omezuje riziko havárie.  Jedná se například o senzor slepého úhlu, který řidiče informuje, že se v oblasti vlevo nebo vpravo za vozem, kam řidič nevidí, nachází nějaký vůz. Dalšími podobnými zařízeními jsou pak** systémy aktivní brzdové asistence**, pokud se před vozem objeví nějaký objekt. Ty však většinou fungují jen do relativně malých rychlostí (např. 40 km/h) a navíc nezastaví vozidlo vždy – jejich úspěšnost však není nízká. Tato výbava není dnes stále příliš rozšířená a jedná se o zatím poměrně drahé technologie, takže je na zvážení kupce, zda mu za to stojí je pořizovat. Další systémy pomáhají řidiči držet se v pruhu a podobně. Zde však jde spíše o komfort než o bezpečnost.

Trochu problémem je** zpětné zvyšování výbavy již zakoupeného vozidla**. Toto není příliš častou činností. V této oblasti je myslitelné snad jen zlepšení viditelnosti vašeho vozu zakoupením lepších světel (zde doporučuji kontrolu platných předpisů). Ostatní prvky výbavy většinou natolik souvisí se samotným vozem již od výroby, že jejich zpětné zakoupení není cenově efektivní.

Rating

Pokud se vám nechce** vůz posuzovat** (a navíc ne všechno je vidět a lze vzít na vědomí), je nejsnazším způsobem zjištění bezpečnosti vámi vybraného vozu pohled do tabulek Euro-NCAP. Zde se uděluje několik dílčích hodnocení a pak celkové hodnocení vozu. Nejméně je jedna hvězdička a nejvíce pět. Pětihvězdičkové auto však stále může mít jeden nebo více ukazatelů nižších a proto je dobré si vámi zvažované vozy porovnat ve všech oblastech a ne jen v celkovém hodnocení. Hvězdy se navíc rozdávají v rámci tříd, a proto nelze pět hvězdiček ve třídě „Super-mini“ považovat za stejně vysokou míru bezpečnosti jako pět hvězd v třídě „Large MPV“.  Novější auta také již mohou být testována po menší změně pravidel, kdy se místo hvězd u dílčích kategorií přidělují procenta. Celkové hodnocení je však vždy v hvězdách a přepočet procent na hvězdy také není těžký.

Pokud se chystáte dovést auto ze Spojených států nebo Kanady, může se stát, že tento model nebude** Euro-NCAP** testován nebo bude mít pro severoamerický trh jinou specifikaci. V takovém případě je možné se podívat na výsledky amerického Insurance institute for highway safety (IIHS). U ostatních vozů ale právě vzhledem k určitým rozdílům doporučuji sledovat raději výsledky evropského NCAPu.

Faktor řidiče

Toto je možná trochu zbytečná oblast, ale připomenout ji je asi lepší. I to nejbezpečnější auto ztrácí většinu ze svých ochranných funkcí ve špatných rukách. Pokud si tedy vyberete auto, které se vám z jakéhokoliv důvodu špatně řídí, nebo se v něm necítíte dobře, může to celkově bezpečnost (vaši i ostatních účastníků silničního provozu) značně snížit. Proto nelze než doporučit při výběru auta určitou rozvahu a hlavně vše zvažovat v kontextu řidiče, který bude auto řídit.

Cena vozidla

Samozřejmě je otázkou, zda se za bezpečnost vyplatí připlácet. Dnes již většina aut vzhledem k vysoce nastaveným standardům bezpečnosti má základní a v mnoha případech i pokročilé prostředky ochrany posádky. Auto, které má vysoké hodnocení bezpečnosti totiž může být horší v mnoha jiných ohledech (např. velikost kufru, spotřeba, výbava atd.). Je tedy na zvážení kupce, zda je prioritou bezpečnost nebo použitelnost, výkon či jiné vlastnosti. To se asi bude odvíjet od toho, kdo v autě bude jezdit. Pokud budou často autem brány do školy děti, jistě je správné vnímat jako hlavní vlastnost právě bezpečnosti.

Při** výběru auta** rozhodně stojí za to se alespoň částečně řídit údajnou bezpečností vozu. Sice je správné se snažit, aby nikdy k praktickému testu bezpečnosti auta nedošlo, ale jako mnoho věcí v životě, to nejde vždy ovlivnit. Až vám pak auto někdy zachrání život, budete rádi, že jste si ho vybrali a bezpečnosti se při výběru auta věnovali a brali ji na vědomí.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id15182 (rodina-finance.cz#23326)


Přidat komentář