Těhotenský jídelníček

Může se Vám zdát, že se během těhotenství musíte naučit mnoho nových věcí ohledně správného stravování. Výživa během těhotenství je velmi důležitá a nastávající maminka by měla přemýšlet o živinách, které potřebuje jak ona, tak dítě pro zdravý vývoj.

Tento článek se Vám pokusí poradit, jak na to.

Pro zdravé kosti miminka konzumujte mléčné výrobky a sardinky

Nastávající maminka by měla denně přijmout 1000 mg vápníku, který pomáhá dítěti k silným kostem a zubům. Nedostatek vápníku by mohl ohrozit nejen dítě, ale i Vás. Může způsobit úbytek kostní hmoty a také poškodit Vaše zuby. Mezi zdroje vápníku patří cereálie obohacené o vápník, ovesné vločky, sardinky a mléčné výrobky.

Těhotenský jídelníček

Ať už čekáte vaše další miminko, nebo jste prvorodička i tak víte, že kvalitní stravování během těhotenství ovlivňuje nejen váš, ale i zdravotní stav miminka. Ne vždy ale sami nejlépe víme jak správně sestavit jídelníček a jakým potravinám se naopak vyhýbat.

Jídelníček na míru Praha

Existuje mnoho nespokojeným lidí, kteří bojují s nadbytečnou váhou či naopak by rádi nějakou tu svalovou hmotu nabrali. Hodně lidí to zpočátku zkouší drastickými dietami nebo se řídí radami z časopisů nebo internetu, ale ne všem nakonec taková cesta přináší ovoce a dlouhodobý efekt. Proto je nejideálnější cesta nechat si poradit od odborníka, který vám navíc sestaví jídelníček na míru, který vám bude stoprocentně vyhovovat. Samozřejmostí je to, že i přes velkou důležitost správného stravování je vhodná i nějaká pohybová aktivita.

Výživový poradce Praha

  • poradenství pro výživu a suplementaci pro rekreační i vrcholové sportovce – cílem je dlouhodobá spolupráce, systematické úpravy stravy a suplementace v závislosti na období (přípravné, soutěžní), fyzické i psychické zátěži a aktuálního zdravotního stavu
  • nastavení zdravého životního stylu
  • sestavování stravovacího režimu a suplementace na základě zdravotního stavu, výsledků analýzy stopových prvků apod.
  • sestavování programů na redukci hmotnosti

V dnešní době se slovo fitness dostává do popředí a lidé, kteří si mysleli, že do posilovny chodí jen blázni, kteří zvedají kusy železa a chtějí mít velké svaly, jsou na velkém omylu. Není to jen o svalech, ale především o:

  • zpevnění a protažení těla
  • redukci váhy
  • zdravém jídelníčku
  • dobrém pocitu po cvičení
  • psychickém odpočinutí
  • a především seznámení s lidmi podobných zájmů

Zázračné pilulky a diety u kterých nemusíme cvičit a můžeme jíst co chceme nefungují. Z logického hlediska vždy, když chceme zhubnout, tak výdej energie musí být větší než příjem. Což znamená, že polykat tablety večer u svého oblíbeného televizního pořadu před stolem obloženým vynikajícími vepřovými koleny a tučných sýrů, a usínat s pocitem, že ráno budete o 5 kg lehčí, není ta správná úvaha. Způsobů, jak aktivně strávit čas, je mnoho. Ale co když přijde zima. Brzy tma, energie na bodu mrazu a jediné myšlenky, které nás napadají jsou jak se co nejdříve dostat v přeplněných metrech a tramvajích domů. Po čase zjistíte, že ručička vaší osobní váhy je zase o trochu výše a to ještě nepřišly Vánoce, plné cukroví, alkoholu a jiných nezdravých věcí. Záda vás začínají bolet a únava je taková, že ji musíte zahánět alkoholem.

Na ranní nevolnost se osvědčil toast, jablko a zázvorový čaj

Ranní nevolnost nepostihuje všechny těhotné ženy, a ani se u žádné těhotné ženy neprojevuje stejně, proto neexistuje žádná univerzální metoda, která vás ranní nevolnosti zbaví. Pokud budete ale jíst v pravidelných tří hodinových intervalech, udržíte si stálou hladinu cukru v krvi. Neklesající hladina cukru v krvi zabraňuje nevolnosti. Zkuste ráno ještě před vstaním z postele sníst nějaký toast. Pokud Vás trápí nevolnost během dne, zkuste rýži, bramborovou kaši nebo jogurt. Někomu pomáhá meloun, nebo vůně mentolu.

Pro správný růst a obnovu buněk Vašeho miminka konzumujte kuře, jogurty a ořechy

Potraviny bohaté na bílkoviny jsou důležité pro obnovu Vašich tkání a stejně tak pro správný růst Vašeho miminka. V těhotenství potřebujete zvýšit příjem bílkovin, které jsou potřeba pro růst placenty, zvětšující se ňadra, dělohu i objem krve. Zařaďte tedy do svého jídelníčku fazole, vejce, ryby, ořechy libové maso a mléčné potraviny.

Pro správný vývoj mozku dítěte je potřeba konzumovat ryby, olivový olej a avokádo

Denní příjem kalorií by se v případě těhotné ženy měl z 25% - 30% skládat ze zdravých tuků, které jsou zodpovědné za správný vývoj mozku a centrální nervové soustavy. Nejlepší tuky obsahují ryby, jde o omega-3 mastné kyseliny, které se vyskytují především u ryb žijících ve studených vodách jako je losos. Do svého jídelníčku také zařaďte ořechy, olivový olej, ryby a avokádo.

Čočka jako prevence vrozených vývojových vad

Vitamín B a kyselina listová mohou snížit riziko výskytu vad neurální trubice u plodu. Doporučuje se přijímat 400 miligramů kyseliny listové denně, a to již před těhotenstvím. Pokud tedy plánujete otěhotnět, hlídejte si tuto kyselinu ve Vaší stravě. Během těhotenství je potom doporučená denní dávka kyseliny listové 600 miligramů. Mezi potraviny, které byste měly konzumovat patří listová zelenina, hrášek, pomeranče, melouny, čočka a cizrna. Dále se kyselina listová nachází i v prenatálních vitamínech.

Jahody a paprika slouží jako prevence předčasného porodu

Příjem vitamínu C, přibližně 80 miligramů denně, může oddálit předčasný porod. Potraviny bohaté na vitamín C navíc pomáhají při vstřebávání železa, které je důležité při tvorbě hemoglobinu a přenosu kyslíku po těle. Mezi zdroje vitamínu C patří brokolice, citrusové plody, rajčata a mango, jahody a paprika.

Libové červené maso a špenát jsou zodpovědné za správnou tvorbu červených krvinek

Během těhotenství se potřeba železa zvýší přibližně dvakrát, tedy na 27 miligramů za den. Nedostatek železa by mohl vést až k anémii. Železo totiž produkuje hemoglobin v červených krvinkách, který přenáší kyslík do tkání i do plodu. Na podporu krvetvorby mají také vliv vitamíny B6 a B12. Potraviny bohaté na železo je libové červené maso, špenát, zelená listová zelenina, játra a melasa.

Celozrnné potraviny a dostatek vody jako prevence zácpy

Větší přísun železa, stejně jako samotné těhotenství může vést k zácpě. Proto se jí snažte předejít konzumací vlákniny. Doporučená denní dávka vlákniny pro těhotnou ženu je přibližně 30 gramů. Nezapomeňte také na dostatečný přísun tekutin. Nejlepší je přitom neperlivá voda. Mezi potraviny obsahující vlákninu patří celozrnné pečivo, fazole, ovoce a zelenina.

Pro správný vývoj svalů a orgánů Vašeho miminka konzumujte vejce, fazole a hovězí maso

Bílkoviny jsou stavební látkou našeho těla, a tudíž během těhotenství budete muset dbát na jejich dostatečný příjem. Doporučená dávka bílkovin během těhotenství je 60 – 70 gramů denně. Strava bohatá na bílkoviny je důležitá zejména v posledním trimestru. A navíc, potraviny bohaté na bílkoviny obsahují také velké množství železa a zinku. Do své stravy zařaďte mléčné potraviny, libové maso, ryby, vejce a fazole.

Mléko s obsahem vitamínu D je prevencí osteoporózy

Pokud bude ve Vaší stravě chybět dostatek vápníku, Vaše dítě si jej bude brát z Vašich kostí, což může vést k nebezpečnému snížení kostní hmoty a zhoršení kostní tkáně. Kromě již zmíněných 1000 miligramů vápníků denně budete muset konzumovat i vitamín D, bez něhož se vápník nemůže vstřebávat. Mezi potraviny obsahují dostatek vápníku patří například rybí tuk, žloutky, losos, sardinky a sleď.

Závěrem – Těhotenský jídelníček

Pokud jste v jiném stavu, je důležité jíst pestrou stravu. Ta by se měla skládat alespoň ze tří porcí mléčných výrobků denně, 2 – 3 porcí bílkovin, 3 porcí ovoce, 4 porcí zeleniny, a z 9 porcí potravin ze skupiny pečiva, cereálií, rýže a těstovin. Během těhotenství je také důležité brát prenatální vitamíny na jejichž výběru se poraďte s Vaším lékařem.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id14935 (rodina-finance.cz#21682)


Diskuze a zkušenosti

Káťa | 30.10.2015 21:29
Ahoj, jsem ve 2hem měs. Potřebovala bych za včasu :D udělat jídelníček na míru pro tehulky? Kačka

Zuzka T. | 10.12.2015 14:37
Ahoj, snažím se marně dovolat slečně Fialové...může se mi někdo ozvat ohledně jídelníčku?


Přidat komentář