Rodičovská není dovolená

Říkáte si, koho napadlo slovní spojení mateřská dovolená, rodičovská dovolená? Ten, kdo byl na mateřské a rodičovské, totiž moc dobře ví, že o dovolené, jako takové, nemůže být řeč. Sice se nechodí do práce, ale nejedná se o sezení s nohami nahoře.

Možnost být s dítětem, kdy nejvíce potřebuje naši blízkost, je k nezaplacení. Můžeme být svědky, jak se z miminka postupně stává malý človíček, který si utváří svoji osobnost. Jsme u jeho prvních úspěchů, ke kterým mu pomáháme. Říká se, že s dětmi je radost i starost. V podstatě, i když dítě dospěje, stále bude naším synem, dcerou a budeme se o svého potomka zajímat, strachovat se o něj, těšit se z jeho životních úspěchů.

Míra stereotypu den za dnem

Především v prvních týdnech, měsících, kdy budete na mateřské, rodičovské, budete mít pocit, že jste nastoupili do kolotoče, který se skládá ze shodných zastávek. Během dne budete miminko několikrát přebalovat, krmit, chovat, uspávat, večer koupat. Kromě toho, je tu ještě starost o domácnost, která skýtá vyprání plenek, kojeneckého oblečení, usušení a vyžehlení vypraného prádla. A pak je tu trocha toho každodenního úklidu v domácnosti, vaření oběda, nebo večeře pro Vás i ostatní členy rodiny. Den za dnem pak můžete upadnout do stereotypu, který Vás může do jisté míry ubíjet a vyčerpávat. Jak se z něj vymanit a užít si rodičovskou?

Nesnažte se být super ženou/mužem

Čím je charakteristická super žena, či super muž? Zvládá bravurně péči o dítě, domácnost. Navíc je jedinec stále upravený, usměvavý. Prostě dokonalost sama. Je však dokonalost a bezchybnost to, o co Vám jde? Nebo spíše chcete mít spokojené dítě a manželství? Některá práce bezpochyby může počkat. A že nemáte stále účes podle posledního módního stylu? Vždyť jste přeci „na dovolené“.

Vylaďte si úsměv na tváři

Péče o malé dítě, domácnost od Vás vyžaduje spoustu energie a času. A pokud máte děti dvě, jedno zda dvojčátka, nebo je mezi dětmi určitý věkový rozdíl, o to více je zapotřebí se umět jaksepatří „otáčet“. Není pak divu, že jsou chvíle a dny, kdy padáte únavou a o úsměvu nemůže být ani řeč. Jenže úsměv se promítne do celkové Vaší nálady.

Vaší náladou ovlivníte i dítě

Navíc samotné dítě z Vás vycítí, v jakém jste rozpoložení. Jste-li nevrlí, podráždění, pak Vaši náladu můžete i přenést na Vašeho potomka. Budete-li Vy spokojení a dobře naladěni, pak to samé můžete očekávat u dítěte. Krom toho, budete lépe zvládat těžkosti a malé nehody, příhody, které Vás mohou lehce potkat – rozlité pití, jídlo po celém prtěti, jen ne v puse, počůraná postýlka, rozbitá památeční váza aj.

Miminko spí – také se natáhněte

Že jste o této „rádoby radě“ již četli a slyšeli několikrát? Říkáte si, že je škoda, abyste jedinou volnou chvíli, kdy nemusíte běhat kolem prcka, měli využít na lenošení a spaní? Místo toho se například vrhnete do vaření, zametání, vytírání, praní, žehlení? Jenže pamatujte na to, že bez patřičného odpočinku, budete čím dál unavenější. Za pár dnů, týdnů maximálního výkonu, můžete být doslova „na dně“. Nemusíte jít hned spát každý den. Ale lehnout si během dne jednou za dva dny, Vás výrazně posílí.

Nechcete jít spát, pak ale relaxujte

Nechcete jít spát, když se Vám podaří malého caparta uspat? Dobře, ale není zrovna ideální, pokud se vrhnete do některé z domácích prací. Naopak si užijte tuto volnou chvilku, ať už se jedná o půl hodinu, hodinu, či dvě. Začtěte se do Vaší oblíbené knihy, nebo si pusťte film. Dělejte prostě to, při čem si odpočinete a nebudete splňovat určité cílové mety.

Pitný režim je důležitý i u Vás

Snažíte se, aby Vaše maličké pilo pravidelně a mělo dostatek mléka, čaje, případně ovocné šťávy? Nezapomínáte však na sebe? I pro Vás platí, že je důležité dbát o pitný režim, zvláště, kojíte-li. Pro doplnění pitného režimu, který by měl být nejméně v množství 2 l tekutin, je vhodná čistá voda a bylinkové čaje. Černý, zelený čaj pijte maximálně v množství dvou šálků za den.

Dopřejte si lahodný, uklidňující šálek čaje

Jste přetaženi, podrážděni? Pak si místo další kávy uvařte voňavý a blahodárný bylinkový čaj. Zvolit můžete například mateřídoušku, levanduli. Výborný je také maliník, chmel. Do čaje můžete také přidat špetku majoránky. Uvidíte, jak čaj získá hned jinou vůni i chuť. A jste-li zvyklí sladit, pak místo běžného cukru zvolte lžičku kvalitního medu.

Čerstvá zeleninová šťáva Vás postaví na nohy

Disponujete odšťavňovačem? Pak si připravte čerstvou mrkvovou šťávu. Přidejte do ní pár kapek citrónu. Uvidíte, jak pocítíte příliv energie, která se Vám s každým douškem vlije do každičké části Vašeho těla.

Káva je možná, ale ne silná

Doslova se Vám již v poledne, nebo odpoledne klíží oči únavou? Přemýšlíte co udělat, abyste „vydrželi“ až do večera? Můžete si připravit Vaši oblíbenou kávu. Jen není dobré se řídit, že čím více, tím lépe. Udělejte si kávu, kterou si připravujete i obvykle. Nepřidávejte si do šálku větší množství kávy. Naopak byste totiž mohli být ještě více unaveni. A co víc, příliš mnoho kofeinu by mohlo mít i negativní vliv na Vaši náladu. K podrážděnosti byste měli jen kousek.

I jídlo je důležité, nejen pitný režim

Vedle doplnění množství tekutin, se ani neodbývejte v jídle. Nemusíte si hned vařit každý den nějaké složité jídlo. Ostatně, kdo by na to měl čas. Můžete si však připravit chutné jídlo, kdy jeho složky budou tvořit celozrnný chléb, máslo, čerstvá zelenina, mléko. Místo másla si také můžete připravit rychlou, zato chutnou tvarohovou pomazánku s pažitkou.

Jídlo ano, ale pozor na cukr

Místo svačiny si dáte kousek čokolády, oplatky, hrst gumových medvídků? Sice z takových pokrmů načerpáte energii, ale jen v počáteční fázi. Jakmile odezní působení cukru, pak naopak pocítíte větší únavu. Není snad ani nutné připomínat, že po sladkostech se nemusíte těšit ze štíhlé siluety.

Potraviny pro navození dobré nálady

Stěžejní úlohou potravin je sice zasycení. Dokážou však mnohem více. Mezi potravinami najdete i takové, po kterých se budete cítit spokojenější, uvolněnější a klidnější. Do Vašeho jídelníčku můžete zařadit například ořechy (vlašské, lískové, mandle), semínka (sezamová, dýňová, slunečnicová), luštěniny (cizrnu, hrách, čočku, fazole), ryby, vejce, špaldu, citron, bazalku, skořici, vanilku.

První pokusy o samostatné jídlo u dítěte

Jednou k tomu přijde, když se malý drobek bude učit samostatnému jedení. Poznáte to celkem lehce. Začne se natahovat po lžičce, kterou ho budete krmit. Počítejte s tím, že prvních pár pokusů dopadne tak, že bude jídlo spíše na něm, na krmicí židličce, na zemi, než v bříšku. Obrňte se trpělivostí a berte to s humorem. Mějte u sebe připravené jednorázové kuchyňské utěrky, kterými pak lehce očistíte „místo činu“.

Dívejte se na svět pozitivně

Slyšeli jste rčení „neberte život příliš vážně, stejně z něj nevyváznete živí“? Možná se Vám to zdá příliš morbidní, nicméně, je to fakt. Život je vskutku příliš krátký a vzácný na to, abyste byli po jeho většinu času nahněvaní, smutní, negativně naladění. Je možné se přeci těšit z každé maličkosti. Připomínejte si stěžejní a jedinečné momenty ve Vašem životě, jako je například maturita - maturitní ples – promoce - požádání o ruku - svatba - moment, kdy jste se dozvěděli, že čekáte miminko – zařizování dětského pokojíčku - narození dítěte aj. Věřte, že ne všichni se mohou radovat, jako Vy.

Snažte se vyvarovat hádek

Jste-li po celý den sami s dítětem až do večera, je celkem pochopitelné, že nebudete zažívat jen růžové období. Není však ideální, pokud, jakmile přijde druhý z partnerů domů, hned spustíte „vyřídilku“. Budete říkat, co je třeba udělat, proč není tamta věc udělána, o kterou jste žádali před určitou dobou aj. Hádky jsou to poslední, co Vám pomůže se dostat do tolik potřebné rovnováhy a harmonie. Místo hádek s partnerem/kou v poklidu prodiskutujte, jakou pomoc očekáváte, potřebujete aj. Vyčistíte tím houstnoucí ovzduší. Druhý z partnerů, který je v práci, nemusí vůbec tušit, jaké napětí a krize se ve Vás může hromadit.

Zachování chladné hlavy, když se dítě vzteká

Když se něco nedaří, jste jen kousek od toho, abyste „vybuchli“, zhluboka se nadýchněte. Pokud se Vám malé dítko začne doma vztekat, není moc výchovné ho seřezat. Místo toho se nadýchněte a Vy sami jděte do jiné místnosti, abyste překonali prvotní pocit ho plácnout. Mějte však dítě pod kontrolou, aby něco nevyvedlo. I když je tzv. vzdorovacím období kolem druhého roku věku dítěte, může se začít jeho osobnost a nátlak na Vás projevovat mnohem dříve.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id14942 (rodina-finance.cz#23396)


Přidat komentář