Jak na spánek v těhotenství

Většina nastávajících maminek se během těhotenství potýká s problémem usínání, nedostatečným spánkem, či naopak neustálou únavou. Každý trimestr je jiný nejen pro vývoj Vašeho miminka, ale i pro Vás. Poradíme Vám, jak si dopřát kvalitní spánek.

Pomožte spánku a bojujte proti bolesti zad

V této lékárně najdete vše co hledáte. Nakupujte v pohodlí domova a z jednoho obchodu.

Lékárna Vám nabízí mimo klasického lékárenského sortimentu především sortiment, zabývající se těhotenstvím a vše kolem tohoto nejkrásnějšího období ženy - matky.

Nabízíme Vám:

  • kosmetiku pro těhotné a kojící matky
  • kosmetiku pro miminka
  • kojeneckou mléčnou výživu
  • monitor dechu
  • potravinové doplňky pro těhotné a kojící ženy
  • digitální ušní a čelní teploměr
  • elektrický sterilizátor
  • inhalátor
  • tonometr
  • bandáže
  • anatomicky tvarovaný polštářek z paměťové pěny
  • solné dýmky
  • stimulátory proti bolesti, na relax a proti stárnutí
  • zeštíhlující náplasti

Spánek je nutný v každém období maminky, ať už je to na počátku těhotenství, nebo na jeho konci. Jako nastávající maminka byste měla každopádně více odpočívat a dobře spát, abyste vše zvládla. Nejspíše budete také muset v pozdějším stádiu těhotenství změnit polohu při spaní, a to kvůli rostoucímu bříšku.

Spánek v prvním trimestru

Stává se Vám nyní, že často usnete ještě před koncem Vašeho oblíbeného filmu? Oči se Vám najednou samy zavřely? Stává se Vám toto často, i když dříve jste spíše byla noční pták? Nyní ale čekáte děťátko. První trimestr představuje pro organismus těhotné ženy z hormonálního hlediska největší zátěž. Vaše tělo si teprve zvyká na veškeré změny, kterými procházíte. Jste najednou unavené a vyčerpané. Cítíte neustálou ospalost, malátnost. Pokud je to možné a dovoluje to Váš denní režim, nebraňte se známkám Vaše těla a naslouchejte mu, spěte tak často, jak to jen půjde. Přes noc je ideální, budete-li spát minimálně 8-9 hodin. Přes den si alespoň na hodinu zdřímněte. Například, když přijdete z práce. Můžete pociťovat jen silnou únavu, ale spát se Vám nebude chtít. V tom případě se natáhněte a v klidu relaxujte. Přečtěte si pěknou knihu, poslouchejte oblíbenou hudbu. Pokud Vás přepadne silná únava během dne, když jste v práci, pomozte si protažením a krátkou přestávkou. Dojděte si na čerstvý vzduch, je-li to možné.

 

Kofein v těhotenství

Nesnažte se únavu překonat některým kofeinovým přípravkem, jako je káva, černý čaj, kola apod. Kofein Vám v těhotenství rozhodně neprospívá. Na druhou stranu sklenka vychlazené koly Vám může pomoci od pocitu na zvracení. Těhotenství přináší výrazné psychické změny, můžete tak být obětí úzkostných stavů, které naruší Váš spánek. Můžete pociťovat obavy, že své dítě nebudete mít dost ráda. Může Vás zneklidňovat, že Vám začíná zcela jiný život. Úzkosti tohoto typu jsou však zcela normální. Jiná situace je u ženy, která otěhotněla nechtěně, nebo ji opustil partner.

Spánek v druhém trimestru

U většiny nastávajících maminek únava, malátnost a vyčerpání ustane na konci prvního trimestru. Již nebudete tolik pociťovat nutkání si během dne lehnout a spát. Počátek druhé třetiny těhotenství je obdobím zklidnění ve všech směrech. Nepříjemnosti počátečních měsíců, jako je nevolnost, úzkost, ustaly. Bříško se Vám začíná zaoblovat a brzy ucítíte, jak se Vaše děťátko hýbe. O to více se však snažte chodit spát brzo večer. Rozhodně uléhejte ke spánku před půlnocí. Tato doba je důležitá pro spánek, který je nejintenzivnější. V druhém trimestru Vám ještě tolik nepřekáží rostoucí bříško, můžete tak spát prakticky v jakékoliv pozici, která je Vám příjemná. Nemusíte se obávat, plod miminka se přizpůsobí Vaší poloze během spánku, aniž by byl stlačen.

Spánek ve třetím trimestru

Tak, jak se blíží termín porodu, tak máte čím dál větší potíže, se dosyta vyspat. Vyskytuje se u Vás častější probouzení ze spánku, které je vyvoláno pohybem plodu, pocitem nepohodlí ze zvětšeného bříška anebo sny. Bříško máte čím dál větší, cítíte se nemotornější. Pořiďte si kojící polštář, který oceníte právě v tomto období. Bude Vám skvělým pomocníkem nejen při podložení nohy při spaní, ale později jej oceníte i při kojení Vašeho miminka. Nejvhodnější poloha ke spaní je na boku, naopak není vůbec vhodná poloha na bříšku. Budete-li spát na pravém boku, nezatížíte tolik srdce. Budete-li spát na levém boku, zlepšíte průtok krve a podpoříte činnost ledvin. V posledním trimestru častěji chodíte na toaletu, je to způsobené tím, jak miminko tlačí na Váš močový měchýř. Snažte se zhruba jednu hodinu před spaním již nic nepít. Vhodné je také užití přírodní kosmetiky, kdy Vám éterické oleje přinesou tělesnou úlevu, harmonizují psychiku a emoce. Dopřejte si také speciální masáž pro těhotné, která Vás uklidní a uleví bolavým zádům. Masáž si však nechte udělat od specializované osoby.

Co škodí dobrému spánku v těhotenství

Během celého těhotenství se snažte odbourat nebo co nejvíce omezit:

  • kávu a jiné kofeinové nápoje
  • černý čaj
  • těžko stravitelná jídla
  • hluk
  • psychické potíže

V žádném případě neberte žádné prášky na spaní. Ty by mohli uškodit Vašemu miminku.

Bylinky pro dobrý spánek těhulek

Bylinky, které Vám pomohou navodit sladký spánek:

  • kozlík lékařský,
  • meduňka lékařská,
  • máta peprná

Tipy pro dobrý spánek v těhotenství

Nepřichází-li spánek, zkuste pár tipů, které by Vám mohly pomoci:

  • procházka před spaním na čerstvém vzduchu,
  • příjemná sprcha nebo koupel,
  • kvalitní matrace,
  • lehká masáž spánků,
  • v průběhu dne zásobujte Vaše tělo spoustou tekutin. Hodinu před spaním však již nic nepijte,
  • pokud máte v těhotenství problémy s pálením žáhy, spěte s hlavou podloženou polštáři,
  • dejte si před spaním sklenku teplého mléka s medem,
  • pokud to jde, vyhněte se kořeněným, kyselým a smaženým jídlům, která mohou Vaše symptomy zhoršovat.
  • v těhotenství máte také kvůli hormonům lehce zvýšenou teplotu těla, a proto se Vám může hůře usínat. Ložnici dostatečně vyvětrejte. Čerstvý a chladný vzduch napomůže k Vašemu spánku. Dbejte také, abyste měla v ložnici dostatečně vlhký vzduch. Můžete použít zvlhčovače vzduchu, nebo si dejte do pokoje nádobu s vodou, či mokrý ručník na topení,
  • vyhýbejte se kuřákům. Jako pasivní kuřák budete totiž vystavena stejným účinkům nikotinu jako samotní kuřáci. Nikotin škodí nejen Vám, ale i zdraví dítěte,
  • přes den noste speciální kompresivní punčochy. Přispívají k udržení zdravých žil a omezí Vaši potřebu chodit často v noci na malou, protože brání zadržování tekutin v těle, které pak Vaše tělo v noci odvádí ven,
  • snažte se dýchat nosem. Jako těhotná žena můžete mít oteklou nosní sliznici. Díky tomu se Vám může hůře dýchat a Váš spánek tak trpí. Pomůžete si vyšším polštářem, nebo užívejte fyziologický roztok mořské vody ve spreji.

Pokud již několik nocí nemůžete spát a cítíte se velmi unavená, požádejte o pomoc svého lékaře. Nedostatek spánku se může velmi negativně odrazit na zdraví Vašem i miminka.

Co značí sny v těhotenství

Vaše noci mohou být rušné díky nepříjemným snům. Pro změny, které v organismu probíhají, je těhotenství obdobím velmi bohatým na sny. Ty se někdy mění v děsivou, noční můru, ve kterých se odrážejí nejrůznější podvědomé obavy: strach z narození postiženého dítěte, strach z porodu, strach, jak zvládnete péči o dítě, strach, že již pro manžela nebudete nikdy atraktivní apod. Nelekejte se, tyto obavy jsou zcela přirozené a normální. Pokud Vás tyto sny trápí i během dne, pohovořte si o nich se svým lékařem, nebo je konzultujte na předporodních kurzech. Sny mohou vyjadřovat pocity, se kterými se nedokážete jako nastávající matka vyrovnat, nebo si je neuvědomujete, ale jsou ve Vašem podvědomí.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id14919 (rodina-finance.cz#20200)


Diskuze a zkušenosti

kateřina tučková | 24.08.2010 09:01
usínání Na to se dá doporučit pohyb, správné cvičení, pobyt na čerstvém vzduchu, správný pitný režim a správná-vyvážená strava. Dále též bylinky, enzymy, curenzym apod..


Přidat komentář