Chip tuning, zvýšení výkonu, snížení spotřeby

Co každý majitel ocení u svého automobilu? Samozřejmě to budou jízdní vlastnosti a spotřeba paliva, hlavně však muži - ač se to nezdá, své nadupané miláčky vidí rádi nablýskané a vyšperkované. Co nabízí dnešní trh - tuning, chiptuning a další vychytávky.

Chip tuning, zvýšení výkonu, snížení spotřeby

Pro osoby neznalé tohoto názvosloví

Tuning je slangový výraz pro vzhledové nebo výkonnostní vylepšení nějakého stroje, nejčastěji používaný ve spojení s automobily a počítači. Anglické slovo tuning znamená přizpůsobování, ladění. Chiptuning je optimalizace parametrů, které jsou uloženy v paměti řídící jednotky motoru. Tu používá většina moderních automobilů. Touto změnou dat v chipu řídící jednotky dosáhneme okamžitého zvýšení výkonu a točivého momentu a ve většině případů zároveň úspory paliva.

Co je to vlastně chiptuning?

Chiptuning je změna dat v datových tabulkách paměti EPROM, EEPROM řídící jednotky (chip) za účelem dosažení optimálních hodnot nastavení důležitých parametrů chodu motoru, jako je například předstih zážehu, množství paliva vstříknutého do spalovacího prostoru, plnící tlak u zážehového motoru, nebo také předstřik a délka vstřiku a počet jednotlivých vstřiků a plnící tlak u vznětového motoru, vše ve vzájemných závislostech na provozních podmínkách daného motoru, jako je teplota motoru, velikost otevření škrtící klapky, teplota a množství nasávaného vzduchu, teplota paliva, nadmořská výška a podobně.

Co tedy chiptuning přináší?

Za prvé své výkon Vašeho motoru může zvýšit až o 6 až 11% točivý moment lze tímto zásahem zvýšit u amosférických – neboli bleskových zážehových motorů až o 10 až 14%. Díky vyššímu tlaku turbodmychadla se nárůst výkonu u přeplňovaných motorů zvýší dokonce o 20 až 35%. A jak je s pohonnými hmotami? Buď je spotřeba zachována v lepším případě dojde k jejímu snížení. To vše se děje při zachování hodnot výfukových plynů a životnosti motoru.

Výrobci sestavují parametry tak aby vyhovovali mnoha požadavkům. Nevědí, zda si vůz koupí v Africe, ve Švédsku nebo v České republice – všude vládnou jiné klimatické podmínky. Dál musí předpokládat, že někdo bude tankovat vysoce kvalitní a druhý naopak nekvalitní palivo...

Proto je datové pole nastaveno na průměr – tím však využívá jen určitá procenta svých možností. Chiptuning tak lidově řečeno dokáže z vozu vymáčknout maximum jeho síly. Odborník dokáže přečíst možnosti Vašeho vozu a nastavit je pro optimální využití.

Tuning auta u odborníka

Odborníci s osmiletou tradicí v zemích jako je Holandsko, Belgie, Lucembursko, Švýcarsko mohou nabídnout zkušenosti v oblasti tuningových úprav vozidel. Pro tyto úpravy by jste prakticky nikam jinam než k odborníkům chodit neměli. Každý typ automobilu má specifické parametry. Technici a programátoři speciálně vyškolení v tomto oboru jsou zárukou, že finanční prostředky za tyto služby vynaložené budou dobrou investicí.

Pro diagnostiku je nutno použít zařízení jako Flasher a Kess, pro každý druh vozu je specifické. 100% úspěšnost je možná jen s kvalitním vybavením provozovny. Pro mnoho majitelů je také povzbuzující, že původní hodnoty software je možné uchovat na serveru a vždy je možné vše vrátit do původního stavu.

Proč stejné služby nabízí konkurence výrazně levněji?

Pokud je cena konkurence výrazně nižší, je to pro nás konkurence pouze cenová, kvalita jejich produktu i následná péče o zákazníka je ve většině případů velmi nízká, jsou případy, kdy následkem špatně postaveného softwaru dojde k poškození i celého motoru.

Jaké jsou ceny chiptuningu?

Zde orientačně lze říci, že záleží na palivu a obsahu vozu. Cenové rozpětí je mezi 5 000 až

19 000 Kč. Jak provedenou změnu poznáte? Jednak je Váš vůz podstatně pružnější, lépe zrychluje, dosahuje větší maximální rychlost.

Doporučujete použití tzv. sportovního vzduchového filtru?

Lze mýt motor tlakovou vodou?

Mohu u svého motoru TDI/TDI PD používat bionaftu?

Nezvýší se spotřeba paliva?

Tuningové úpravy auta

Úpravy automobilů se dělí na několik kategorií.

  • Perforace
  • Styling
  • Audio tuning
  • Virtuální tuning

Jaký je mezi nimi rozdíl? Perforace se zabývá výkonem – brzdy, motor, podvozek, váha vozu, turba kompresor . Oproti tomu styling má za úkol designové načančání automobilu. Jde o exteriér i interiér vozu. Pokud do rukou dostane odborník například starší vůz Škoda Rapid, může po tuningové úpravě vyjet z autodílny skvěle vypadající, znějící a obdivuhodný kousek. Audio tuning je o zabudování audio aparatury, jistě jste již zažili, že nejdříve slyšíte hudbu a až za notnou dobu vyjede z poza rohu automobil – tak v takovém případě je s vysokou pravděpodobností „vytuněn audiotechnikou“. Poslední je vitruální tuning, kde se jedná pouze o úpravu vozů na fotografiích.

Možnosti úpravy vozu při stylingu?

  • Podsvícení vozu – na podvozek se připevní neonové trubice, které osvětlují vozovku pod automobilem

  • Samolepky – Váš vůz může být ozdoben nejrůznějšími velikostmi a barvami – včetně stínování skel

  • Přítlačná křídla – tyto spojlery jsou jen pro oko a nemají funkčního významu

  • Výfuky – pro vyšší hlučnost motoru se vyměňují výfuky, montují se laděné svody s vyšším průřezem. Také sportovně upravené výfuky slyšíte dříve, nežli auto vidíte :-)

  • Xenonová světla – stará světla se jednoduše nahradí xenonovými výbojkami

Sportovní sedačky dobře vypadají, řidiče drží jsou nevhodné pro běžný provoz protože nejsou příliš pohodlné

Litá kola neboli elektrony

Krásnou ozdobou jsou na každém voze litá kola. Jejich koupě se nebrání nejeden majitel vozu, aniž by myslel na tuning, zkrátka nádherně zdobí každý vůz. Jejich cena je v rozpětí 2 000 Kč do 50 000 Kč podle nejrůznějších parametrů. Pozor, aby kola která si kupujete byla homologovaná.

  • První důležitý parametr je vybrat správný průměr – pokud vyberete například 18“ palcová kola, tak musíte koupit také nové pneumatiky.
  • PCD znamená kolik děr je na kružnici
  • ET značí zális – udává vzdálenost jak moc nebo málo bude koukat z pod blatníku

Airbrush americká retuš

Nemůžeme se zapomenout zmínit o americké retuši, kterou si nechávají majitelé aut, motorek, kamionů ...zkrášlovat své nadupané miláčky. Tato technika je založena na malování pomocí stříkacích pistolí s různými průměry stříkacích trysek. Fixírka je ruční nástroj na nanášení kapaliny stříkáním barvy na povrch předmětu. Foukáním vzduchu do vodorovné trubice a podtlakem vysávání kapaliny trubicí, která je v pravém úhlu ponořená, z nádobky a rozstřikování druhým koncem trubice. Funguje tedy na principu podtlaku. I když je tato technika malby známá již více než 100 let, u nás se rozšířila až po roce 1990.

Tento způsob malby je mnohdy kombinací více malířských technik. Každý musí ocenit ten fakt, že se jedná o ruční práci, nic nemaluje stroj, ale vše spočívá na zkušenostech a umu každého malíře. Na své kapotě tak můžete mít od hlavy lva, přes nahou ženu až po západ slunce – co si jen přejete. Ceny se pohybují podle toho jak složitý obraz máte v úmyslu namalovat, v průměru kolem 35 tisíc.

Úprava vozu vs. Policie a STK

Každý kdo si plánuje úpravu svého vozu, by měl znát zákony a nařízení, protože většina tuningových doplňku není schválena pro provoz na našich silnicích. Když vyhlášky porušíte, čeká Vás stíhání dopravní policií nebo Váše auto neprojde na příští stanici technické kontroly pravidelnou prohlídkou.

Antiradar v autě

Proto aby jste se s dopravní policíí setkávali co nejméně, slouží také antiradar. Je to pasivní zařízení, naladěno na silniční radary. Takže dopředu víte, že si máte velmi bedlivě hlídat svůj tachometr. Nejste-li ministr s imunitou, jistě si ceníte všech svých bodů v řidičáku. Také je antiradar jakýmsi hlídačem stresu, protože Vás upozorní na sebemenší překročení rychlosti, když zrovna sledujete vozovku a ne tachometr. Momentálně u zákazníků vyhrává přenosný pasivní antiradar Beltronics Euro, v případě používání více aut.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id14836 (rodina-finance.cz#22343)


Přidat komentář