Obézní dítě - nadváha dětí

Pozorujete s obavou baculaté tělo dítě a hlavou se vám honí otázka: „Nebude z něho po zbytek života tlouštík?“ V České republice je minimálně 15 % dětí s nadváhou, počet obézních dětí dosahuje v současné době minimálně 10% a jejich počet se zvyšuje.

VŠE PRO VAŠE NEJMENŠÍ S LÁSKOU OD ZKUŠENÝCH

Vážení, kdysi se říkalo "BUDUJ VLAST - POSÍLÍŠ MÍR".  To v dnešní divoké době platí dvojnásob a jak známo, základem státu je rodina a základem rodiny jsou táta, máma a a a .... no přece DĚTI. No, a když už se na Vás usměje štěstí v podobě narození Vaší ratolesti, tak potom nastupují nejen Vaše radosti a starosti, ale také různé povinnosti vůči dítku samému. A od toho jsou tady zase oni, aby Vám ušetřili Váš stále více drahocennější čas. A to tak, že u nich naleznete celou řadu nutností, které bude Vaše ratolest potřebovat nejen v prvních chvílích svého života, ale i později při rozvíjení své osobnosti. Proto neváhejte a vstupte do jejich virtuální prodejny a radujte se z nejlepších cen na trhu.

Za obezitou dítěte nemusí stát přejídání

  • Pediatr by měl malého obézního pacienta odeslat na vyšetření a zjistit, zda netrpí nějakou poruchou, která by se mohla jevit jako obezita.
  • Dítě může být „oteklé" například kvůli špatně fungujícímu lymfatickému systému (cévní systém, který transportuje odpadové složky a přebytečné tekutiny z tkání a buněk).
  • Ve velkém množství případů vedou k otylosti vrozené metabolické vlastnosti v kombinaci s nevhodnými stravovacími návyky. Udává se, že tělesná hmotnost je až ze sedmdesáti procent určena geneticky.
  • Dětem z rodin, kde převažují obézní dospělí, je třeba vysvětlit, že nikdy nebudou vysloveně štíhlé, ale správnou životosprávou mohou udržovat přiměřené tělesné proporce a vyhnout se zdravotním komplikacím.

Vznik obezity u dítěte

Jakmile dítě umí uchopit malý předmět, ochutná první lízátko. Když začne kousat, dostává bonbony. Glukóza (jednoduchý cukr) je nezbytná pro tvorbu energie. Jestliže však tělo dostane těchto cukrů nadměrné množství, glukóza se přemění na tuk, začne se usazovat v tkáních a dítě postupně tloustne. Tomuto nevyváženému stavu se říká obezita. Je to důsledek chronické nerovnováhy v příjmu a výdeji energie a nesprávného složení živin v jídelníčku.

Děti inklinují k sedavému způsobu zábavy (počítač, televize), ubývá motivace ke sportovnímu vyžití. Stále méně rodičů má čas a chuť věnovat se s dětmi sportu či turistice (rodiče jsou nejlepší příklad!). Ubývá možností pro boubelaté či pohybově nezdatné děti zasportovat si. Vše je - stejně jako ve světě dospělých zaměřeno na výkon, kterému tyto děti nemohou stačit. Vzniká další začarovaný kruh, kdy psychosociální izolaci kompenzuje dítě jídlem a čas tráví raději u televize a počítače než venku na hřišti.

Rizika obezity na život dítěte

Nadváha zatěžuje pohybový aparát, který je v růstu a vývoji. Děti si často stěžují na bolesti kloubů, mají ortopedické problémy.

  • Kožní a dýchací potíže.
  • Obezita v dětství zvyšuje v dospělosti riziko vysokého krevního tlaku.
  • Přispívá k poruchám metabolismu, k onemocnění srdce a cév.
  • Zvýšení hladiny krevních tuků, tj. důsledek přejídání živočišnými tuky.

Nadměrným přísunem sacharidů v podobě pamlsků vzniká hyperinzulinemie - zvýšená hladina inzulinu v krvi, která následně brání využití tuků jako zásobní energie a naopak způsobuje zvýšené ukládání tuku do zásoby. To vše pak vede již u velice mladých lidí k rozvoji závažných rizikových faktorů ischemické choroby srdeční, k předčasné ateroskleróze, cukrovce II. typu, srdečnímu infarktu nebo mozkové mrtvici.

  • Může také ovlivnit výskyt cukrovky, dny, poškození kloubů.
  • Nadváha zapříčiňuje i propadání nožní klenby.

Pohyb dětem     ** **

Aby si naše děti pohyb oblíbily a naučily se mu věnovat pravidelně, je důležité začít už od malička. Už v kojeneckém věku můžete se svým dítkem začít chodit na plavání rodičů s dětmi. ** **

Pohybové a zájmové kroužky naučí Vaše děti disciplínu, zbaví je stresu, odreagují se, vydovádí se, poznají nové kamarády a domů se vrátí klidní a spokojení jako beránci. Pod vedením kvalifikovaných instruktorů a vedoucích získají Vaše děti správné pohybové návyky, naučí se cítit rytmus, slyšet hudbu, koordinovat pohyby, správné držení těla, atd. Každá sportovní aktivita by dětem měla být podávaná formou hry, ať děti baví a necítí se nuceně jako ve škole. Pamatujte, že pohyb Vašich dětí je pro jejich zdraví důležitý!

Proč Aerobik nebo Tanec?

Všestranně zaměřený pohyb, s využitím vlastní síly, dynamiky celého těla, koordinace a flexibility! To vše za doprovodu hudby. Především práce s vlastním tělem, nejdůležitější pro celkový pohybový rozvoj dítěte. Baletní průprava je základ správného držení těla, vyjadřující v pohybu sílu i eleganci.

A sport se pro Vaše děti stane láskou na celý život!

Minimanuál pro rodiče týkající se výživy dětí


  • Domov by se neměl stát skladištěm sladkostí. Mlsání občas neodolají dospělí, natož děti.
  • Zapomeňte na chroupání chipsů nebo jiných dobrot u televize. Děti jsou dobří pozorovatelé, a naučí se tak zrádnému zlozvyku.
  • Za peníze na jogurt ke svačině si školáci obvykle kupují sladkosti. Svačiny jim raději připravujte doma.
  • Místo moučníku si po jídle dejte s dětmi ovoce.

Složení výživy dětí

Doporučené procentuální energetické zastoupení jednotlivých složek potravy u dětí:

  • Sacharidy - 55%
  • Tuky - 35%
  • Bílkoviny - 15%
  • Nasycené mastné kyseliny - 10%
  • Polynenasycené mastné kyseliny - 8%
  • Mononenasycené mastné kyselin - 12%
  • Cholesterol 300 mg

Výpočet energie v dětství je velmi komplikovaný, protože potřeba energie se odvíjí od věku dítěte a dalších faktorů, jako je například růst.

Denní příjem energie dítěte na 1 kg váhy

  • kojenec cca - 100 kcal/kg
  • šestileté dítě - 80 kcal/kg
  • v 10 letech - 65 kcal/kg
  • v 15 letech - 50 kcal/kg

Pokud je cílem snížit energetický příjem u dítěte s nadváhou, znamená to soustředit se především na omezení jednoduchých sacharidů (cukrů) a tuků.

Podle odborných pramenů vede dlouhodobě zvýšený příjem o 500 kcal denně ke zvýšení hmotnosti o 0,5 kg týdně.

V období růstu dítěte stačí pouze regulovat váhové přírůstky, váha se poté sama upraví při nárůstu výšky.

Jakákoliv úprava stravy v dětství však musí výt přizpůsobena věku, aby byl zabezpečen přísun živin nutných pro růst a vývoj dítěte. Dieta proto nemůže být nikdy tak striktní jako u dospělých. Dítě nesmí mít pocit hladu a váhové úbytky by neměly být více než 0,5 kg za měsíc.

Co by měl obsahovat dětský jídelníček

  • zeleninu
  • ovoce, pro děti do 6 let převážně platí, že ovoce by mělo být z našeho rostlinného pásma,** ** jižní ovoce - citrusy, kiwi nebo zelenina avokádo - mohou vyvolávat alergické reakce. Ovoce zařazujeme do jídelníčku nejčastěji ke svačině, jako dezert, ale i jako součást hlavních jídel.
  • celozrnné výrobky
  • mléčné nízkotučné výrobky
  • tuky s nízkým obsahem nasycených mastných kyselin (například rostlinné tuky, rostlinné oleje, olivové oleje apod.)

Obezita vyvolávající psychické problémy u dětí

Malí tlouštíci často zakusí posměch svých vrstevníků, což může vést až k vyčlenění z dětského kolektivu. Taková zkušenost je pak dohání k vytvoření svého vlastního světa. V nejhorších případech bývají někteří z nich neschopni navázat kvalitní partnerský vztah. V době, kdy si začnou uvědomovat své tělo, se velmi stydí. Zvláště děvčata se trápí hladem, čímž si ještě více ubližují. Hlavně v období puberty se u nich střídají období drastických diet s naprosto neovladatelnou chutí k jídlu. Jestliže to rodiče včas nevypozorují, dítě toužící po štíhlosti se ocitne v začarovaném kruhu mezi mentální anorexií a bulimií.

Důležitost podchycení obezity u dítěte

  • Sníží se pravděpodobnost, že zůstane obézní i v dospělosti.
  • Protože se v raném věku vytvářejí tukové buňky, jejichž počet se většinou již nikdy nesníží. Při pozdější redukci hmotnosti se tukové buňky z velké části pouze zmenšují.
  • Abyste mohli změnit nesprávné jídelní a pohybové návyky dítěte, poraďte se s pediatrem. V některých případech doporučí konzultaci se specialistou v obezitologické poradně.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id14724 (rodina-finance.cz#20578)


Přidat komentář