Domácí sauna - domácí sauny

Saunování, to je odpočinek, relaxace, péče o zdraví i pokožku. Pokud jste již o domácí sauně začali přemýšlet, jistě Vás bude zajímat, které sauny jsou trendy, s jakými náklady je potřeba počítat, jak saunu udržovat, jak se účinně saunovat.

Při stavbě rodinných domů, ale i bytů se už téměř automaticky počítá s místem pro domácí saunu. Sauna může být i v bytě venkovní, například máte-li k dispozici terasu. U domu je možno využít část zahrady. Limit představují pouze elektrické rozvody.

Domácí sauny

  • Klasická finská sauna vyžaduje elektrický přívod 400 V (tato podmínka se dá splnit natažením kabelu s potřebným napětím). Jako ochlazovna postačí sprcha a jako odpočívárna lehátko.
  • Infrasauna se stala trendem z důvodu, že je prostorově, ale i časově (na celý proces saunování) méně náročná, a je více společenskou záležitostí. Stačí jí elektrický přívod 230 V.

Kolik potřebujete místa pro sauny

Najít místo pro infrasaunu není ve většině případů ani v poměrně malém prostoru problém. Nevyžaduje ochlazovnu a odpočívárnu. Jednoduše se prohřejete.

U klasické finské sauny postačí jako ochlazovna sprcha a jako odpočívárna lehátko. Vybrat si můžete v obou případech saunu vestavěnou nebo kabinu. Minimální velikost privátní sauny, aby splnila svůj účel a vešli se do ní alespoň dva lidé, je 2 x 1,5 metru. Ideální je velikost 2 x 2 metry. V těchto rozměrech se sauny do obytných prostor běžně instalují.

Finanční náklady na pořízení sauny

Finanční náklady na vestavbu a kabinu jsou přibližně srovnatelné. Záleží to na materiálu, z něhož je sauna provedena. Při vlastní výrobě domácí sauny je konečná cena přibližně stejná jako u dodání na klíč (budete mít navíc v průměru pětiletou záruku).

Vhodný materiál na stavbu sauny

Základním a nejprodávanějším je dřevo smrku severského, které má malé suky a prakticky žádnou smůlu. Na druhém místě je polární borovice, kanadská borovice - hemlock, cedr a jiné dřevo.

Materiál na vnitřní interiér a vybavení sauny

Na vnitřní interiér a vybavení sauny lavice, opěrky, rošty tj. plochy, jichž se uživatel dotýká tělem, se používá dřevo africké vrby abachi, která se vyznačuje minimální tepelnou vodivostí a neštěpí se, takže nehrozí zaražení třísek.** **

Který typ sauny zvolit

Klasická finská sauna

V klasické finské sauně je při relativní vlhkosti vzduchu 3 až 10% teplota kolem 90°C. Topné spirály ohřívají lávové kameny, které můžete nárazově pro větší pocit vlhkosti i teploty polít vodou. Do vody můžete přidat vonné esence. Saunování představují tři kola - zahřátí, ochlazení a odpočinek. Proces je náročnější na prostor, čas a finance. Lidem s kardiologickými problémy se finská sauna nedoporučuje.

Infrasauna

V infrasauně (respektive infrakabině) stačí jedno kolo zahřátí a při teplotě kolem 50 °C je dosaženo přibližně stejné relativní vlhkosti jako v sauně finské. Infrasauna je méně náročná na prostor, provoz i finance. Protože infrazářiče prohřívají přímo tkáně lidského organismu, nikoli prostředí, prohřeje se tělo více do hloubky při zmíněné nižší teplotě. Infrasauna plně nenahradí klasickou saunu. Je možno si pořídit kombinovanou saunu. Klasická sauna se pouze osadí infrazářiči, náklady navíc představuje pouze pořízení druhé technologie.

Náklady na provoz sauny

U klasické sauny se nejvíce energie spotřebuje na vytopení, teplo akumulují lávové kameny a pak již stačí jen přitápět. Roztopení vyjde přibližně na 100 Kč (při počítání s průměrnými cenami elektrické energie a průměrnou velikostí privátní sauny - poslouží dvěma lidem).

Provoz infrakabiny je podle odborníků ještě méně náročný.

Údržba domácí sauny

Saunu stačí větrat a občas setřít interiér čistou vodou.

K čištění a dezinfekci lze použít i různé sady, které se používají pro čištění a dezinfekci veřejných saun.

Kam směřují trendy a které sauny jsou v kurzu

Trendem se stávají rozměrově větší, luxusnější a dražší sauny.

V kurzu jsou sauny prosklené speciálním tvrzeným sklem, které neabsorbuje teplo. Zvyšuje se také poptávka po saunách atypických rozměrů.

Při saunování lze vytvořit speciální atmosféru nejen nejrůznějšími vonnými esencemi, ale i světelnými efekty, a to například zabudováním LED diod nebo optických vláken, kterými je světlo vedeno z technické místnosti do stropu kabiny a vytváří tak dojem "hvězdného nebe".

Infrasauny - pravidla saunování

  • Infrasauna umožňuje saunování kardiakům, astmatikům, alergikům, vhodná je pro malé děti i pro ty, kteří těžce snáší vysoké teploty klasických saun.
  • Pravidelné saunování 1x – 2x týdně přináší kvalitní celkovou regeneraci těla (odolnost vůči infekcím, ústup onemocnění dýchacích cest, alergií, normalizace krevního tlaku, rehabilitační účinky apod.).
  • Sauna zvyšuje látkovou výměnu, odplavuje únavové látky, zlepšuje zásobování kyslíkem a přispívá k získání bezprostředně kladného pocitu v podobě dokonalé čistoty kůže s patrným kosmetickým efektem, uvolnění a svěžesti s povzbuzením mnohých životních funkcí, zlepšení tělesné i duševní kondice.
  • Saunování v infrasauně lze realizovat kdykoli během dne, vzhledem k tomu, že infrateplo působí podpůrně na lidský organismus, dodává mu energii a vitalitu. Člověk se necítí unaven jako po saunování v klasické sauně. Přesto se bezprostředně po saunování nedoporučuje zvýšená fyzická námaha.

Způsoby užití sauny

  • Intenzivní potící kůra 1x až 2x týdně.
  • Předehřát kabinu cca 10 min. na teplotu cca 33 – 35°C.
  • Před saunováním se osprchovat. Pobyt v infrakabině vcelku 25 – 35 min.
  • Doplňovat tekutiny přímo při saunování. Voda zkvalitňuje celkové působení infračerveného tepelného systému a urychluje látkovou výměnu.
  • Při saunování je lépe si sednout než lehnout, neboť infračervené záření je vysíláno horizontálně a nejlepší účinky se dosahují, když je tělo rovnoměrně prohříváno všemi infračervenými zářiči.
  • Výjimku tvoří kombinované sauny, kde je umožněno ležení díky zabudovanému infrapanelu přímo v lavici.
  • Použít tři ručníky – na sezení, pod nohy a na stírání potu z těla.
  • Osprchovat se studenou či vlažnou vodou.
  • Ideální je kombinace s vodní nebo klasickou masáží.
  • Při podpůrné léčbě pohybového a cévního systému je důležité neprovádět ochlazení studenou vodou, ale naopak se osprchovat vodou teplou – zamezí se smrštění tkání a maximalizuje se uvolňující efekt

Teplota při saunování

Sauna nám umožňuje prožít neopakovatelný zážitek saunování při teplotě od 40°C do 110°C. Volba teploty sauny je na každém z nás v závislosti na našem zdravotním stavu a vnitřním pocitu uvolněnosti.

Účinky saunování ve fázi ohřátí lidského těla

  • Zvýší nárůst tělesné teploty (pokožka +10°C, nitro +1°C)
  • Zvýší látkové výměny v kůži a vylučování potu
  • Zvýší vylučování nečistot z pokožky
  • Normalizuje krevní tlak

Účinky saunování ve fázi ochlazení lidského těla

  • Normalizace tělesné teploty
  • Povzbuzení funkce ledvin
  • Zklidnění srdečního tepu
  • Posílení okrajových krevních cév
  • Psychické povzbuzení
  • Pocit osvěžení
  • Zlepší prokrvení pokožky
  • Uvolňuje svaly a psychické napětí.

Společné účinky saunování

Saunování vyčistí pokožku a povzbudí tvorbu nových buněk, otuží organismus, posílí ochranu vůči infekcím, posílí srdce a upraví krevní tlak, povzbudí hypofýzu a ledvinový systém, má trvalé účinky, odstraní infekce dýchacích cest, je prevence pro přizpůsobení a úpravu krevního tlaku, zlepší prokrvení kůže, sliznic, dýchacích cest a cév krevního oběhu, ošetřuje a pečuje o pokožku.

Jak postupovat při saunování

  • Před saunováním
  • Po námaze je třeba 15 až 20 minut oddechu před vlastním saunováním.
  • Po jídle je vhodné počkat 1 až 2 hodiny, případně sníst trochu chleba nebo sladkost.
  • Před vstupem do sauny se pečlivě umyjeme a osušíme.
  • V sauně
  • Ležet, nebo uvolněně sedět (chodidla na úrovni sedění) na druhé, nebo třetí lavici sauny po dobu 8 až 12 minut (max. 15 min).
  • Před opuštěním sauny se posadit jako na stoličce.
  • Po opuštění sauny co nejkratší cestou ihned pod sprchu se studenou vodou, omývat se volným proudem - od nejvzdálenějších míst směrem k srdci.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id14400 (rodina-finance.cz#21177)


Přidat komentář